Note, stări, zile

Publicat în Dilema Veche nr. 127 din 29 Iun 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Berlin, 3 iulie, 2003 Taximetristul (croat) care mă duce la aeroport mă întreabă, într-o doară, cu ce mă ocup. Îi răspund, tot într-o doară, că tocmai am terminat o carte despre îngeri. Speram să obţin, astfel, tăcerea lui perplexă. Obţin contrariul. Omul mi se recomandă, volubil, ca fiind, înainte de orice, un căutător spiritual. "N-am făcut toată viaţa decît trei lucruri: am căutat, am observat şi am aşteptat cu răbdare." "Ce-aţi căutat?" "Răspunsul la o întrebare obsesivă: cum se face că fiecare credincios, indiferent de religia sa (creştinism, islamism, şamanism etc.) se simte îndreptăţit în credinţa sa?" "Aveţi un răspuns?" "Da. Din momentul în care începi să crezi, tot ce ţi se întîmplă se întîmplă în perimetrul credinţei tale, în datele ei. Opţiunea creează sistem, iar sistemul garantează o perfectă coerenţă." Sînt perplex. Omul de la volan e înalt, viguros, sportiv, bine-dispus, fără edulcorări, fără penumbre. Îmi povesteşte că a stat la închisoare şi că, în închisoare fiind, a avut o experienţă vizionară: o puternică senzaţie luminoasă, fără formă determinată şi fără "mesaj" distinct. Un sentiment aproape dureros de nemijlocire, de tutelă orientativă. S-a simţit "condus" spre nivele superioare ale conştiinţei, culminînd cu un fel de explozie. "Înainte de această experienţă eraţi un om credincios?" - întreb. "Nu. Deşi în timpul recluziunii mă ocupam cu traducerea Bibliei din engleză în croată. N-aveam dicţionar, nu ştiu bine engleza, aşa că nu ştiu ce a ieşit". "Dar după viziunea cu pricina aţi devenit credincios?" "Nu. Nu merg la nici o biserică, nu mă rog. Credinţa instituţionalizată produce dezastre. Eu nu mă adresez lui Dumnezeu decît în două împrejurări: cînd am motiv de ceartă cu El, sau cînd trebuie să-i mulţumesc." "Bănuiesc totuşi că aveţi anumite reguli de viaţă, dacă nu un tip sau altul de ritual." "Nu. Fiecăruia i se impun de la sine, în anumite momente, unele reguli şi acestea trebuie asumate. De pildă, am fost în situaţia de a flămînzi şi mi-a prins bine să fac faţă acestei situaţii. Dar nu e acelaşi lucru să-ţi propui să flămînzeşti." "Să înţeleg că, după experienţa vizionară pe care mi-aţi povestit-o, n-a survenit, în viaţa dvs., nici o schimbare semnificativă?" "Ba da: n-am mai putut citi." "De ce?" "Pentru că nu mai caut. Am sentimentul că am găsit. Iar de dragul amuzamentului pur nu citesc şi n-am citit niciodată." "Care e experienţa decisivă a căutărilor dvs.?" "Suferinţa. Cel care caută nu se poate dispensa de experienţa suferinţei. Trebuie să mergi pînă la ultima limită suportabilă, să suferi pînă în clipa cînd chiar şi cerurile tac." Ajungem la destinaţie. "Am vorbit prea mult, vă rog să mă iertaţi" - îmi spune amicul. "N-aş fi îndrăznit, dacă nu mi-aţi fi spus că vă ocupaţi cu religia. Altfel nu povestesc nimănui asemenea lucruri. Sînt de nepovestit. Sînt la foarte mică distanţă de nebunie". În timp ce îmi scoate bagajele din maşină, un ultim schimb de replici: "Dvs. aţi avut vreo experienţă asemănătoare cu experienţa mea din închisoare?" "Nu" - zic. "Şi eu caut, şi eu observ, şi eu aştept cît pot de răbdător, dar n-am găsit încă." "Nu-i nimic, nu vă opriţi! Toate drumurile duc la Roma!" Totul a durat cca zece minute. Am întîlnit, în Berlinul secolului 21, un gnostic. Şi nici măcar nu l-am întrebat cum îl cheamă. Erlangen, 16 octombrie 2005 Interviu televizat cu un scriitor mongol de limbă germană (Galsan Tschinag). Se declară şaman - iniţiat încă din copilărie de o bunică - şi defineşte şamanismul ca "mod de a fi în dialog permanent cu spiritele tuturor lucrurilor: un apogeu al comunicării, o doctrină a comunicării universale". Vorbeşte, apoi, despre rolul esenţial pe care ar trebui să-l aibă în exerciţiul comunicării - atingerea. "Am constatat că în Occident oamenii au pierdut firescul atingerii. Altfel spus, ei tratează atingerea celuilalt fie ca agresiune, fie ca indiscreţie. E destul să aibă loc o atingere, ca să asistăm la declanşarea unei drame shakespeariene". "Cum priviţi lumea?" - întreabă reporterul. "Cu indiferenţă? Cu o ideologie pre-stabilită? Cu pasiune? Cu optimism? Cu neîncredere?" "În nici unul din felurile acestea" - răspunde, surîzînd, Tschinag. "O privesc mit Erhabenheit." Cuvîntul german e greu de tradus în nuanţa lui ultimă. Erhabenheit desemnează măreţia, prestigiul, sublimul. E vorba, aşadar, de a privi lumea cu simţul grandorii, al sublimităţii, al demnităţii nobile. A o privi din unghiul din care a fost creată... Bucureşti, decembrie 2005 "...perfecta lipsă de însemnătate a acestei fuziuni carnale şi gravitatea ei iremediabilă". (Andrei Makine, Femeia care aşteptă, p. 35)

