Cei ce cred și cei ce nu cred

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 28 mai - 3 iunie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Prin 2011, cardinalul Gianfranco Ravasi a propus reflecţiei publice bucureştene (la Ateneul Român şi la Colegiul Noua Europă) tema dialogului necesar dintre credinţă şi necredinţă, dintre cei ce cred (cu toate deosebirile implicate de diversitatea religiilor) şi cei ce nu cred (dar sînt dispuşi să participe laolaltă cu ceilalţi la o interogaţie comună). Reiau un comentariu scris atunci, provocat de implacabilul blocaj de comunicare survenit în spațiul autohton (și nu numai) atunci cînd credincioșii angajați și necredincioșii tatonanți vin în contact. Anticipez că o dezbatere pe această temă va intra curînd pe piață, după ce Gabriel Liiceanu a publicat o carte cu titlul Isus al meu. Autorul însuși e conștient de iritarea multicoloră pe care discursul lui o va stîrni atît printre „îmbisericiți”, cît și printre atei. În ce mă privește, am multe obiecții la una sau alta dintre secțiunile cărții tipărite – curajos – de amicul meu. Dar, am mai spus-o și cu alt prilej, prefer interogația ofensivă, neliniștită, asumată, retoricii cuminți a somnolenței „edificate”. Prefer căutarea sinceră, „instalării” pietrificate. În acest context, reiau textul meu din 2011, pentru a reîncălzi dialogul.

Porneam de la o vorbă de duh – una dintr-o mie – a lui Henri Wald: „Sînt un om credincios. Cred că Dumnezeu nu există”. Dincolo de poantă, afirmaţia aceasta deschide o suită de subteme, care ar merita să fie dezvoltate. Ea semnalează, de pildă, faptul că ateismul nu e mai puţin o „credinţă” decît credinţa însăşi. La fel de greu de argumentat raţional, la fel de radical şi în aceeaşi măsură pasibil de „fundamentalism”. Pe de altă parte, sîntem îndemnaţi să observăm că nu există doar categoria credincioşilor şi cea a necredincioşilor. Există şi categoria celor care cred că cred (dar, în realitate, aderă la o formă de ritualism cutumiar) şi categoria celor care nu cred că cred, pentru că îşi fac o idee falsă despre ce înseamnă „a crede”. E un tip de amplasament spiritual pe care Dostoievski i-l atribuie lui Stavroghin.

Cei care cred că cred ilustrează tipul de derapaj pe care părintele Andrei Scrima îl numea „ortopraxie”. Sînt sîrguincioşii „gesticulaţiei” religioase, cei care se simt „în ordine” pentru că pontează birocratic la oficierea liturghiei, mănîncă de post şi se roagă doar „cu buzele” (Matei, 15, 8). Cei care spun toată ziua „Doamne, Doamne!” (Matei, 7, 21) şi se socotesc îndreptăţiţi, pe baza zelului lor exterior, să capete un fotoliu de orchestră în rai. Cei care sînt siguri de mîntuirea lor şi privesc condescendent spre semenii lor mai puţin norocoşi. Evident, credinţa care nu devine şi un mod de a fi, care nu-şi practică premisele, care nu participă la viaţa comunitară nu depăşeşte nivelul speculaţiei intelectuale şi al „gratuităţii” estetizante. Dar credinţa care se epuizează în ritualism bigot şi superstiţie coregrafică nu e mai puţin lovită de vacuitate. Credinciosul „instalat” confortabil în credinţa sa, credinciosul care nu mai are întrebări, drame, griji sufleteşti, stupori şi incertitudini e un simplu funcţionar  bisericesc, a cărui suficienţă, al cărui „sedentarism” spiritual pot fi exasperante pentru Dumnezeu însuşi (cf. Isaia, 1, 11-15).

