Florin Ciubotaru

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Pe 11 decembrie a murit un vechi prieten și un mare artist contemporan: Florin Ciubotaru. Peisajul tinereții și al maturității mele se împuținează galopant, ceea ce e, în același timp, previzibil și insuportabil. Inacceptabil, aș spune, dacă aș ști care e sensul ascuns al lumii create... În amintirea lui Florin (Ciubo pentru prieteni), public textul pe care l-am scris despre el cu ocazia unei expoziții din 1986.

O importantă secţiune a artei contemporane se recomandă prin zel prospectiv, dacă nu chiar prin stridente orgolii profetice. Mişcarea stilistică a lui Florin Ciubotaru e mai curînd regresivă şi polemic orientată împotriva oricărei „imixtiuni“ a orgoliului „în codul imaginii plastice“ (citez din textul cu care Ciubotaru îşi prefaţează expoziţia). „Cunoaşterea artistică – proclamă cordial artistul – e lipsită de vanitatea cunoaşterii absolute“. Şi în alt loc: „Aprob cercetarea imperfectă a dobîndirii adevărului“. Dar nu numai cunoaşterea şi adevărul sînt puse aci sub surdina unei aspre lucidităţi. Ideea însăşi de „operă“ şi ideea „formei“ artistice sînt sever relativizate. Imaginea lui Ciubotaru ni se pare regresivă, în măsura în care ea pare preocupată să inventarieze tezaurul pre-formal şi pre-artistic al limbajului. În fiecare desen ni se descrie materia primă a desenului, marele depozit de semne care precedă ordinea selectivă a discursului. În fiecare desen e vorba de obîrşia artei de a desena. Întregul farmec al expoziţiei lui Ciubotaru decurge de aici: nimbul ei de inocenţă, spectaculoasa alternanţă a ordinii cu dezordinea în limitele aceleiaşi suprafeţe.

După ce, în uriaşa tapiserie realizată (în colaborare) pentru Teatrul Naţional, Florin Ciubotaru ne deprinsese cu aspiraţia universalistă a operei închise şi atotcuprinzătoare, în desenele de la Căminul Artei el vorbeşte despre celălalt pol al creaţiei: despre bogăţia – abia articulată – a originarului, despre posibil, despre calde adîncuri germinative. Imaginile sale nu mai vor să rezume lumea: ele o devansează. Nu mai sînt enciclopedii ale realului, ci un voios delir al probabilităţilor. Totul se scaldă într-o aurorală candoare enunţiativă, în care misterul e imediat accesibil, iar firescul e îmbibat de mister. Să adăugăm neîntîrziat că, la Ciubotaru, misterul, fără a cădea în vulgaritatea enigmaticului, e, deopotrivă, străin de orice morgă ritualistă, de orice teatralitate. E misterul simplisim al jocului. Şi al talentului.

Fiecare din desenele artistului ne apare ca o irezistibilă cascadă de semne, ca o invazie zgomotoasă a graficului asupra privirilor noastre vinovat somnolente. Şi totuşi, imaginile lui Florin Ciubotaru nu sînt doar discurs şi nu sînt doar exces al multiplicităţii. Prin regia punerii în pagină, prin specularea fondului alb al hîrtiei şi prin neaşteptate episoade geometrice instalate ici-colo, ca lespezile înţepenite în mijlocul unui torent, ele caută, toate, să delimiteze mari spaţii mute, în care mişcarea reintră în stază, iar abundenţa semnelor e suspendată. Ni s-a părut chiar că, uneori, cele mai semnificative pasaje ale desenelor lui Florin Ciubotaru sînt cele în care semnele tind spre absenţă: retezate de conturele unor incinte pustii sau de tranşante bariere de culoare, ele devin doar rumoarea pe fondul căreia se profilează înţelepciunea repaosului. Din simplă naraţiune, desenul se preschimbă atunci într-o „definiţie negativă“ a spaţiului; în loc să-l utilizeze, el îi menajează sensul, îi oferă şansa de a se manifesta în nealterata lui nuditate. Se poate spune, de aceea, că puzderia de semne cu care Florin Ciubotaru dă ocol spaţiilor goale din lucrările sale îşi află izvorul într-un inexprimabil „dincolo de semn“. Şi tocmai absolutul acesta latent e tema expoziţiei. Faţă de acest absolut, desenul însuşi nu e decît un nobil eşec asumat. Iar Ciubotaru e nedrept cu propria lui artă cînd declară: „Un dincolo nu mă interesează“. Căci în artă (şi pretutindeni), nota distinctivă a absolutului e de a fi mereu prezent în imediat, indiferent dacă asta ne interesează sau nu…

P.S. Întîmplarea (dacă există așa ceva) mi-a adus în față, acum două zile, o scrisoare de la Florin, expediată de la Barcelona, unde avusese, în 1988, o expoziție. Făceam ordine în corespondență și m-am trezit în mînă cu o epistolă uitată, care mi-a reamintit hazul și, totodată, subtilitatea lui artistică. Redau două fragmente semnificative:

„(...) Merg pe la galerie din nou și descopăr că în programul de după-amiază e angajată o tînără din zonă focoasă ca în filme (...) înconjurată de bărbați ce-i vorbeau de Marx și sindicate. Dacă nici diavolul ăsta cu trup de înger nu-i abate – să mă încumet eu să le găsesc salvarea prin viața spirituală, ăstora cu tumoare pe simțire! 

(...) Îl văd pe Gaudí, fenomen singular, cu apetit de incintă tenebroasă, grea, spartă să poată respira aer și lumină, un fel de peșteră pe verticală, cu lighioane uriașe, melci mari ce ling pereții în coborîre, tensiuni de musculatură vegetală, în loc de cruce, o floare cărnoasă.” (n.m. – portret mai expresiv al arhitectului spaniol decît cele de manual)

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un mare retailer polonez intră pe piața din România: se vor deschide 200 de magazine peste tot în țară
Un mare retailer din Polonia are de gând să deschidă o rețea de 200 de magazine în România, unde se vor face și angajări masive în mai multe orașe din țară.
image
Cum s-a răzbunat un bărbat pe o mamă care îi bloca accesul în garaj de fiecare dată când își lua copiii de la școală
Un bărbat a relatat o experiență neplăcută în care s-a confruntat cu o mamă care i-a blocat accesul pe aleea de acasă, în timp ce își aștepta copilul să iasă de la școală.
image
O companie românească a ajuns în topul celor mai valoroase firme din Uniunea Europeană
Una dintre cele mai cunoscute companii de pe piața din România a ajuns în topul celor mai valoroase corporații din Uniunea Europeană.

HIstoria.ro

image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.
image
La un pahar de vin cu Dej. Când comuniștii români vorbeau, pe șleau, despre crimele lui Stalin
Congresul Congresul al XXII-lea al PCUS consfinţeşte oficial victoria lui Nichita Hurşciov asupra concurenţilor stalinişti. După reculul provocat de Rebeliunea din Ungaria, destalinizarea din 1956 capătă un nou avînt.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.