O cultură, două culturi, trei culturi şi de la capăt

Pavel ŞUŞARĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 110 din 2 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Un foarte simpatic amic indian, Raghavendra Gadagkar, specialist în obiceiurile viespilor, a aplicat acum cîţiva ani colegilor săi dintr-un Institut de Studii Avansate o grilă de analiză comportamentală, care să departajeze net între savanţii umanişti şi cei ai ştiinţelor naturale. Avem de-a face, declarase el, în final, cu două "culturi" distincte, marcate prin trei caracteristici: social scientists stau jos cînd vorbesc, natural scientists stau mai curînd în picioare. Cei dintîi preferă să-şi citească discursul, ceilalţi preferă să vorbească liber. În sfîrşit, cei dintîi folosesc citatul în mult mai mare măsură decît ceilalţi. Am putea dezvolta această dihotomie pînă la deriziune. Social scientists sînt mai singuratici, natural scientists - mai deschişi lucrului în echipă, primii vorbesc mai mult despre politică, sînt, preponderent, naturi militante şi, parcă, adoptă mai uşor vegetarianismul decît ceilalţi. Şi aşa mai departe. E un joc practicat isteric de un best-seller din 1959 al lui C.P. Snow (The Two Cultures). Dar "cultura" nu s-a născut nicăieri în lume, şi cu atît mai puţin în spaţiul european, pe două culoare paralele. De la presocratici la Aristotel şi de la Aristotel la Descartes, Pascal, Kant şi Goethe, "fizica" a trăit simbiotic cu "metafizica", în aceeaşi ogradă şi, adeseori, în aceeaşi minte. Goethe, mineralogul, opticianul, botanistul şi poetul Goethe aruncă în aer toate dihotomiile: ochiul - "marele simţ" al grecilor - unifică, în acelaşi elan, observaţia cu "theoria", empiricul cu speculativitatea. Cînd Dilthey, în 1883, lansează, pe marea piaţă a ideilor occidentale, termenul Geisteswissenschaft ("ştiinţa spiritului"), el nu evacuează, din perimetrul disciplinei pe care o întemeiază, nici conotaţia "ştiinţificului" (ştiinţele spiritului sînt ştiinţe ale lumii spirituale, ale "culturii", vor spune alţii, sau ale "valorii", dar nu mai puţin ştiinţe), nici pe aceea a practicilor "experimentale" (e vorba, spune Dilthey, despre "o ştiinţă experimentală a fenomenelor spirituale"). Cine vede mereu două culturi ratează un întreg univers de corelaţii, punţi, bucurii asociative. Un cunoscut sociolog german, Wolf Lepenies, alege să vorbească mai curînd despre trei culturi. El observă că, pe la jumătatea secolului al XIX-lea, între ştiinţele naturii şi ştiinţele spiritului îşi face loc o disciplină nouă, sociologia, a cărei ambiţie e să introducă în cercetarea vieţii sociale "geometria" metodologică a cercetării naturii. Auguste Comte, a cărui statuie domină Place de la Sorbonne, forţează intrarea în curtea de onoare a celebrei universităţi, unde locurile de prestigiu revin lui Victor Hugo şi lui Louis Pasteur. Sociologia e o disciplină a intervalului şi un agent al modernităţii. Desprinsă de umorile critice ale intelectualilor umanişti şi de derapajele lor utopice, sociologia se ţine în acelaşi timp departe şi de amoralitatea ştiinţelor exacte. Ea vrea să fie rece, dar normativă moralmente, raţională, dar aptă să înlocuiască religia. Între timp, lucrurile se complică. Reprezentanţii ştiinţelor spiritului asumă tot mai apăsat ambiţii şi exigenţe ale ştiinţelor naturii: indiferent dacă se ocupă de subiecte "diafane", ei invocă proceduri "riguroase", inflexibilităţi metodologice solemne. "Ştiinţificul" şi "obiectivitatea" devin adevărate superstiţii. Asta în timp ce reprezentanţii ştiinţelor naturale se manifestă, dimpotrivă, tot mai prudent: au probleme de etică, intersectează metafizica şi, nu o dată, îşi descoperă afinităţi cu experienţa mistică. Pe scurt, "umaniştii" devin tot mai ţepeni, iar campionii ştiinţelor naturale - tot mai lirici... Umaniştii devin mai "naturalişti", iar naturaliştii - mai "umanişti". Între cele două culturi se instalează un complicat raport dialectic, aşa încît Odo Marquard poate vorbi, în 1985, despre "inevitabilitatea ştiinţelor spiritului". Teza lui este că ştiinţele spiritului sînt mai tinere (mai moderne?) decît ştiinţele naturale. Vico vine după Descartes, Dilthey vine după Kant, marii fondatori ai umanioarelor (de la Winckelmann la Burckhardt) vin cam la o sută de ani după marele moment al "naturaliştilor" (de la Galilei la Lavoisier). Rezultă că ştiinţele naturii sînt provocarea