Memorizare vs. gîndire critică?

Publicat în Dilema Veche nr. 1036 din 15 februarie – 21 februarie 2024
image png

Într-o postare pe FB. dl Daniel Funeriu, fostul ministru al Educației, trimite apreciativ la articolul meu din numărul precedent al Dilemei vechi, „Erau cei vechi mai deștepți decît noi?”. Scrie că recomandă articolul meu pentru „plîngăcioșii care spun de dimineața pînă seara «Nu-i mai puneți pe copii să memoreze»”. Îl mai recomandă și „marilor jurnaliști din patrie”, care zbiară pe unde pot despre cît de mare prostie e memorarea și, automat, scot perla cu „gîndirea critică“. Uitînd, desigur, că înainte de a fi critică, gîndirea trebuie să existe.

Îi mulțumesc dlui Funeriu pentru apreciere; aș vrea totuși să precizez unele lucruri care, poate, s-au înțeles mai rău din textul meu, inevitabil scurt, nesperînd să trateze suficient subiectul, în plus și un pic provocator, tocmai pentru a stîrni controverse.

Mai întîi, n-am nimic împotriva „gîndirii critice”, dacă prin asta se înțelege analiza argumentată și rațională a informațiilor existente, cît și efortul de a pune între paranteze emotivitatea și subiectivitatea. Însă, din păcate, a ne baza prea mult pe ceea ce produc calculatoarele, rețelele, Internetul, în general, ori mai ales mult-celebrata AI, conduce tocmai la neglijarea „gîndirii critice”, deoarece ele scurtcircuitează căutarea, încercarea-eroarea, ba chiar și bucuria („evrika”) pe care o încerci cînd ai reușit, după un efort propriu, să descoperi o soluție. Cum se explică altfel uriașa expansiune a teoriilor conspirative într-o eră a științei? De aici și paradoxul civilizațional pe care îl menționam în articol: „Devenim comozi, indolenți și, pe măsură ce umanitatea în ansamblu știe și poate tot mai multe, fiecare dintre noi, individual, știe și poate tot mai puține”. Indiscutabil, calculatoarele ne aduc multe servicii: în primul rînd, ușurința cu care putem avea acces la informații, texte, imagini, referințe, altminteri greu sau imposibil de găsit. Dar trebuie să fim atenți (și faptul e valabil mai ales pentru generațiile tinere) ca din comoditatea noastră să nu se nască o lene intelectuală care să ne facă să pierdem tocmai gîndirea critică.

În al doilea rînd – și e poate lucrul cel mai important –, eu nu pledez pentru învățarea mecanică, absurdă, făcută nu numai de dragul de a memora pentru un examen un mare număr de date, care apoi ajung să fie repede uitate, odată ce examenul a fost lăsat în urmă. Mă oripilează învățatul pe dinafară al așa-numitelor „comentarii” la literatură, ori pretenția unor profesori din preuniversitar, dar și din universitar ca elevii/studenții să scrie după dictare și apoi să recite pe dinafară la examene ceea ce au memorat. Cînd am vorbit despre anticii care memorau mii de versuri din IliadaOdiseeaVede etc. m-am referit la cu totul altceva (și îmi pare rău dacă nu s-a înțeles asta): la memorarea de lucruri și frumoase, și pline de sens pentru acei oameni și pentru civilizația lor, dar adesea și alcătuite formal astfel (în versuri), încît să poată fi reținute fără un efort supraomenesc. Nimic asemănător în memorizarea stearpă, mecanică de conținuturi adesea deplorabile, din școlile noastre! Da, această memorizare e o prostie, dar ea nu trebuie să fie opusă memorizării inteligente și cu sens, și cu atît mai puțin memorizării practicate de vechile civilizații, unde domina oralitatea.

În al treilea rînd, teama mea, bazată pe constatări concrete, este că, beneficiind prea mult de serviciile calculatoarelor și rețelelor și refuzînd să mai țină minte orice conținut, copiii și tinerii ajung să fie foarte săraci în cunoștințe concrete. Cum însă poți inventa și clădi un argument dacă nu ai la îndemînă „cărămizile” – adică informațiile elementare? Cum poți înțelege istoria dacă ignori ce au făcut Pericle, Constantin cel Mare sau Napoleon și cînd au trăit? Cum poți înțelege geografia dacă nu știi să desenezi o hartă, nici măcar aproximativ? Cred că a putea enumera planetele sistemului solar și ordinea lor pornind de la Soare nu încarcă excesiv memoria, nici acele formule care îți permit să calculezi aria figurilor geometrice elementare nu o fac. Tot așa, a reține principalele instituții și funcții ale statului modern nu e un moft, ci o condiție pentru a deveni un bun cetățean. Și nu e un lucru rău dacă poți recita versuri din marii poeți ai lumii și ai limbii tale.

Și mai adaug ceva – cam nepopular azi. Nu trebuie să-i cerem școlii să fie o continuă distracție. Da, programele sînt prea încărcate. Dar, de fapt, viciul lor major este că sînt prost concepute. Pe de altă parte, nu se poate învăța la orice vîrstă totul în joacă și nu se poate accepta cunoașterea numai dacă e agreabilă. În măsura în care școala pregătește pentru viață, ea e datoare să anticipeze și unele dintre greutățile vieții – cum ar fi și efortul de a înțelege și învăța. 

Cît despre generala dependență a noastră, a contemporanilor, de device-uri, ea e un fapt pe care destui îl blamează, deși nu se pot despărți de ele. E prețul pe care-l plătim pentru viața noastră mai lungă decît a celor vechi, mai sănătoasă, mult mai îmbelșugată decît a lor, mai sigură, mai puțin violentă. Dar și, într-adevăr, cumva mai puțin liberă. Poate și mai nătîngă. A meritat ce-am cîștigat? Judece fiecare.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.