Instantanee din istoria privirii (7): Arta vitraliului

Publicat în Dilema Veche nr. 882 din 4 - 10 martie 2021
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

7. Arta vitraliului

Un edificiu decorat în frescă își izolează spațiul interior, așa încît nici un zvon din afară nu mai poate pătrunde în liniștea lui. Un edificiu vitrat e, dimpotrivă, asemenea unui plămîn uriaș, locul unui neîncetat transfer între înăuntru și afară. El trăiește prin ceea ce îi vine din exterior, iar exteriorul, la rîndul lui, își găsește justificarea prin ecoul pe care îl produce înăuntru. Pentru a „rezista” lumii, omul trebuia, în epoca romanică, să se drapeze în opacitate. Acum, în evul gotic, el își poate permite să se învestmînteze în transparență, lăsîndu-se „traversat” de lume ca de o energie respiratorie, ca de o răsuflare. Iar lumea, lumea de care se lasă străbătut sufletul omului medieval e totuna cu lumina de care se lasă străbătute ferestrele înalte ale catedralelor. „Prima substantiarum est lux” – proclama prelatul Witelo, dînd glas unei străvechi tradiții de glorificare a luminii. Misteriile orientale, din care își extrăgeau substanța și misteriile grecești de la Eleusis sau Delphi, trăiau dintr-un neuzurpabil cult al energiei luminoase. Să ne amintim că Platon asimila majestatea Binelui suprem cu principiul solar și că întreaga tradiție neoplatonică a rămas în adorația acestui principiu. Se va face distincția între lux – lumina spirituală, sursă a tuturor lucrurilor – și lumen, lumina senzorială, palid reflex al celei dintîi. Termenul claritas apare și el, adesea, în scrierile neoplatonice. Din textele de secol VI rămase de la Pseudo-Dionisie Areopagitul, înțelegem că cele trei trepte ale desăvîrșirii pe care trebuie să le parcurgă omul demn de adevărata sa condiție (purificarea, iluminarea și unirea mistică) nu sînt decît trei momente succesive ale reabsorbției sufletelor în lumina originară. „Cel care se unește cu lumina devine el însuși lumină” – va spune, în pragul veacului al XII-lea, Abatele Suger de la Saint-Denis (de al cărui nume se leagă debuturile vitraliului medieval).

canterbury cathedral 010 window with st thomas of canterbury JPG jpeg

                                                    Catedrala Canterbury, Anglia

Este esențial, pentru înțelegerea artei gotice, să putem reconstitui alcătuirea polifonică pe care entitatea luminii o avea, potrivit mentalității de-atunci a oamenilor. Pentru ei, lumina era, esențialmente, expresia sensibilă a forței imponderabile care susține universul. Pornind de la orice întruchipare materială, poți regăsi, dacă urci pe firul genezei ei, un nucleu originar de lumină. Solidele sînt lichide condensate, după cum gheața e apă solidificată, lichidele sînt gaze condensate, gazele sînt căldură materializată, iar căldura e lumină condensată. S-ar zice că la obîrșia oricărei pietre stă un sîmbure de lumină. Lumina e înțeleasă, prin urmare, ca fiind starea inițială a materiei, din care, prin condensări succesive, s-au născut toate cîte există. Vitraliul însuși nu e decît lumină devenită obiect, esență devenită substanță, nevăzut devenit vizibil, voal inefabil așezat asupra lumii pămîntești.

   

england yorkminster jessetree c1170 jpg jpeg

                                                 Catedrala Sf. Petru din York, Anglia

Ca principiu al tuturor lucrurilor, lumina devine, inevitabil, și simbol al rațiunii înseși. Și trebuie spus că nu e prejudecată mai mare decît asimilarea Evului Mediu tîrziu cu iraționalismul. Marcată de gîndirea aristotelică, dispusă să afirme, prin Toma de Aquino, că arta nu are altă finalitate decît binele omului sau – prin Meister Eckhart – că tot ceea ce există devine, prin mijlocirea prezenței umane, rațional, ideologia epocii de care ne ocupăm acordă Logosului din om puteri nelimitate. Omul poate concura Divinitatea însăși, de vreme ce, ca artist, e îndrituit să imite nu natura deja creată („natura naturata”), ci natura creatoare („natura naturans”).