căreia îi răspund, compensatoriu, ştiinţele spiritului. Luminile ştiinţei au făcut ca lumea în care trăim să fie mai comodă, mai "raţională", mai bine pregătită pentru viitor. Dar pentru toate aceste avantaje, s-a plătit şi se plăteşte un preţ. Pragmatismul ştiinţific produce o lume mai omogenă, dar mai necolorată, mai "obiectivă" (adică mai neutră axiologic), dar mai arbitrară (adică în criză de repere, de "simţ al orientării"), o lume în care istoria şi - paradoxal - natura însăşi devin realităţi secunde. Într-un asemenea context, ştiinţelor spiritului le revine funcţia unei salutare reechilibrări. Ele readuc în scenă tradiţiile, polisemia, hermeneutica, gustul estetic, preocuparea etică, interdisciplinaritatea. Ştiinţele spiritului nu se opun modernităţii, ci îi aduc un corectiv necesar şi, prin aceasta, fac ca modernitatea să se poată instala fără pierderi colaterale. Ele fac, de asemenea, ca modernitatea să se poată povesti. (Pentru Marquard, ştiinţele spiritului sînt, prin excelenţă, "ştiinţe narative", singurele capabile să reducă "atrofia narativă" de care suferă omul contemporan.) Am putea spune că, în contextul modernităţii, ştiinţele spiritului asumă postura "păstrătorului" şi a "întîrzietorului". Asemenea acelui misterios katékhon (invocat de Carl Schmitt) din a doua epistolă paulină către Thessalonicieni, ele opun rezistenţă precipitării eschatologice a lumii. "Umanistul" e o frînă raţională în calea căderii accelerate a istoriei. Dar să nu mergem atît de departe. E destul să spunem că ştiinţele spiritului au avantajul de a grădinări modernitatea din afara ei, de a fi cenzura modernă a modernităţii. ...În rest, e mai bine să nu ne epuizăm în dihotomii. Spiritul european are alt traseu: de la o aurorală cultură unică, la două culturi specializate, apoi la trei culturi şi, în perspectivă, din nou la una singură, totalizantă. Cît despre felurile în care se poate trăi cultura, ele sînt, ca aventurile lui Figaro, mille tre...

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Un roman de știință
Bill Bryson nu este om de știință, nu are o formație științifică și, poate tocmai de aceea, tot ce scrie pare să aibă în spate un proces de înțelegere, de clarificare a unor lucruri, pînă la nivelul la care devin accesibile oricărui om cu o minimă educație academică.
Bătălia cu giganții jpeg
Datoria Europei
Nici Franța, nici Germania și nici – cu atît mai puțin! – Țările de Jos ori Danemarca nu vor face rabat de la exigențele procesului de aderare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Note, stări, zile
Mi-e greu să pricep de ce a certa pe toată lumea e o formă de „acțiune”.
Frica lui Putin jpeg
„Nu umiliți Franța, domnule președinte!”
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat de două ori, nu o singură dată, că „nu trebuie umilită Rusia”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Eroismul ucrainean și inima stafidită a Europei
Ucrainenii dau Europei anului 2022 o lecție pentru care mă tem că opulentul nostru continent, cu birocrația lui pe cît de groasă, pe atît de nevolnică, cu politicienii lui minusculi, nu este pregătit.
Cooper Union jpg
Două surori, un muzeu și o premieră
În primăvara anului 1897, la etajul al patrulea al școlii publice Cooper Union din Manhattan pe care o înființase bunicul lor, surorile Hewitt au inaugurat Muzeul de Arte Decorative Cooper Union.
Tezaur jpg
O lungă istorie de furt
Furturile din Ucraina sînt o reamintire brutală a celor cu care s-a confruntat, în istorie, România.
Iconofobie jpeg
Iubirea/ura de aproape
Devii mizantrop nu neapărat cunoscînd răul din celălalt, cît cunoscînd răul din tine.
HCorches prel jpg
La vida loca loca loca loca
Deprinderea aceasta a defăimării profesorilor a devenit la noi pandemică și are un gust nu amar, ci de-a dreptul grețos, cel puțin în percepția mea.
p 7 2 WC jpg jpg
De ce refuză Occidentul să numească fascistă Rusia lui Putin?
Jena Occidentului de a numi fascistă Rusia lui Putin se explică prin contextul psiho-istoric al țărilor europene.
Un sport la Răsărit jpeg
Ce mai facem cu Naționala?
Ne torturează şi o torturăm, chestiune din care nimeni nu va rămîne întreg. Echipa României nu e altceva decît oglinda României.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Ospitalitate
Nu e neapărat ipocrizie, cum ar zice unii, ci politețe și meserie.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.