Despărţirea de problemă

Publicat în Dilema Veche nr. 156 din 1 Feb 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Mă dau bătut. Am constatat că în materie de comunism şi marxism dezbaterea e inutilă şi, de fapt, imposibilă. Dialogul nu este recomandabil, cînd interlocutorii sînt oameni cu convingeri inflexibile, "adepţi" de tip religios ai propriului punct de vedere. Am constatat, de-a lungul anilor, că poţi spune aproape orice despre figuri culturale celebre, fără ca cineva (cu excepţia unor restrînse cercuri de fanatici) să sufere isteric. Poţi spune că Platon e fascist, că Immanuel Kant e prea prusac, că Wittgenstein nu ştie carte, că filosofia britanică e o filosofie de prostănaci, care nu cred decît în ce se poate pipăi, sau că gîndirea medievală e obscurantistă. În tinereţea mea nătîngă, i-am spus, odată, dlui Noica, ceva de genul: "N-am ce face cu Hegel!". A devenit melancolic, dar nu m-a dat afară din camera şi din generozitatea sa. Poţi să-l conteşti pe Dumnezeu, poţi lupta împotriva icoanelor, poţi defini islamul ca pe o simplă introducere la terorism. Unii se mai supără, dar ceea ce prevalează, în cele din urmă, este toleranţa flască a lui anything goes. Ei bine, cînd e vorba de Marx şi de comunism, nivelul sensibilităţilor creşte ameninţător. Tineri şi bătrîni, estici şi vestici, deştepţi şi proşti, oameni fini şi derbedei politici reacţionează prompt, cad în fandacsie şi te invită să fii nuanţat, echilibrat, "deschis". Dacă rezişti, treci într-o categorie umană infamantă. Eşti scolastic, inchizitorial, dogmatic, emoţional, obsedat, subiectiv, Jupîn Dumitrache, răzbunător, incult, destructiv, poate chiar extremist de dreapta. Dai citate - eşti vinovat că le-ai ales cu rea-credinţă; vorbeşti de locul violenţei în filosofia politică a corifeilor, afli că iei, răuvoitor, drept doctrină, o simplă formă de temperament sau că ignori "contextul"; invoci antisemitismul lui Marx, ţi se spune că faci asocieri groteşti şi eşti încuiat, cu întrebarea: "De ce atunci comunismul a fost îmbrăţişat de un număr disproporţionat de mare de evrei?". (Nu ştiu! Aş vrea şi eu să aflu.) Urmează vechi reflexe de propagandă: comunismul e bun, dar a fost greşit aplicat sau sabotat de capitalism, marxismul a fost deformat (sau "întinat") de urmaşi nepricepuţi, mari gînditori din Vest au înţeles, nepărtinitor, contribuţia materialismului dialectic la înţelegerea lumii. Îl pomeneşti pe Furet, ţi se dă la cap cu Bourdieu, vorbeşti de J.F. Revel, Aron şi Besançon, eşti amendat cu Sartre şi cu o serie de neo- sau semi-marxişti. Alţi topoi inevitabili: creştinismul şi inchiziţia, racilele liberalismului "burghez", colonialismul şi neocolonialismul etc. În cele din urmă - apogeu! - ţi se atrage atenţia că reproşurile tale cu privire la comunism sînt de factură comunistă. (Dar parcă nu era chiar aşa de rău să fii comunist!) Mă dau bătut. Îmi rămîne doar speranţa discretă că "adepţii", analiştii "fără prejudecăţi", campionii discernămîntului nu vor reuşi iarăşi să "pună în practică" o ideologie pe care ei o analizează la rece, dar care pe alţii i-a costat viaţa. Rămîn naiv şi posac. N-am nevoie de argumente pentru a spune că nu e admisibil să construieşti castele de cristal pe cadavre de copii (oricum, cadavrele se văd, castelele nu). Cînd spun că o sută de milioane de morţi e prea mult pentru o "idee generoasă" nu mi se pare că stau prost cu "argumentele" şi că trebuie să mă ocup asiduu cu "părţile bune" ale asasinatului. Dar Marx e nevinovat - mi se spune. El e o "energie intelectuală formidabilă". Evident. Dar e la fel de evident că toţi criminalii dictaturilor comuniste îl invocă smerit. Cu citate. Nu-mi amintesc de vreo referinţă la Nietzsche în discursurile lui Hitler. Da, dar rămîne gîndirea economică a lui Marx. Se poate. Pînă şi Lenin a trebuit să recunoască însă lipsa totală a oricărei referinţe la economia "socialistă", în scrierile lui Marx. În locul soluţiilor, cîteva sloganuri agitatorice. Karl Popper (comunist în tinereţe, dar vindecat ulterior, ceea ce dovedeşte - vezi şi cazurile Koestler, Orwell, Panait Istrati - că acest tip de traseu nu e chiar imposibil) îl declară pe