Dumnezeu ca bun de consum

Publicat în Dilema Veche nr. 982 din 2 – 8 februarie 2023
Frica lui Putin jpeg

În societățile tradiționale, religia individului este, de cele mai multe ori, religia statului (cuius regio, eius religio), iar formele de expresie ale credinței sînt reglementate. Omul are rareori latitudinea să opteze, iar eventualele abateri, disidențe sau variante față de crezul oficial rămîn private sau cel mult valabile în cercuri relativ mici și închise. Abaterile explicite sînt în general descurajate sau chiar interzise sub amenințarea unor pedepse severe.

Lucrurile stau cu totul diferit în societățile liberale moderne: aici nu numai că omul ajunge tot mai mult să opteze liber între credință și necredință, ci și devine capabil să-și aleagă zeii în care crede, cît și felul în care vrea să-i adore. Fără a putea pune semnul de egalitate între ofertele comerciale și cele de credință (căci implicarea existențială nu suferă comparație), trebuie totuși recunoscut că, într-un anume sens, se poate vorbi despre o „ofertă religioasă” și de o competiție de piață a credințelor – făcută prin toate mijloacele puse la îndemînă de media moderne, dintre care Internetul pare să joace un rol esențial – pentru cîștigarea de noi „clienți”.

Dincolo de toate, modernitatea noastră este caracterizată tocmai de acest fapt fără precedent: omul alege nu numai ce detergent să-și cumpere, unde să-și petreacă vacanțele sau ce partid îi reprezintă interesele, ci și cui și cum să se roage. Dar impactul acestei ultime alegeri pentru el însuși, pentru familia sa, dar uneori și pentru întreaga societate e major și uneori enorm. Simplificînd lucrurile, el poate:

– alege să rămînă nominal arondat unei Biserici tradiționale, dar în fapt comportîndu-se ca și cînd ar fi necredincios;

– renunța complet la credința de tip teist și atunci poate adopta o varietate sau alta de deism ori de agnosticism, ori poate deveni hotărît ateu și chiar ateu militant, transformînd necredința într-un fel de credință răsturnată.

– Invers, omul poate refundamenta credința sa, de la variante interpretative mai mult sau mai puțin largi și pînă la cele literaliste, respingînd total sau parțial știința modernă. De asemenea, el poate încerca să concilieze, printr-o formulă sau o alta, știința și credința sau poate opta pentru „neamestecul” dintre știință și credință, încercînd să le păstreze vii pe amîndouă. 

– În sfîrșit, omul își poate schimba complet religia moștenită, se poate converti, se poate radicaliza, cum se spune, nu odată spre marele detriment al societății, atunci cînd radicalizarea presupune și trecerea la acte violente.

Trebuie să notăm că alegerea unei credințe sau a unui fel de a crede (sau de a nu crede) nu e doar o chestiune de expresie verbală, ci în mare măsură de mod de viață. Alegem nu numai între diferite moduri teoretice de a-l concepe pe Dumnezeu, providența, mîntuirea, viața de după moarte etc., ci și (sau mai ales) între moduri diferite de a trăi, între socializări diferite, moduri diferite de a petrece timpul, înfățișare diferită. Prezența concomitentă în societate a vălului islamic, a crucifixului, a kippei, dar și absența lor în anumite cazuri – ca să ne limităm doar la aceste semne vizibile – devin un indiciu al unei alegeri libere, ba chiar al facilității cu care oamenii se pot schimba sub raportul credinței. Radicalizarea islamică ce duce uneori, sub influența ISIS sau Al-Qaeda, la terorism de masă e partea vizibilă și sinistră a ghețarului, dar faptul convertirii voluntare e mult mai general și asupra lui am vrut să atrag atenția.

Așadar, noi, oamenii de azi, ne alegem credințele la fel de liber, de ușor și de neproblematic sub raport practic, legal, precum ne alegem calculatoarele, politicienii sau „look”- ul. Acesta e un fapt incontestabil al libertății moderne. Dar implicațiile lui sînt majore. Căci este omul modern, orice om modern, suficient de matur, de responsabil cînd face alegerea din „meniul de dumnezei” la dispoziție, o alegere care, spre deosebire de alegerile de detergenți, pantofi, vacanțe și chiar politicieni, îl implică existențial pe el, profesia sa, familia sa, dar uneori societatea în ansamblu? Mai ales că, deși în alegerea respectivă pot intra și factori raționali, în ultimă instanță ea nu poate fi măsurată numai cu metrul rațiunii, din motive evidente. Dar cred că o alegere incomplet raționalizabilă nu-i obligatoriu să fie deopotrivă și una absurdă sau chiar criminală. Un anumit grad de rezonabilitate e posibil și dezirabil, iar societățile ar trebui să aibă curajul să declare că anumite opțiuni, deși posibile, sînt nerezonabile și, potențial, explozive. În consecință, nu cred că ne abatem de la ideea libertății dacă propaganda fundamentalistă de orice fel ar fi descurajată și îngrădită, și nu mă refer numai la fundamentalismul islamic, deși acesta are potențialul distructiv maxim. 

În tot cazul, omul tradițional știa cărui dumnezeu să se închine și cum s-o facă. N-avea de ales decît în ce fel să urmeze tabla valorilor prescrise. Morala sa practică decurgea din credința oficială. Omul de azi procedează adesea invers: mai întîi își definește tabla valorilor (fie și vag, prin opoziție cu alte table de valori), după care își prescrie dumnezeul personal pe care îl vede capabil s-o garanteze și pe care îl alege din „oferta divină” disponibilă pe piață. E o autonomie, magnifică uneori, trivială adesea, nu o dată asasină pentru sine și societate.  

Secolul al XIX-lea a proclamat „moartea lui Dumnezeu”, secolul XX a încercat să o pună în practică (prin comunism și nazism); dar iată că secolul XXI l-a reînviat pe Dumnezeu, apoi a început să-l promoveze cu mult succes drept „bun de consum” printre celelalte. Iar cifra „de afaceri” – se pare – crește mereu.   

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.