O mare invenție – contractul social jpeg
Succesiunea generațiilor în comunitatea academică: Valentin Constantin și Diana Botău
Regimurile dictatoriale și mișcările fundamentaliste s-au asociat într-o ofensivă violentă, propagandistică și armată, împotriva lumii euroatlantice.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Populiștii nu (mai) sînt o excepție
Întrebările despre soarta Uniunii Europene, acuzațiile de extremism și evocarea drobului de sare fascist au devenit aproape un clișeu.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A conviețui cu imposibilul
Dictatura este un mod de organizare statală în care sfera posibilului tinde spre zero.
Frica lui Putin jpeg
„Scena politică”
Avem impresia că e o lume falsă – o „mascaradă” –, ceva profund neautentic, spre deosebire de lumea economică, de pildă, care e reală.
AFumurescu prel jpg
Vai, săracii, vai, săracii ziariști…
Incredibil, doamnelor și domnilor! Revoltător!
MihaelaSimina jpg
Cea mai frumoasă clădire din Cernăuți
Unul dintre „sporturile” la care istoria este campioană se numește „paradox”.
Iconofobie jpeg
O rugăciune la Bicaz
Nu faptul că încercam să‑l păcălesc pe Dumnezeu mă surprinde, ci dorinţa mea viscerală să trăiesc prostește, un eon întreg, dacă se putea.
„Cu bule“ jpeg
Mesa
Faptul că mesa apare des în dialoguri dovedește că forma îi era familiară publicului din secolul al XIX-lea.
image png
Ce-i rămîne Mariei de făcut?
Întrebările morale cu privire la integritatea academică și presiunea de a se conforma normelor nescrise ale colectivului profesional rămîn deschise.
RNaum taiat jpg
Comunismul se aplică din nou jpeg
Întoarcerea
Ajunși acasă, avem un fel de „rău de uscat“, cum li se întîmplă marinarilor.
image png
Misterele bugetare
Una din temele importante legate de transformarea sistemului public românesc este cea a „discreției” cu care au avut loc schimbările în administrație.
image png
Inteligența Artificială și ambiția personală
Riscul de a cădea în groapă e mai mare atunci cînd privirea e întotdeauna spre orizont.
image png
Neo-religii
Trăim deci în epoca neo-religiilor. (Asta cît ne vor mai lăsa ele să trăim...)
image png
Note, stări, zile
...Și, dacă ai noroc, ideea revine la tine tocmai cînd gîndești aceste lucruri.
image png
Inamicul public numărul 1
Să ne ferească Dumnezeu să ajungem să decidă opinia publică totul!
image png
Algoritmul istoric al jacardului
N-ai zice că-i vreo legătură. Istoria, însă, o țese subtil.
image png
image png
Toți sîntem puțin luați
Elevii merită un mediu educațional sigur și stimulativ.
image png
Marca urs
Ecourile publicității se sting totuși, în timp, lăsînd în urmă fragmente pitorești, dar efemere.
p 7 Drapelul Partidului Republican din SUA WC jpg
Regula neoliberală a minorității
Nouă însă probabil că ne pasă.
image png
Echipa de fotbal proaspăt calificată la Euro 2024 ar putea deveni chiar bună?
Dacă mai întîrzie puţin se trezesc bătrîni. Ce îi ajută? Nu au viciile generaţiilor trecute.
image png
Jucării și steaguri
Mă tem că aici diferența față de americani nu e doar de formă, ci și de fond.
image png
Despre apartenență: între liniște și îngrijorare
Patriotismul constituțional ar deveni astfel legătura de apartenență care solidarizează comunitatea, pe temeiul libertății.

Adevarul.ro

image
Imagini spectaculoase de pe Transapuseana, cel mai scump drum din ţară. Primul tronson este aproape gata VIDEO
Primul tronson din drumul de 78 de kilometri, care face legătura între Aiud (Autostrada A10) şi zona Bucium – Abrud (DN 74), va fi recepționat în decembrie.
image
Schimbarea la față a Bisericii Ortodoxe Române: Aprobarea Sfintei Mucenițe Anticorupția
Sfântul Sinod a făcut publice măsurile pe care le ia pentru a combate corupția din cadrul Bisericii Ortodoxe. Preoții nu vor mai putea solicita și primi donații decât dacă acestea sunt de un real folos unităţilor bisericeşti, iar cei care vor fi prinși cu mită riscă excluderea din BOR.
image
Cât se pierde dintr-un porc viu după tăiere: Prețul real al unui kilogram de carne
Porcii „în viu” se vând cu prețuri cuprinse între 15 și chiar 25 lei/kg, însă puțini știu că după tăiere se pierde un procent uriaș din greutate, ceea ce face ca prețul să fie mult mai mare.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic