Florin Ciubotaru

Publicat în Dilema Veche nr. 976 din 22 decembrie – 28 decembrie 2022
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Pe 11 decembrie a murit un vechi prieten și un mare artist contemporan: Florin Ciubotaru. Peisajul tinereții și al maturității mele se împuținează galopant, ceea ce e, în același timp, previzibil și insuportabil. Inacceptabil, aș spune, dacă aș ști care e sensul ascuns al lumii create... În amintirea lui Florin (Ciubo pentru prieteni), public textul pe care l-am scris despre el cu ocazia unei expoziții din 1986.

O importantă secţiune a artei contemporane se recomandă prin zel prospectiv, dacă nu chiar prin stridente orgolii profetice. Mişcarea stilistică a lui Florin Ciubotaru e mai curînd regresivă şi polemic orientată împotriva oricărei „imixtiuni“ a orgoliului „în codul imaginii plastice“ (citez din textul cu care Ciubotaru îşi prefaţează expoziţia). „Cunoaşterea artistică – proclamă cordial artistul – e lipsită de vanitatea cunoaşterii absolute“. Şi în alt loc: „Aprob cercetarea imperfectă a dobîndirii adevărului“. Dar nu numai cunoaşterea şi adevărul sînt puse aci sub surdina unei aspre lucidităţi. Ideea însăşi de „operă“ şi ideea „formei“ artistice sînt sever relativizate. Imaginea lui Ciubotaru ni se pare regresivă, în măsura în care ea pare preocupată să inventarieze tezaurul pre-formal şi pre-artistic al limbajului. În fiecare desen ni se descrie materia primă a desenului, marele depozit de semne care precedă ordinea selectivă a discursului. În fiecare desen e vorba de obîrşia artei de a desena. Întregul farmec al expoziţiei lui Ciubotaru decurge de aici: nimbul ei de inocenţă, spectaculoasa alternanţă a ordinii cu dezordinea în limitele aceleiaşi suprafeţe.

După ce, în uriaşa tapiserie realizată (în colaborare) pentru Teatrul Naţional, Florin Ciubotaru ne deprinsese cu aspiraţia universalistă a operei închise şi atotcuprinzătoare, în desenele de la Căminul Artei el vorbeşte despre celălalt pol al creaţiei: despre bogăţia – abia articulată – a originarului, despre posibil, despre calde adîncuri germinative. Imaginile sale nu mai vor să rezume lumea: ele o devansează. Nu mai sînt enciclopedii ale realului, ci un voios delir al probabilităţilor. Totul se scaldă într-o aurorală candoare enunţiativă, în care misterul e imediat accesibil, iar firescul e îmbibat de mister. Să adăugăm neîntîrziat că, la Ciubotaru, misterul, fără a cădea în vulgaritatea enigmaticului, e, deopotrivă, străin de orice morgă ritualistă, de orice teatralitate. E misterul simplisim al jocului. Şi al talentului.

Fiecare din desenele artistului ne apare ca o irezistibilă cascadă de semne, ca o invazie zgomotoasă a graficului asupra privirilor noastre vinovat somnolente. Şi totuşi, imaginile lui Florin Ciubotaru nu sînt doar discurs şi nu sînt doar exces al multiplicităţii. Prin regia punerii în pagină, prin specularea fondului alb al hîrtiei şi prin neaşteptate episoade geometrice instalate ici-colo, ca lespezile înţepenite în mijlocul unui torent, ele caută, toate, să delimiteze mari spaţii mute, în care mişcarea reintră în stază, iar abundenţa semnelor e suspendată. Ni s-a părut chiar că, uneori, cele mai semnificative pasaje ale desenelor lui Florin Ciubotaru sînt cele în care semnele tind spre absenţă: retezate de conturele unor incinte pustii sau de tranşante bariere de culoare, ele devin doar rumoarea pe fondul căreia se profilează înţelepciunea repaosului. Din simplă naraţiune, desenul se preschimbă atunci într-o „definiţie negativă“ a spaţiului; în loc să-l utilizeze, el îi menajează sensul, îi oferă şansa de a se manifesta în nealterata lui nuditate. Se poate spune, de aceea, că puzderia de semne cu care Florin Ciubotaru dă ocol spaţiilor goale din lucrările sale îşi află izvorul într-un inexprimabil „dincolo de semn“. Şi tocmai absolutul acesta latent e tema expoziţiei. Faţă de acest absolut, desenul însuşi nu e decît un nobil eşec asumat. Iar Ciubotaru e nedrept cu propria lui artă cînd declară: „Un dincolo nu mă interesează“. Căci în artă (şi pretutindeni), nota distinctivă a absolutului e de a fi mereu prezent în imediat, indiferent dacă asta ne interesează sau nu…

