Parabola prințului Siddharta

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
Frica lui Putin jpeg

Ce am crede despre viață și mai ales despre moarte, dacă nimeni, absolut nimeni nu ne-ar spune că urmează în mod inevitabil să murim? Ce am spune despre ele dacă, începînd cu copilăria cea mai fragedă, n-am vedea continuu murind oamenii apropiați nouă, bunici, unchi, mătuși, apoi părinți, dacă n-am afla că alții, cunoscuți sau necunoscuți, mor și ei, dacă teatrul, filmul, literatura, știința, istoria, experiența în general nu ne-ar încredința fără încetare că viața noastră, a oamenilor, și a tuturor ființelor – fie ea mai lungă sau mai scurtă, mai fericită sau mai nenorocită – e limitată și că, după un răstimp, urmează inevitabil să nu mai fim la rîndul nostru, așa cum nici alții nu mai sînt? În limbaj mai filozofic, oare cunoștința (sau conștiința) propriei mortalități este numai a posteriori (născută din experiență) sau este, precumpănitor, și a priori, capabilă să răsară în noi chiar și în absența oricărei experiențe și informații?

Legenda spune că prințul Siddharta Gautama a fost crescut de tatăl său, un principe hindus, în necunoștința morții, inclusiv a celei proprii, pînă la maturitate. Trăind numai în palat și în grădina acestuia, de unde nu ieșea niciodată, tînărului i s-a ascuns în orice fel existența suferinței umane și animale, cît și a morții universale. La un moment dat însă, cum se știe, prințul, curios, a reușit să iasă din țarcul experienței controlate, ajungînd pe nepusă masă în lumea cea mare, unde, spre oroarea și uluirea lui, a văzut un cerșetor, un bolnav și un mort. Șocul a fost atît de mare, încît Siddharta nu s-a mai întors niciodată la palat și la viața de prinț, în schimb și-a început lungul drum care avea să-l conducă la condiția de „deșteptare” – de Buddha. Dacă ar fi să luăm în serios această legendă și mai ales șocul despre care vorbim, am spune că nu știm prin noi înșine că vom muri, ci o aflăm pentru că ne-o spun alții și altele. E o cunoștință cu care, cumva, ne obișnuim din copilăria cea mai timpurie, așa că șocul e întrucîtva amortizat, ceea ce nu s-a întîmplat în cazul prințului Siddharta. Dar ce s-ar fi întîmplat dacă acesta sau oricare alt om n-ar fi părăsit niciodată grădina palatului și ar fi fost lipsit toată viața de experiența și informația morții? Ar fi știut el vreodată că va muri, fiindcă nu i-a spus-o nimeni? Mai mult, ar fi știut el că moare, înainte de a muri efectiv?

Eu cred – fără a putea demonstra, bineînțeles, căci nu putem face experiența radicală invocată mai sus – că la noi conștiința morții nu este a priori, și că noi, oamenii, prin puterea propriului suflet, spre a vorbi astfel, ne credem nemuritori sau, poate mai exact, dotați cu o viață fără limită. De aici și nedumerirea, negarea, apoi tristețea, doliul, apoi zbuciumul, revolta, indignarea chiar cu care întîmpinăm cunoștința și experiența finitudinii și a morții tuturor lucrurilor, dar mai ales a semenilor, a oamenilor apropiați de noi mai cu seamă, fiindcă mintea ne spune că este imposibil ca numai noi să rămînem veșnic, atunci cînd toți cei cu care sîntem de-o seamă se duc. 

Că lucrurile ar putea să stea astfel o sugerează și următorul fapt antropologic bine cunoscut: în societățile arhaice, orice moarte tinde să fie tratată ca o eroare, ori ca o faptă asociată unei voințe malefice a unui agent extern. Nu există deci moarte „naturală” și omul arhaic pare convins că, dacă s-ar putea feri de asemenea accidente și greșeli, ar trăi indefinit. Boala mortală e un deochi sau o vrajă, o lovitură ucigașă e datorată unei erori într-un ritual, o căzătură fatală se datorează invidiei unui spirit etc. Chiar moartea de bătrînețe – destul de rară în societățile arhaice – pare a fi accidentală în concepția acelor oameni, cu implicația că, dacă omul s-ar putea feri de asemenea accidente, n-ar mai muri. De aici, poate, vine și legenda haggadică, potrivit căreia regele Solomon nu murea, deoarece îngerul morții nu-l putea înșfăca pe înțeleptul care rostea necontenit, în șoaptă, cuvintele Torei. Atunci, respectivul înger a recurs la un șiretlic: a pus un purice să-l ciupească, regele a exclamat „Au!” întrerupîndu-și lectura și astfel îngerul i-a intrat pe gură și l-a tras în împărăția morților. 

