"Pot să vă mai enervez cu ceva?"

Publicat în Dilema Veche nr. 106 din 2 Feb 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Există o strategie, o stilistică şi o vocaţie a interviului. Trebuie să ştii să asculţi, să ştii să întrebi, să-ţi alegi bine interlocutorul şi, mai ales, să ştii ce vrei să obţii de la el la capătul discuţiei. Marii intervievatori (Tita Chiper, de pildă) au darul de a scoate nu numai ce e mai bun în partenerul de dialog, ci şi ce e mai secret, mai imprevizibil în subteranele alcătuirii sale: omul ajunge să reflecteze asupra unor teme noi sau să dea în vileag gînduri latente, neexprimate încă. Un interviu bun potenţează personalitatea celui intervievat. Iar un intervievator bun cultivă dozajul optim între provocare şi discreţie. În genere, dacă la sfîrşitul lecturii ţii minte mai curînd întrebările decît răspunsurile, ai de-a face cu un eşec. Intervievatorul s-a pus în valoare pe sine şi şi-a transformat interlocutorul în materia primă a unui program (sau a unei stratageme) de ordin personal. Din cîte îmi dau seama, momentul e mai curînd al interviului sîcîitor, gîndit anume să te scoată din fire. Fie prin inadecvare (îl întrebi pe ministrul Agriculturii ce crede despre reforma sănătăţii şi pe Gabriela Vrînceanu Firea ce este adevărul), fie prin perfidie (îl întrebi pe ministrul de Externe ce părere are despre programul de politică externă al Preşedinţiei), fie prin obrăznicie de tabloid (îl întrebi pe cancelarul german de ce-şi vopseşte părul). Se optează, de preferinţă, pentru derizoriu şi diversiune. Îi ceri un interviu lui Hegel şi-l întrebi de ce bea atîta bere, te duci la Kundera şi-l întrebi cum se înţelege cu nevasta, te duci la Van Gogh şi tot ce vrei să afli e motivul (şi detaliile) păruielii cu Gauguin. ...Sau te duci la Liiceanu. Ce îl vei întreba? Despre imposibilitatea traducerii lui Heidegger? Despre combinaţia între manageriat şi creativitate? Între fenomenologie şi confesiunea literară? Despre un eventual proiect de şcoală filosofică? Despre limită? Despre criza societăţii civile? Despre bilanţul Păltinişului? Despre întîlnirea cu Eugen Ionescu? Despre profesorul şi prietenul Petru Creţia? Nimic din toate astea. Altceva te interesează: "De ce aţi fost aşa vehement cu Adrian Marino? Şi cu Bogdan Lefter ce-aţi avut? Dar cu Luminiţa Marcu şi cu Costi Rogozanu? Apropo - sînteţi un boier al minţii? Dar de ce i-aţi jignit pe editorii români? Editura Humanitas are datorii la stat? De ce sînteţi nervos? De ce reacţionaţi umoral? De ce aţi atacat-o pe Gabriela Adameşteanu?" "Pot să vă enervez cu ceva? - Ce ziceţi de critica lui Dan Petrescu la ediţia Dragomir?" Sau Ťca să trecem la lucruri mai plăcute» (?!) - de ce nu încurajaţi tineretul cum fac cei de la Polirom? De ce n-aţi recunoscut public că Noica a scris texte legionare? (ŤDar n-am negat-o niciodată!»), cum de n-aţi simţit Ťnevoia unei neiubiri» cînd Noica v-a descurajat să aveţi Ťo atitudine socială (?!) faţă de comunism»?" Nu poţi să nu te întrebi la ce fel de răspunsuri se aşteaptă intervievatorul nostru cînd pune asemenea întrebări. Speră să-l audă pe Liiceanu punîndu-şi cenuşă-n cap? Să-l audă scuzîndu-se că e boier al minţii şi declarînd că, de fapt, îl iubeşte pe Costi şi-i citeşte opera pe ascuns, noaptea, ros de remuşcări? Lucrurile se complică însă. Liiceanu răspunde la toate întrebările aşa cum crede el de cuviinţă. (Maniheist care va să zică, elitist mă rog frumos, arogant, sîngeros, reacţionar, păltinişean, interbelic.) Chestia Dan Petrescu e expediată, de pildă, într-un singur rînd, de tipul no comment. Dar nici Dan Petrescu nu doarme: răspunde şi el (în aproape o pagină de gazetă). Probabil că or să mai răspundă şi alţii. Redacţia intră în panică. Luptînd cu "instituţionalizarea subiectivităţii", zice că nu e de acord nici cu Liiceanu (care a răspuns urît la întrebările puse şi a făcut modificări în dactilogramă), dar nici cu Dan Petrescu (echidistanţă prudentă). De sus, din polul plus al corectitudinii ideologice şi al nevoii de consens, conducerea publicaţiei oftează: de ce nu ne iubim? De ce nu sîntem "integratori", "nuanţaţi", autocritici? De ce nu cultivăm "apetenţa pentru contemplare"? De ce generalizăm (pripit) şi etichetăm (categoric)? De ce se supără Patapievici cînd îl facem, într-un spirit de ecvanimitate colegială, fascist, reacţionar, incult şi homofob? De ce la întrebările noastre nuanţate, integratoare, contemplative, tolerante ("Ce-ai cu X? De ce dai în Y? Ţi-ai plătit impozitele? Nervosule, umoralule, interbelicule, grupule de presiune!"), ni se răspunde cu atîta cruzime, cu un atît de strivitor dispreţ, într-un spirit atît de balcanic? Ştim de ce. Pentru că unii sînt cumsecade, moderni, drepţi şi blînzi, în vreme ce alţii sînt exact invers. Unii - ăia răi - cred că adevărul nu poate fi decît unul singur, alţii - ăia buni - cred că adevărul e mai multe. Pe scurt, unii sînt monologici, alţii - dialogici. Jos maniheismul! Noi întrebăm frumos, civilizat, prieteneşte: "Putem să vă enervăm?". Şi voi, ca nişte fiare ce sînteţi, vă enervaţi! P.S. Liiceanu, care practică "voluptatea de a te indigna", va fi citit cu plăcere, în ultimul număr al Observatorului cultural, articolul intervievatorului său despre Mircea Eliade. Acesta (intervievatorul) e cutremurat de indignare, mîhnire, revoltă. E înspăimîntat, sufocat de atîta turpitudine, devastat de "odiosul Cioran" şi de omagierile "boante", festiviste, ale acestor agenţi ai răului. Prevăd că tonul acesta dialogic, tolerant, contemplativ, nuanţat va produce iarăşi nervi de tot soiul. Şi iarăşi conducerea revistei va ofta amar: "De ce cred oare unii că numai ei au dreptate, de ce sîntem Ťdegrabă vărsători de apelative» dezonorante, de ce, ah, de ce nu ne iubim?".