La celălalt pol se situează cei care nu cred că cred, pentru că au despre credinţă o imagine în acelaşi timp schematică şi sofisticată. Schematică, atunci cînd o confundă cu obedienţa formală, cu stricta „execuţie” a canoanelor. Sofisticată, atunci cînd o plasează pe un cer intangibil şi solemn, cînd nu concep faptul de a crede decît ca pe o stare de „răpire” perpetuă, de beatitudine fără breşă. Dacă idolatrizezi credinţa, dacă îţi faci „chip cioplit” din „sublimitatea” ei, vei trăi necontenit cu senzaţia că experienţa credinţei îţi este, din principiu, refuzată, că nu eşti şi nu vei fi niciodată demn de înălţimile ei. E un mod de a nu percepe componenta de „aşteptare” şi de încredere pe care actul credinţei o presupune. Or există cîteva parabole nou-testamentare, construite tocmai pe metafora aşteptării unui stăpîn absent („Slujitorul credincios şi înţelept”, „Slugile veghetoare”, „Portarul”, „Cele zece fecioare”). Credinţa, spune undeva Nicolae Steinhardt, n-are nimic de a face cu „înalta spiritualitate”. Ea poate fi degustare extatică a  fulgurantei Prezenţe divine, dar poate fi şi înţelepciunea de a aştepta răbdător, disponibil, pregătit, momentul manifestării ei. În parabolele amintite, „stăpînul” e întotdeauna plecat. Şi îşi somează supuşii să-l aştepte, să vegheze pînă în clipa întoarcerii sale. Iar aşteptarea cuviincioasă, orientată, plină de speranţă, e una din feţele credinţei. Aşteptarea ca anticipare a Prezenţei, relaţia vie cu Cel temporar absent, capacitatea de a îţi administra viaţa prin raportare la un reper inevident – iată tot atîtea chipuri ale credinţei, aşa cum poate fi ea trăită în limitele condiţiei umane. Cel ce crede e, fără încetare, într-un riscant dialog cu necredinţa, tot astfel cum cel ce nu crede e mereu cuplat la orizontul credinţei. Ca în versetul 24 din capitolul 9 al Evangheliei după Marcu: „Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!”.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

eminent luggage FSzdxC59StM unsplash jpeg
INTERVIU Mai vor românii să se întoarcă acasă? „Banii nu rezolvă problema“
Cei mai mulți dintre românii care activează în domeniul academic susțin că își doresc să se întoarcă în țară pentru a ajuta la dezvoltarea educației și cercetării – unii chiar o fac, însă, adesea, se lovesc de un capitalism extrem de agresiv.
veverita findik  AFP(2) jpg
Mănâncă la masă cu veverița! A salvat-o de la moarte, iar acum ea e șefa în casă
Un pui de veveriță găsit epuizat și slăbit în districtul Bahçesaray din Turcia a fost salvat de la moarte și se poate bucura din nou de viață datorită dragostei și îngrijirii unei familii cu inimă mare. Drăgălașa veveriță a supraviețuit datorită lui Şakir Mitan.
Qeqa Krelani instagram webp
istock vot votare jpg
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024. Campania electorală s-a încheiat în România, diaspora votează
Campania electorală s-a terminat în această dimineață, iar alegătorii români din diaspora votează deja de vineri, de la ora 12.00. În afara granițelor se poate vota în 950 de secții, până la ora 23.59, atât sâmbătă, cât și duminică.
diaspora foto unsplash jpeg
INTERVIU Doi senatori pentru cinci milioane de români plecați în străinătate. „Diaspora nu figurează deloc în agenda politicianului mioritic“
Românii plecați peste hotare se simt nereprezentați în Parlamentul României și ignorați de către politicieni – bineînțeles, cu excepția perioadelor electorale când, nu de puține ori, votul lor a fost decisiv.
alegeri batrani foto unsplash jpeg
Cei 35 de ani de democrație în România, văzuți de diaspora: „Partidele mari încă nu au o responsabilitate asumată față de electorat“| ANALIZǍ
Cu toate că România a bifat niște borne importante de când ne-am dobândit democrația, precum aderarea la UE și la NATO, diferența dintre noi și țările din Vest încă este făcută de atitudinea partidelor care nu își respectă nici măcar votanții.
zodii pixabay jpg
Cele trei zodii care vor da lovitura vieții lor, săptămâna viitoare. Vor avea un uriaș ajutor de la o persoană la care nu s-ar fi așteptat niciodată să le fie alături
Săptămâna viitoare, trei zodii vor avea parte de un moment unic, care le poate schimba viața într-un mod spectaculos. Acestea vor primi un ajutor nesperat din partea unei persoane la care nici nu s-ar fi gândit că le-ar putea sprijini.
GcrFX0eaYAE7bDN jfif
SUA au o nouă armă cu care ar putea zdrobi armata lui Putin, dar nu ar fi la fel de eficientă contra Chinei
Forțele aeriene americane au primit prototipul unui nou model de rachetă pe care producătorul de arme Northrop Grumman a proiectat-o pentru o misiune critică: diminuarea apărării aeriene inamice pentru a deschide calea pentru bombardamentele aeriene ulterioare.
jennifer aniston gettyimages jpg
Jennifer Aniston vinde șampoane pentru câini: „Și ei merită să fie răsfățați!”
Brandul de îngrijire a părului al lui Jennifer Aniston (55 de ani), LolaVie, își extinde clientela și la câini. Pe 20 noiembrie, a lansat Puppy Love Dog Shampoo, primul produs al brandului destinat animalelor de companie. Aniston, fondatoarea companiei, este o mare iubitoare de câini.