P.S. Întîmplarea (dacă există așa ceva) mi-a adus în față, acum două zile, o scrisoare de la Florin, expediată de la Barcelona, unde avusese, în 1988, o expoziție. Făceam ordine în corespondență și m-am trezit în mînă cu o epistolă uitată, care mi-a reamintit hazul și, totodată, subtilitatea lui artistică. Redau două fragmente semnificative:

„(...) Merg pe la galerie din nou și descopăr că în programul de după-amiază e angajată o tînără din zonă focoasă ca în filme (...) înconjurată de bărbați ce-i vorbeau de Marx și sindicate. Dacă nici diavolul ăsta cu trup de înger nu-i abate – să mă încumet eu să le găsesc salvarea prin viața spirituală, ăstora cu tumoare pe simțire! 

(...) Îl văd pe Gaudí, fenomen singular, cu apetit de incintă tenebroasă, grea, spartă să poată respira aer și lumină, un fel de peșteră pe verticală, cu lighioane uriașe, melci mari ce ling pereții în coborîre, tensiuni de musculatură vegetală, în loc de cruce, o floare cărnoasă.” (n.m. – portret mai expresiv al arhitectului spaniol decît cele de manual)

1031545422 jpg
Reformiști și antireformiști
Prima reforma semnificativă a fost în perioada 1996-2000, atunci cînd companiile de stat înregistrau pierderi și datorii foarte mari, care riscau să blocheze economia.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
„Nu merge bine”
În fapt, Brexit-ul a fost o lecție și un avertisment.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Cîinii și românii
Ascult şi aud, în întuneric, mesajul, totodată imemorial şi eschatologic, al destinului naţional.
Frica lui Putin jpeg
Dumnezeu ca bun de consum
În tot cazul, omul tradițional știa cărui dumnezeu să se închine și cum s-o facă. N-avea de ales decît în ce fel să urmeze tabla valorilor prescrise.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Prizonieri în rang secund?
După ce ne-am enervat și am jurat boicoturi, ne-am potolit repede. N-am boicotat nimic.
m simina jpg
Gara din New York
Dar Grand Central Terminal a avut noroc.
Iconofobie jpeg
Capitale…
În condiţiile unei dinamici culturale fireşti, şi Iaşiul, implică autorul, ar putea avea un destin similar, eliberîndu-se – o dată pentru totdeauna – de complexul „trădării” de la 1859...
„Cu bule“ jpeg
Cuvinte de mimă
Una e să mimezi cuvîntul pinguin, alta e să înlesnești ghicirea unor cuvinte ca destoinic sau adică, de fapt sau păi.
HCorches prel jpg
A construi nu înseamnă neapărat a desființa mai întîi
Se știe cît de puțin stagiu pedagogic se face la orice facultate, pentru a se obține calificarea de profesare în învățămînt.
p 7 Departamentul de Justitie WC jpg
Patrioți doar cu vorba
Cine sînt patrioții și cine sînt tiranii? Efortul de a răspunde la această întrebare va decide dacă America rămîne unită într-un stat de drept sau capitulează în fața violenței devastatoare.
radu naum PNG
Arbitrii români au orbul găinilor?
O veche zicală a meseriei pretinde că un deţinător de fluier trebuie să aibă auzul selectiv (la boscorodelile jucătorilor).
Comunismul se aplică din nou jpeg
Geografia dintotdeauna
Tim Marshall spune că „geografia nu dictează cursul tuturor evenimentelor” și încearcă să nu cadă în capcana unui determinism geografic (care ar putea fi asemănător, nu-i așa, cu determinismul economic marxist).