tenebrosul gînditor din Trier "un fals profet". "Dar mult mai important - spune Popper - este că a indus în eroare o mulţime de oameni inteligenţi..." Un corespondent inteligent şi citit al Dilemei vechi poate ajunge, de pildă, să pună întrebări aiuritoare, din care rezultă că liberalismul şi comunismul sînt proiecte la fel de utopice, că, spre deosebire de capital, forţa de muncă nu se mişcă liber pe piaţa internaţională (aviz căpşunarilor!), sau că în capitalism se accentuează inegalităţile. (Dar în comunism? Dar dacă se compară definiţia "sărăciei" din Vest cu cea din Est?) De departe cea mai tare întrebare este însă aceasta: "De ce creşterea obiectivă a standardelor de viaţă nu se reflectă într-o creştere subiectivă a stării de bine?". Aici, dl Umbreş (acesta e numele corespondentului nostru) devine metafizic. I-aş răspunde, mai întîi, că statele n-au a se ocupa de registrul subiectivităţii, iar apoi, că problema marxismului e tocmai aceea de a fi evacuat din spaţiul reflecţiei orice expresie a vieţii interioare. E unul din motivele pentru care nu-l frecventez. El are răspunsuri numai la întrebări pe care eu nu le am. Mi-e greu să-mi închipui că m-aş trezi într-o dimineaţă prost dispus, sau locuit de frica morţii, sau chinuit de problema răului (nu cel strict social), sau îndrăgostit, sau obsedat de întrebări necomplezente asupra sensului meu şi al lumii şi aş recurge, pentru a mă vindeca, la o pagină "ştiinţifică" din Capitalul sau din Manifestul Partidului Comunist. Individul uman are şi alte probleme, şi alte nelinişti, decît problema circulaţiei forţei de muncă şi a inegalităţii sociale. Despre toate acestea, Marx tace suveran. Încă ceva. N-am citit (şi probabil n-o să citesc) literatură neo-marxistă. Dar pentru a semnala răul adus pe lume de Marx, prin comunism, pot depune mărturia experienţei mele de viaţă, ca şi pe aceea a milioane de semeni ai mei. Aş fi satisfăcut dacă, pentru a semnala "ce e bun" în comunism mi s-ar pune pe masă nu "idei" şi "argumente", ci tot fapte de experienţă. Vreau să văd, oriunde în lume, soluţiile concrete, fericite, aduse de comunişti crizelor pe care le descriu "ad nauseam", privind de jur împrejur. În această privinţă sînt marxist. Vreau să verific teoria prin practică. Nu marele rezervor de idei măreţe ale unei doctrine mă interesează. Daţi-mi cîteva fapte bune. Pînă atunci, mă despart de problemă şi de dezbaterile sterile care nu opun cearcănelor mele decît o "corectă" vioiciune mentală. Şi dacă îmi cereţi să dau jos icoanele de pe pereţi, daţi-mi voie să dau jos şi portretul lui Marx, sub care am trăit, fără să fiu întrebat, mai mult de jumătate din viaţă.

15893136202 0a2c4f1f4b c jpg
Nici o asemănare între Comisia Europeană și regimul Ceaușescu
Contextul actual face ca, după 30 de ani, românii, alături de ceilalți europeni, de această dată, să se afle în situația în care să suporte o serie de restricții de consum nepopulare și dificile care le vor afecta nivelul de trai.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
À la guerre...
Campania declanșată împotriva Amnesty International este în cel mai bun caz ineficientă, în cel mai rău – dăunătoare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce știi să faci?
Spiritul ciocoismului renaşte (supravieţuieşte) viguros pe scena noastră politică şi are la bază aceeaşi congenitală inaptitudine a noilor ciocoi pentru orice meserie determinată.
Frica lui Putin jpeg
Cele șapte zile ale miracolului
Miracolele sînt prin definiție nu numai încăpățînate, ci și cad nepoftite peste gazde.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Deșteptul proștilor
Mediul cel mai propice pentru a observa legătura fascinantă dintre prost și deșteptul lui și, în consecință, mediul de viață cel mai propice pentru deșteptul proștilor este Facebook.
04 Lord and Lady Somers + Prince Michael on Eastnor Castle Terrace  1937  jpg
Istoria în turneu
Istoria este vie. Și continuă. Trebuie doar să știi să surprinzi cadrele potrivite.
Iconofobie jpeg
Ego-disecții
Ce își cunoaște omul mai bine decît proprietatea, posesiunea (simbolică sau materială) cu care generează, gradual, raporturi de consubstanțialitate?
