Cultura mozaic

Publicat în Dilema Veche nr. 979 din 12 ianuarie – 18 ianuarie 2023
Frica lui Putin jpeg

Sînt destule lucruri care nu s-au schimbat de două mii și mai bine de ani: lupta pentru putere, corupția autorităților publice, demagogia, dar și atîtea idei despre stat, popor, elite, educație, sex, religie și cîte și mai cîte. Omul, în datele lui sufletești esențiale, în aspirațiile lui fundamentale, în erorile și pasiunile lui capitale, e același azi și acum multe secole, oricît de mari ar fi diferențele în tehnologii și felul material de viață. Dacă n-ar fi așa, n-am continua să citim cu pasiune textele politice și morale ale vechilor filozofi, precum Platon, Aristotel, Machiavelli sau Hobbes. N-am continua să citim literatura epocilor trecute, să iubim muzica și arta lor. A citi Principia Mathematica a lui Newton poate face azi numai interesul cîtorva istorici sau pasionați ai științei, iar Fizica lui Aristotel aproape că nu mai are nici o propoziție corectă. Dar teatrul lui Sofocle și Aristofan se joacă încă cu succes pe scenele lumii, ca să nu mai vorbim despre cel al lui Shakespeare.

Există însă și lucruri care totuși s-au schimbat și care, atunci cînd le percepem schimbarea, ne umplu de uimire. Printre ele este ceea ce numesc „unitatea culturală” a unor epoci care, de aceea, mi se par privilegiate. Pentru noi, care trăim în societăți profund scindate în mai multe culturi aproape incompatibile, unde diferitele generații, poporul și elitele, religioșii și agnosticii, autohtonii și imigranții etc. trăiesc în sfere culturale foarte diferite, este aproape de neînțeles o asemenea unitate din alte civilizații. Să ne reprezentăm un concurs teatral de Dionisii, la Atena. Mii, poate zeci de mii de oameni – bărbați, femei, tineri, vîrstnici, bogați, săraci, aristocrați, sclavi, zilieri, adunați într-un amfiteatru –, pentru trei zile ascultau, plîngeau și rîdeau laolaltă la aceleași tragedii sau comedii. Îi încîntau dramatismul personajelor lui Euripide, sesizau împreună fanteziile amuzante ale lui Aristofan, iubeau corurile lui Sofocle, compătimeau căderea tragică a eroilor. Piese care azi fac deliciul mai ales al oamenilor cultivați erau pe vremea aceea parte a culturii populare, dar și a culturii „înalte”. Ceva asemănător s-a întîmplat și în Anglia elisabetană și apoi, iarăși, cu opera din Italia secolului al XIX-lea: un gen dramatico-muzical deopotrivă popular și elevat, subtil și totuși inteligibil pentru popor, ca și pentru burghezi, universal iubit, universal judecat. Căci și opera, și teatrul grec sau elisabetan erau judecate nu de un corp de experți, ci de poporul întreg, care prin participare, prin vot, prin aplauze sau prin fluierături, dădea sentințe, în general uimitor de juste și de bun gust.

Astăzi, noi, postmodernii, trăim în culturi mozaic, fiecare comunitate fiind instalată ferm pe pietricica ei colorată, care aproape a pierdut legătura cu restul mozaicului. (Sau poate trebuie să te depărtezi la o distanță prea mare ca să percepi ansamblul.) Gusturile sînt atît de diferite, încît un spectacol deopotrivă de masă, dar și elevat și profund, pare aproape cu neputință. Un film mediocru, precum Teambuilding, al cărui aproape unic merit pare să fie ironia bălărioasă la adresa romglezei corporatiste, obține zilele astea încasări de milioane de euro, rulînd numai cîteva săptămîni, și entuziasmează o parte a Internetului. O altă parte îl detestă – pe nedrept, totuși. În schimb, filmele foarte valoroase, de artă, ale unui Mungiu, Netzer, Jude etc., premiate pe bună dreptate la festivaluri internaționale, rulează – cînd se mai întîmplă – cu săli dezolant de goale. Ambele aspecte sînt simptomatice pentru „cultura mozaic”, unde arta elitelor și arta de masă nu mai au nici o legătură. Ce să mai vorbim despre concertele de muzică, unde chiar sciziunile generaționale sînt tot mai radicale…

Fenomenul sciziunilor culturale e, desigur, vechi în Europa. Cred că datează cel puțin din secolele XVII-XVIII, cînd cultura aristocratică, cultura burgheză și cultura populară s-au separat. La noi, secolul al XIX-lea a fragmentat societatea aproape complet din punct de vedere cultural: pe de o parte, o elită occidentalizată – pe de alta, o cultură țărănească cu aculturațiile ei „tîrgovețe”. Consumerismul care a irupt după 1990 și noile media au accentuat enorm diviziunile socio-culturale, lăsîndu-ne tot mai segregați după comunități culturale devenite incompatibile. Eu, unul – mărturisesc –, aproape că nici nu mai înțeleg bine ce-și spun adolescenții de azi, cînd îi aud vorbind prin autobuze sau la o terasă. Teoretic, școala ar trebui să fie un factor de unificare, dar capacitatea ei unificatoare – cîtă mai există – e contrariată și anihilată de forța segregantă a rețelelor de socializare, a căror principală virtute pare să fie crearea de „culturi” separate, cvasi-autosuficiente, și care se înțeleg mutual tot mai greu și se detestă reciproc tot mai mult.

Închiși, așadar, aproape ermetic fiecare în bula noastră, incapabili să iubim și să apreciem ceea ce alții, din altă bulă, iubesc sau apreciază, în cel mai bun caz mai păstrăm numai atîta: nostalgia unei unități și comuniuni pierdute.

Fericite deci epocile, fericite civilizațiile unde și masele, nu doar elitele lor, se entuziasmau, plîngeau, aplaudau împreună, urmărindu-i pe scenă pe un Oedip, pe un Lear ori pe un Rigoletto! Prin vălul timpului privim cu admirație și cu uluire la publicul de atunci: ce oameni grozavi – asemănători cu noi și totuși atît de diferiți – au fost aceia!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.