Limita străbunicilor

Publicat în Dilema Veche nr. 1016 din 28 septembrie – 4 octombrie 2023
image png

Învățăm ceva din istorie sau, mai exact, din experiența istorică a trecutului? Cei vechi păreau convinși de afirmativă și recomandau „historia, magistra vitae” (istoria – învățătoarea vieții), ori vorbeau, în același sens, precum Tucidide, despre utilitatea istoriei ca despre „o dobîndă pentru eternitate” (ktema es aei). Modernii și mai ales contemporanii sînt mult mai sceptici. 

Și pe bună dreptate, am spune, cînd vedem cît de ușor renasc în democrații mișcări politice radicale, dispărute de decenii, felul cum viziuni utopice sînt adoptate nu numai de politicieni europeni (care pot fi considerați „populiști”), dar și de mulți oameni obișnuiți, felul cum părți însemnate ale electoratelor europene par astăzi să nu fi înțeles mai nimic din dezastrele din prima jumătate a secolului XX. Sînt tot mai mulți cei pe care nu-i mai sperie și nici nici măcar nu-i mai scandalizează prezența în societate a unor concetățeni care uneori chiar se declară pe față, după caz, simpatizanți fasciști, legionari, comuniști, care țin un discurs antisemit, șovin și conspiraționist și, desigur, întotdeauna antiliberal, adesea violent, homofob, misogin și șovin. Iar fenomenul pare să fie prezent pretutindeni în Europa, nu numai la noi, chiar dacă în proporții variate. Din subteranele societății și dinspre marginile de odinioară ale politicului, ceea ce putem numi „discursul radical” (adesea un amestec indigest de stîngism și fascism, asezonat cu mult conspiraționism) a migrat spre centru. Indicibilul altădată se recită azi în gura mare, inacceptabilul s-a banalizat, inadmisibilul cîndva a devenit aproape comun și are cauțiunea repetiției.  A obținut voturi numeroase la alegeri, uneori chiar participare la guverne locale și se pregătește să obțină rezultate și mai bune în 2024, cînd vor fi alegerile europene. Sensibilitatea societății la radicalisme de tot felul s-a atenuat, în ciuda lecțiilor de istorie predate generos prin școală, mainstream media, filme, politicieni, political correctness etc. Și mai ales noile generații au devenit tot mai insensibile la moralizarea convențională, în care văd mai curînd ipocrizia părinților decît o lecție de învățat.

Un motiv important mi se pare a fi faptul că „lecția istoriei”, așa cum o aflăm la școală, în cărți, în filme, în mass-media, păstrează, dacă rămîne izolată, un caracter abstract, intelectual, de cele mai multe ori, „rece”, oricîte orori ar descrie. De aceea, ea tinde să fie neglijată și să ne lase nepăsători, dacă nu a fost însoțită în copilăria și adolescența noastră de lecția istorică „vie”, asimilată în familie. Cei care n-au trăit direct grozăvia unui război, a unei dictaturi, a excluziunii și persecuțiilor pot totuși să rămînă toată viața sensibili la acele rele, dacă ele le sînt transmise direct și pe viu de părinți și bunici, care le-au trăit și îndurat. Căci memoria poveștilor de familie, mai ales a celor teribile, auzite în copilărie de la cei care chiar au trăit întîmplările povestite, rămîne indelebilă. Afectivă și vie, cum e, ea va constitui solul pe care va putea fi sădită, cu șanse de succes, „lecția istoriei” în varianta livrescă și școlară.

Iar aici întîlnim, poate, și o posibilă explicație mai generală pentru „uitarea istoriei” în Europa: copiii află „povești” de la părinți și de la bunici, dar, din motive naturale, foarte rar de la străbunici. Or, cei aproape 80 de ani scurși de la terminarea ultimului război mondial înseamnă deja trei generații. Majoritatea tinerilor de 20 și ceva de ani de acum ori nu și-au cunoscut străbunicii, ori i-au cunoscut cînd erau ei prea mici și aceia prea vîrstnici, pentru a fi influențați serios de ei. Așadar, istoriile despre ororile secolului XX nu le mai pot fi transmise direct prin povestirea vie a celor care le-au trăit, ci sînt tot mai mult cunoaștere „rece“, de manual, operantă la nivel intelectual, nu emoțional. Învățăm istorie din cărți, dar cu greu „învățăm din istorie”, pur și simplu pentru că, de obicei, nu ne-am apucat în viață sau în puteri străbunicii.

Dar de ce, la noi, să spunem, tineretul nu e mai ostil diferitelor forme de radicalism, de vreme ce, spre deosebire de Occident, aici bunicii și chiar părinții i-au mai putut povesti despre național-comunism și grozăviile lui? Cred că i-ar fi putut povesti, dar foarte mulți n-au făcut-o, anulînd astfel posibilitatea continuității istoriei vii, chiar după una sau două generații. De ce? Poate fiindcă, pentru foarte mulți, comunismul ceaușist a însemnat o supunere pasivă, cînd nu lașă și oportunistă la regim, supunere de care n-aveau cum să fie mîndri, pentru ca s-o povestească copiilor și nepoților. (E mai plăcut pentru stima de sine să istorisești cum te-ai bătut cu nemții sau rușii în război decît să spui că ai stat la coadă la lapte dimineața.) Poate și fiindcă – și nu e ușor s-o recunoaștem noi, anticomuniștii – mulți au profitat, cel puțin parțial: au venit foarte săraci de la țară, au căpătat apartament la bloc la oraș, au avut salarii destul de bune în fabricile industrializării forțate, au făcut școli și facultăți (care le-au dat sentimentul că sînt competenți, chiar fără să fie); pe scurt, au avansat pe scara socială, în timp ce, după 1990, mulți au avut dificultăți cu locul de muncă și au fost nevoiți să-și caute de lucru în străinătate. Adesea și-au pierdut status-ul anevoie cîștigat cîndva. Așadar, la noi istoria vie, de familie, a ultimelor decenii a mers, nu în puține cazuri, în sens invers față de valorile istoriei oficiale și școlare. Anii ’90 mai ales au fost haotici și au dus la îmbogățirea masivă a cîtorva, dar și la sărăcirea altora, mult mai mulți; au rămas în memoria vie transmisă de părinți și bunici tinerilor de azi ca o epocă mai degrabă negativă, în care „străinii ne-au distrus industria” – așa cum acei părinți și bunici fuseseră învățați să creadă.

Susțin deci că istoria „de acasă”, auzită în copilărie, este în general decisivă pentru buna înțelegere și asimilare axiologică a istoriei „abstracte”, predate la școală, difuzate în media etc. Or, istoria „de acasă”, vie, nu supraviețuiește de obicei prin contact direct dincolo de generația bunicilor. Peste 75 de ani ea devine excepția. De aceea, după un timp, generațiile noi își pierd „imunitatea” la relele din trecut, care le devin materie de manual, ușor de desconsiderat. 

„Învățăm din istorie”? Da, relativ mai ușor pînă la limita străbunicilor. Apoi – anevoie sau deloc.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.