„Cu bule“ jpeg
Ciao, ciau, ceau
Probabil că la răspîndirea formulei de salut au contribuit, în anii de după al Doilea Război Mondial, muzica și filmele.
HCorches prel jpg
Orice sat are nevoie de bătrînii săi înțelepți
Cum să-i fidelizăm și să le oferim bucuria de a mai dărui din ceea ce au acumulat o viață?
p 7 Sediul Bancii Centrale Europene WC jpg
Sfîrșitul „mesei gratuite” în Uniunea Europeană
Pînă nu demult, Banca Centrală Europeană (BCE) putea să arunce realmente cu bani, pentru gestionarea problemelor din zona euro.
Un sport la Răsărit jpeg
Fotbalul nostru trece printr-o secetă sau, dimpotrivă, băltește?
Fotbalul nostru e ca un trenuleţ electric de jucărie. Arată bine, se mişcă bine şi reproduce destul de bine realitatea.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Summit NATO la Telega
Mergînd într-o zi la unele dintre aceste băi din Telega, la Șoimu, cu toată istoria asta în cap, nu mică mi-a fost mirarea să întîlnesc niște personaje interesante.
O mare invenție – contractul social jpeg
Dincolo de costul și eficiența sancțiunilor internaționale
Sancțiunile împotriva Rusiei nu au fost suficiente pentru a o descuraja.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Țară mică fără viitor
Serbia reușește permanent să provoace dureri de cap Vestului.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
A mînca sănătos
Ezit, de cînd mă ştiu, între asceză şi lăcomie, între Yoga ierbivoră şi Michel Onfray.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Hai, că ne-ați speriat, bată-vă să vă bată....
Ne-au fost suprimate drepturile? Sigur! Excesiv? Nu mă îndoiesc.
AFumurescu prel jpg
Anti-apocalipsa melcilor
Pînă la data de 31 iulie, scrisoarea adunase peste 240 de semnături de susținere, din toate colțurile lumii.
1024px Piaggio, Vespa con accessori, 1948   san dl SAN IMG 00003403 jpg
Zumzzzet de viespe
Silueta îngustă și elegantă, brațele ghidonului și sunetul pe care îl scotea noul scuter îl asemănau cu o viespe.
Iconofobie jpeg
Echilibristică metafizică
Ce enigmatic morb psiho-social poate infecta atît de grav o generație, retezîndu-i pofta de a trăi?
„Cu bule“ jpeg
Longevivi
Adjectivul „longeviv” este folosit tot mai des cu un sens extins, pentru a caracteriza nu numai durata lungă a unei vieți umane, ci și pe aceea a unei activități oarecare îndeplinite de o persoană.
HCorches prel jpg
Cum să nu mori de ciudă, cînd ai atins culmile succesului
Cred că în școli instituția psihologului școlar ar trebui să capete o mult mai mare vizibilitate și importanță.
Un sport la Răsărit jpeg
Mai există ceva de strigat pe stadioanele de fotbal?
Există o teorie imbecilă conform căreia la stadion poţi face mai orice, „nu sîntem la teatru“, e bine să existe un loc unde să se descarce flăcăii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Turismul ne e străin
Morișca merge oricum și mereu apar alți clienți fraieri.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Ce lipsește pe piața politică
Tejghelele vieții noastre politice, deși multicolore în aparență, sînt, de fapt, goale.

Adevarul.ro

image
Ciobanul din Valahia ajuns domnitor al Ţării Româneşti. A dus o prigoană aprigă împotriva marilor dregători
Mircea Ciobanul - domnitorul Ţării Româneşti care a primit acest nume pentru că înainte de a urca pe tron cumpăra oi pentru Constantinopol. Chiar dacă avea o preocupare paşnică, asta nu l-a împiedicat să devină unul dintre cei mai cruzi domnitori români.
image
Concubine plimbate în turism sexual. Cele mai mari preţuri erau la Suceava
Un oraş din nordul Bucovinei a ajuns paradis pentru proxeneţi şi prostituate datorită tarifelor mari care sunt practicate în această zonă.
image
„Pietrele Foamei” au ieşit la suprafaţă în albiile secate ale Râului Elba: „Dacă mă vezi, să jeleşti”
Europa se confruntă cu o secetă severă în urma unor valuri de caniculă fără precedent, ceea ce a determinat scăderea dramatică a debitului unor râuri europene importante. În Germania, în albiile secate ale râurilor au ieşit la iveală pietre masive folosite în urmă cu sute de ani pentru a prevesti vremuri vitrege pentru omenire, relatează Miami Herald.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.