O mare invenție – contractul social jpeg
Moartea lui Tudor Vladimirescu: asasinat sau executarea unei pedepse?
Codul penal militar intern al Eteriei nu avea nici o valoare juridică.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
„Rusia trebuie să piardă”
Orice alt deznodămînt va duce la destrămarea ordinii internaționale așa cum o știm acum, cu consecințe ce nu pot fi estimate.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Punct și de la capăt
Dar, în general, reacția unora dintre politicienii și gazetarii autohtoni după eșecul Schengen n-a reușit să depășească mimica unei bosumflări provinciale.
Frica lui Putin jpeg
Antimaniheism
Dar se poate întreba cineva: dacă răul nu se activează fără o anumită, fie și mică, proporție de bine, de ce binele însuși nu e mai puternic și mai activ?
m simina jpg
Pisicile de la Palatul de Iarnă
În altă ordine de idei, aș merge pe mîna Ecaterinei cea Mare: Albastru de Rusia și Angora albă.
AFumurescu prel jpg
Federaliștii și antifederaliștii români
A te trezi cu un picior în fiecare tabără, ca să nu zic luntre, e o binecuvîntare și un blestem.
Iconofobie jpeg
Poeți (și critici?)
Dar şi cei croiţi astfel sînt, la urma urmelor, să admitem, nişte poeţi.
„Cu bule“ jpeg
Mim și mimă
În franceză, după unele oscilații de încadrare într-un gen, mime s-a fixat ca substantiv masculin, iar pantomime ca feminin.
HCorches prel jpg
Oldies but goldies
De la Simona Popescu la Emil Brumaru, de la Mircea Dinescu la Mircea Cărtărescu, autorii contemporani nu lipsesc.
radu naum PNG
Există un stadion nou de fotbal în Ghencea. Pentru ce echipă?
Da, există, dar numai pentru unii. Pentru alţii, nu există. E ca şi cum n-ar fi, ca şi cum în mijlocul acelui cîmp din Ghencea ar fi doar un lan de grîu, sau o groapă ca a lui Ouatu, sau vidul cosmic.
p 7 WC jpg
Revenirea „delictului de gîndire”
O persoană, spunea Atkin, nu poate fi reținută sau privată de bunurile proprii în mod arbitrar, nici chiar în vreme de război.
index jpeg 6 webp
Afacerea Tate și modelul românesc
Era, într-un fel, un amestec de sisteme de vînzare de tip MLM (multi-level marketing) cu principiile funcționării unei secte.

Adevarul.ro

image
Ger de crapă pietrele în România: temperaturile de coșmar care se anunță. Cât ține episodul de vreme rea
Vremea rea pune stăpânire pe aproape toate regiunile. Va continua să ningă la munte, iar temperaturile vor scădea accentuat. Gerul ne va chinui toată săptămâna viitoare.
image
Închisoare pe viață pentru un român care a ucis o femeie pentru a-i lua averea. Cum s-a filmat în casa victimei
Mohammed El-Abboud, cetățean român în vârstă de 28 de ani, și Kusai Al-Jundi, cetățean sirian, în vârstă de 25 de ani, au păcălit-o pe Louise Kam, să semneze documente de împuternicire care, credeau ei, le-ar fi permis să controleze averea de milioane de euro a acesteia.
image
„Mirciulică“, filmul cu Mircea Bravo, locul 1 pe Netflix. Cât profit a făcut în cinema. „A trebuit să folosim înjurături“ VIDEO
La doar o zi de la lansarea pe platforma de streaming, comedia este deja preferata telespectatorilor din România.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.