Și mai avem de adăugat ceva foarte important: pentru trăitorii secolului al XIII-lea, lumina, principiu, cum spuneam, al lumii și semn al rațiunii universale, nu era mai puțin un simbol al iubirii. Nu rațiunea rece, nu intelectul fără combustie afectivă sînt sursa înțelegerii, ci elanul participativ, cugetul dublat de căldura emoției. Platon avea, prin urmare, dreptate să asimileze Binele suprem cu lumina solară; căci lumina solară nu e lumină rece, ca aceea selenară, de pildă, ci lumină care încălzește și dezgheață, lumină cu sediul în inimă...

  

gothic rayonnant rose 6 jpg jpeg

                                                        Catedrala Notre-Dame din Paris

Gustul medieval pentru strălucire, pentru culorile pure, pentru fastul veșmintelor e și el un mod de a omagia lumina. Ca și Binele, ca și Adevărul, Frumosul e tot lumină. Savanții n-au întîrziat să constatate, în acest sens, că pasajele descriptive din scrierile unui istoric cum este Froissart, caracteristic pentru amurgul Evului Mediu, înregistrează preponderent efectul reflexelor luminoase asupra scenei povestite. Două lucruri par să-l emoționeze în chip special: spectacolul policrom al corăbiilor pe mare, cu pavilioane lucind în soare, și scînteietoarele răsfrîngeri luminoase de pe armurile și lăncile unei armate de cavaleri în galop. La fel, Eustache Deschamps se arată captivat de lumina iradiantă a unei picături de ploaie, iar Olivier de la Marche de reflexul razelor de soare pe pletele blonde ale călăreților nordici. Așadar, sub diverse forme, mereu aceeași sensibilitate la „lux” și „lumen”, la magnificența luminii (incluzînd și efectele ei minore). E nevoia de sublimare neistovită a unei epoci, calificate drept „obscură” printr-o greu de înțeles ironie a istoriei. În „noaptea” ei – dacă a existat o asemenea noapte – s-a auzit, ca și în noaptea începuturilor, îndemnul fondator „Fiat Lux!”. Și atunci, s-au creat vitraliile...

Foto: wikimedia commons

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Inamicul
Occidentul începe, încet-încet, să abandoneze iluziile că Rusia poate fi tratată altfel decît ca inamic.
Bătălia cu giganții jpeg
Și-am încălecat pe-o șa...
Au trecut 23 de ani de cînd am intrat pentru prima dată în redacția Dilemei.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Comunicare fără comunicare
Abilitatea de a perora fără să spui nimic e, pare-se, înzestrarea obligatorie a cuiva care vrea să-și asigure o carieră publică de succes.
Frica lui Putin jpeg
Monoteisme
Politeismul este relativ favorabil toleranței și pluralismului.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
De ce enervează claritatea morală și pe unii, și pe alții
Claritatea morală nu e limpezimea conștiinței emitente, ci limpezimea privirii asupra realității.
Hong Kong 1868 jpg
Hong Kong
În 1898, Marea Britanie și China au semnat un tratat prin care celei dintîi i se concesiona pentru încă 99 de ani orașul-port.
p 5 WC jpg
Cine și cum luptă cu inflația
Inflația nu este decît o „taxă” pe care o încasează statul și mediul economic și o plătesc consumatorii.
Iconofobie jpeg
Mă mir fără a fi uimit
Surpriza spirituală, generată de o realitate care te fascinează, îți stîrnește, instantaneu, curiozitatea, interesul adînc și, apoi, apetitul pentru cunoașterea ei.
„Cu bule“ jpeg
Șaiba
Nu știm exact cînd și de ce tocmai „șaiba” a devenit, în româna colocvială, emblema depreciativă a muncii manuale grele.
HCorches prel jpg
Un salut din Vama Veche
Am scris de multe ori despre nevoia schimbării grilelor de lectură, despre nevoia de a deschide, prin textele propuse spre studiu, căi de acces spre dezvoltarea personală și spre experiența cotidianului, despre nevoia de a folosi aceste texte în cheia valorilor contemporaneității.
p 7 jpg
Calea spre premodernitate a Rusiei
Putin „e chipul unei lumi pe care mintea occidentală contemporană nu o înțelege“.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Avort
Interzicerea avorturilor nu era o simplă lege restrictivă, ci devenise un instrument de represiune, de șantaj și teroare.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.