Satana e om bun

Publicat în Dilema Veche nr. 896 din 10 - 16 iunie 2021
Frica lui Putin jpeg

„Oameni răi nu sînt pe lume”, aceasta era opinia scandalos de paradoxală a personajului lui Bulgakov, Ioșua Ha-Noțri, din Maestrul și Margareta. Într-adevăr, dacă toți sîntem buni, de unde vine răul – și încă atîta de mare rău – pe lume? De fapt, și Socrate credea ceva asemănător, la fel de paradoxal: „Toți oamenii care comit lucruri urîte și rele o fac fără voie”. Motivul este că ei greșesc și iau involuntar răul drept bine. Așadar, de fapt, nimeni nu vrea răul și, iarăși, „oameni răi nu sînt pe lume”, căci cine nu vrea răul nu e rău.

Există totuși o deosebire aparent importantă între cele două teze: pentru Ioșua, oamenii fac rău din cauza lipsei de curaj, a lașității, în vreme ce, pentru Socrate, ei comit fapte rele din ignoranță. Susțin însă că deosebirea este, de fapt, aparentă și că ignoranța e, în aceste situații, aproape întotdeauna produsul lipsei de curaj: omul preferă să nu cerceteze, deși ar putea, și preferă să întoarcă ochii de la ceva neconvenabil. Sau, cînd așa ceva nu-i totuși posibil, omul se consolează cu o justificare oarecare, de obicei comodă. A refuza să cercetezi sau a relativiza prea mult adevărul inconfortabil devin scuze pentru inacțiunea complice. Așa au făcut cetățenii germani ai Weimarului, care au pretins, rușinați, după război că nu știau de Dachau, lagărul din vecinătatea frumosului lor oraș. Sigur că nu știau, dar nici n-au dorit să-și pună întrebări neliniștitoare, ca să nu-și tulbure digestia și să nu riște vreo convocare la poliție. Și erau niște oameni buni.

Satana nu e deci făptura oribilă, înfricoșătoare, monstruoasă pe care au ilustrat-o medievalii și pe care o readuc la viață – sub diferite întruchipări – filmele de groază. De fapt, e și el om bun, un mic-burghez comod, prea dedulcit la liniște, care a ales, precum Candide al lui Voltaire, să-și „cultive grădina” și care vrea cu tot dinadinsul „să fie lăsat în pace”. Atîta doar că pacea lui – la nevoie – vine cu un preț: ignorarea comodă a răului de dincolo de gardul grădinii.

Lucrurile se pot strica încă mai mult cînd micii diavoli buni, comozi, pașnici și leneși se strîng laolaltă și-și furnizează reciproc argumente și justificări. Se naște un diavol colectiv ceva mai mare pe care îl numim „conformism”. Dar ce rău e în conformism? În fond, faci ce face lumea și „ca lumea”, pentru că presupui – și în 99% din cazuri ai dreptate – că lumea vrea binele și că știe unde se află acesta în baza unei experiențe îndelungate. Ce-ar fi dacă ne-am dori toți să fim „originali” în orice moment? În plus, avem datorii față de grupul căruia îi aparținem – familie, organizație, partid, națiune etc.: loialitatea, camaraderia, prietenia nu sînt sentimente frumoase? Ba da, dar în lipsa curajului și a inteligenței de a le înțelege direcția și scopul, ele, fie și în 1% din cazuri, hrănesc un diavol deja obez.

Ce e deci răul? De cele mai multe ori, nu-i decît un bine cumsecade, comod, devenit prea corpolent și cam nătîng. Diavolul e ca un om bun, doar că iubește prea din cale-afară calmul minții. E și cam laș, puțin surd cînd strigă alții după ajutor, prea preocupat să facă totul „ca lumea”. În zilele noastre își întreține cu regularitate contul pe Facebook și pe Twitter și are cam prea mulți prieteni virtuali și prea puțini reali. Adesea e podidit de plictis, dar nu renunță la tabieturi. Crede (sau vrea să creadă) că rostul principal al lumii este să-i asigure lui și altora asemenea lui, cu toții oameni buni, pacea unei sieste postpreandiale și like-uri multe la ultimele postări.

Și totuși, de unde vine Infernul, dacă „oameni răi nu sînt pe lume”? „Unde malum?”, cum se întrebau teologii și filozofii cei vechi. Într-adevăr, oameni răi nu sînt: sînt doar mulți și, ce-i drept, un pic conformiști, un pic mincinoși, un pic neglijenți, un pic ignoranți, un pic comozi. Un pic...

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
Bătălia cu giganții jpeg
Și-am încălecat pe-o șa...
Au trecut 23 de ani de cînd am intrat pentru prima dată în redacția Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Comunicare fără comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleranței și pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții
Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine și cum luptă cu inflația
Inflația nu este decît o „taxă” pe care o încasează statul și mediul economic și o plătesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
Mă mir fără a fi uimit
Surpriza spirituală, generată de o realitate care te fascinează, îți stîrnește, instantaneu, curiozitatea, interesul adînc și, apoi, apetitul pentru cunoașterea ei.
„Cu bule“ jpeg
Șaiba
Nu știm exact cînd și de ce tocmai „șaiba” a devenit, în româna colocvială, emblema depreciativă a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimbării grilelor de lectură, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, căi de acces spre dezvoltarea personală și spre experiența cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte în cheia valorilor contemporaneității.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin „e chipul unei lumi pe care mintea occidentală contemporană nu o înțelege“.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.

Adevarul.ro

image
Experienţa unui turist în Cluj: „Nu pare din România. Arată într-un fel... “
Un turist a relatat impresiile sale după ce a vizitat Clujul şi spune că oraşul arată diferit de alte localităţi din România. Turistul a făcut mai multe remarci şi a explicat ce l-a impresionat.
image
METEO Vin furtuni violente. Ce zone vor fi afectate, când scăpăm de valul tropical
Deşi temperaturile scad uşor, căldura extremă face ravagii în România. După valul de aer tropical, meteorologii anunţă furtuni violente.
image
Reacţia neaşteptată a doi şoferi ucraineni în faţa unui român. „Mi s-a făcut pielea de găină, n-am ştiut ce să răspund“
Un şofer român a povestit cum a decurs întâlnirea neaşteptată cu doi ucraineni la Berlin, într-o parcare. Cei doi au avut o reacţie emoţionantă atunci când au aflat că au în faţă un român.

HIstoria.ro

image
România, alianțele militare și Războaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
„Greva regală” și răspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II – călăul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a iniţiat seria de reforme ce urma să modernizeze îmbătrânitul Imperiu Otoman şi să îl ridice la nivelul puterilor occidentale. Urcând pe tron în contextul luptelor dintre reformatori şi conservatori, Mahmud a înţeles mai bine decât vărul său, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul întregului imperiu.