De fapt, chiar și legenda biblică spune în mod obscur același lucru: Adam și Eva nu știu că vor muri, decît în momentul cînd le-o comunică Dumnezeu ca posibilitate, în caz că vor încălca interdicția mîncatului din pomul cunoașterii. Așadar mortalitatea omului nu e „naturală”, ci rezultă în urma unei erori, a neascultării: dacă omul ar fi ascultat, nu de Șarpe, ci de Dumnezeu, din nou implicația este că ar fi trăit veșnic, avînd acces la arborele vieții.

Cred că la originea aptitudinii omului de a crea ficțiuni – religioase, spirituale, dar și sociale și artistice – stă cumva acest fapt constitutiv: nu știm de la sine că vom muri, ci o aflăm a posteriori; și, spre a ne exprima astfel, mai că nu ne vine să credem niciodată. „Nu se poate”, ne tot spunem și căutăm subterfugii de a pune în acord sentimentul nostru interior care ne șoptește că sîntem eterni cu experiența universală care ne spune răspicat că nu sîntem. De aici ideile despre viața de după moarte, despre spirite, zei, infern, paradis, dar poate și cele despre acele entități colective care au menirea să trăiască dincolo de mortalitatea individului, precum triburile, națiunile, statele etc.

Aproape că sîntem tentați să spunem că omul a devenit om mai ales fiindcă nu i-a venit niciodată să se convingă pînă la capăt de experiența mortalității, pe care intimitatea conștiinței lui o contrazicea. Oricare dintre noi este, în definitiv, un Siddharta care, la un moment dat, evadează din parcul palatului, vede mortul și încearcă să trăiască în continuare cum poate – oricît de departe ar rămîne de condiția de Buddha.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

masina politie spania jpeg
Român, acuzat că și-a ucis soția în Spania sub ochii fiicei lor de 2 ani. Bărbatul purta o brățară pentru agresori
Un român de 40 de ani este acuzat că și-a înjunghiat mortal partenera sub ochii fetiței lor de doi ani, care a fost de asemenea rănită. Bărbatul a fost rețintut și se află în custodia poliției.
profesori shutterstock 577578328 jpeg
Sindicate: 35% dintre profesori sunt plătiți cu venituri sub salariul minim
Mai mult de o treime dintre cadrele didactice din România sunt plătite cu mai puțin decât este salariul minim pe economie, susțin sindicaliștii afiliați BNS.
shutterstock 1113332 cuplu iubiti indragostiti restaurant mancare terasa jpeg
„Otrava” din farfurie ce ți se servește la restaurant. Un preparat care conține până la 14 aditivi și 40 de grame de sare într-o singură porție
Un studiu recent realizat de InfoCons a adus în atenția publicului o problemă majoră legată de preparatele tradiționale servite în restaurantele din România: ciorbele.
rafila Mediafax  jpg
„Nu este niciun fel de motiv să speriem populaţia din România”. Ce spune ministrul Sănătății despre boala X
Boala x sau de sindromul acut febril a apărut exclusiv într-o regiune izolată din Republica Democratică Congo şi nu prezintă în niciun fel caracteristicile unei boli care să pună probleme la nivel global, susține ministrul Sănătății, Alexandru Rafilă.
Marcel Ciolacu jpg
Marcel Ciolacu, după ce România a devenit membru deplin Schengen: „Nu vom accepta vreodată să fim cetățeni de mâna a doua în Europa!”
Premierul Marcel Ciolacu a făcut prima declaraţie după mult aşteptatul anunţ privind acceptarea României în spaţiul Schengen ca membru cu drepturi depline.
foto schengen jpg
Ce beneficii aduce pentru România aderarea la spațiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025
Aderarea României la spațiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va aduce o serie întreagă de beneficii țării noastre, în special unele economice. În plus, nu vor mai fi cozi la granițe.
Klaus Iohannis Facebook jpg
Iohannis: România este în Schengen cu drepturi depline. O decizie așteptată prea mult timp
Președintele României, Klaus Iohannis, a explicat că aderarea României la Schengen consolidează poziția strategică a statului.
calorifer shutterstock jpeg
Ce este obligatoriu să facă toți românii care au calorifere
Problema caloriferelor care nu se încălzesc uniform poate fi ușor remediată prin câțiva pași simpli, însă pentru a evita disconfortul și cheltuielile suplimentare, este important să știi ce trebuie să faci.
marcel bartic colind jpg
„Închide ușa, Căline, vin mascații după tine”, colindul dedicat lui Georgescu de către profesorul amenințat cu moartea
Profesorul de Istorie Marcel Bartic, care a fost amenințat cu moartea pe rețelele sociale de către adepții mișcării legionare, îi dedică lui Călin Georgescu un colind.