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

McLaren Profimedia png
Formula 1 pe înțelesul tuturor. Cum se împart premiile la finalul campionatului și de ce piloții nu primesc nimic
Premiile în bani constituie doar o parte din veniturile echipelor, acestea câștigând sume importante și din sponsorizări, vânzarea de merchandising și colaborări comerciale.
Dacia Sandero Stepway facelift Adevarul 2026 jpg
Dacia bate Renault la el acasă. Presa franceză scrie că mașina românească e cea mai bună
Un clasament al mașinilor cu cele mai slabe deprecieri din Franța evidențiază trioul de modele Dacia: Sandero (benzină și motorină) și Logan, modele care pornesc de la un preț atât de scăzut încât au mai puțin „de pierdut” în timp decât vehiculele mai scumpe de la producătorii consacrați.
Nicolae Ceauşescu, la Conferinţa Naţională a PCR din decembrie 1977 (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 2/1977)
Deși fiu de țăran, Ceaușescu ura satele. Cum ar fi arătat România fără Revoluția din 1989
Nicolae Ceaușescu, deși crescut la țară, a privit mereu satul românesc ca pe un dușman ideologic al comunismului. Planurile sale de industrializare forțată și sistematizare a localităților vizau eliminarea treptată a mii de sate tradiționale, mutarea locuitorilor în blocuri și crearea unui tip de or
Arsenie Boca Wikipedia Si Pixabay jpg
Întâmplarea emoționantă povestită de Arsenie Boca, de sărbători. „Lumea venea nebună spre el”
O întâmplare povestită de Arsenie Boca stârnește emoții multor români. Fostul călugăr a fost apreciat de-a lungul timpului pentru învățăturile sale, iar la peste trei decenii de la moartea sa a fost canonizat de Biserica Ortodoxă Română.
atac sua asupra unei ambarcatiuni a naroc teroristilor din Venezuela FOTO Captură jpg
Noi detalii despre ambarcațiunea lovită de două ori de armata SUA, ucigând doi supraviețuitori. Țara spre care se îndrepta
Presupușii traficanți de droguri uciși de armata americană în atacul din 2 septembrie se îndreptau spre o altă navă, mai mare, cu destinația Republica Surinam, o mică țară sud-americană situată la est de Venezuela, a declarat joi amiralul care a supravegheat operațiunea în fața Congresului.
thumbnail Adevărul din farfurie 01 jpg
Lansare de carte: Adevărul din farfurie. Cu ce ne hrănim și cum ne afectează viața de Prof. dr. Dan C. Vodnar
Prof. dr. Dan C. Vodnar, cercetător român inclus în top 2% cei mai citați oameni de știință la nivel mondial, conform analizei realizate de grupul Stanford–Elsevier, își lansează la Târgul Gaudeamus noul volum, „Adevărul din farfurie. Cu ce ne hrănim și cum ne afectează viața”, o carte care își prop
portrait santa claus having christmas drink jpg
Cafeaua, prietena inimii? Noul studiu care demontează un mit vechi!
Un studiu recent arată că o ceașcă de cafea pe zi ar putea reduce riscul de fibrilație atrială, contrar a ceea ce se credea până acum.
atac armat Africa de Sud png
11 persoane, inclusiv copii, au murit într-un atac armat comis într-un cămin de muncitori din Africa de Sud
Trei bărbaţi înarmaţi au luat cu asalt sâmbătă, 6 decembrie, un cămin de muncitori din Pretoria, capitala Africii de Sud, ucigând 11 persoane, între care un copil de trei ani, un altul de 12 ani și un adolescent de 16 ani.
Roxana Ostroveanu 3 jpg
Marile case de creație se întorc la vechea croitorie. Roxana Ostroveanu: Tiparul se croiește astfel încât să sublinieze atuurile
În modă, unul dintre cele mai importante aspecte este ochiul celui care îți construiește rochia pe corp: felul în care îți citește silueta, îți vede atuurile, micile imperfecțiuni și știe ce să pună în evidență sau să mascheze.