Cei ce cred și cei ce nu cred

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 28 mai - 3 iunie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Prin 2011, cardinalul Gianfranco Ravasi a propus reflecţiei publice bucureştene (la Ateneul Român şi la Colegiul Noua Europă) tema dialogului necesar dintre credinţă şi necredinţă, dintre cei ce cred (cu toate deosebirile implicate de diversitatea religiilor) şi cei ce nu cred (dar sînt dispuşi să participe laolaltă cu ceilalţi la o interogaţie comună). Reiau un comentariu scris atunci, provocat de implacabilul blocaj de comunicare survenit în spațiul autohton (și nu numai) atunci cînd credincioșii angajați și necredincioșii tatonanți vin în contact. Anticipez că o dezbatere pe această temă va intra curînd pe piață, după ce Gabriel Liiceanu a publicat o carte cu titlul Isus al meu. Autorul însuși e conștient de iritarea multicoloră pe care discursul lui o va stîrni atît printre „îmbisericiți”, cît și printre atei. În ce mă privește, am multe obiecții la una sau alta dintre secțiunile cărții tipărite – curajos – de amicul meu. Dar, am mai spus-o și cu alt prilej, prefer interogația ofensivă, neliniștită, asumată, retoricii cuminți a somnolenței „edificate”. Prefer căutarea sinceră, „instalării” pietrificate. În acest context, reiau textul meu din 2011, pentru a reîncălzi dialogul.

Porneam de la o vorbă de duh – una dintr-o mie – a lui Henri Wald: „Sînt un om credincios. Cred că Dumnezeu nu există”. Dincolo de poantă, afirmaţia aceasta deschide o suită de subteme, care ar merita să fie dezvoltate. Ea semnalează, de pildă, faptul că ateismul nu e mai puţin o „credinţă” decît credinţa însăşi. La fel de greu de argumentat raţional, la fel de radical şi în aceeaşi măsură pasibil de „fundamentalism”. Pe de altă parte, sîntem îndemnaţi să observăm că nu există doar categoria credincioşilor şi cea a necredincioşilor. Există şi categoria celor care cred că cred (dar, în realitate, aderă la o formă de ritualism cutumiar) şi categoria celor care nu cred că cred, pentru că îşi fac o idee falsă despre ce înseamnă „a crede”. E un tip de amplasament spiritual pe care Dostoievski i-l atribuie lui Stavroghin.

Cei care cred că cred ilustrează tipul de derapaj pe care părintele Andrei Scrima îl numea „ortopraxie”. Sînt sîrguincioşii „gesticulaţiei” religioase, cei care se simt „în ordine” pentru că pontează birocratic la oficierea liturghiei, mănîncă de post şi se roagă doar „cu buzele” (Matei, 15, 8). Cei care spun toată ziua „Doamne, Doamne!” (Matei, 7, 21) şi se socotesc îndreptăţiţi, pe baza zelului lor exterior, să capete un fotoliu de orchestră în rai. Cei care sînt siguri de mîntuirea lor şi privesc condescendent spre semenii lor mai puţin norocoşi. Evident, credinţa care nu devine şi un mod de a fi, care nu-şi practică premisele, care nu participă la viaţa comunitară nu depăşeşte nivelul speculaţiei intelectuale şi al „gratuităţii” estetizante. Dar credinţa care se epuizează în ritualism bigot şi superstiţie coregrafică nu e mai puţin lovită de vacuitate. Credinciosul „instalat” confortabil în credinţa sa, credinciosul care nu mai are întrebări, drame, griji sufleteşti, stupori şi incertitudini e un simplu funcţionar  bisericesc, a cărui suficienţă, al cărui „sedentarism” spiritual pot fi exasperante pentru Dumnezeu însuşi (cf. Isaia, 1, 11-15).

La celălalt pol se situează cei care nu cred că cred, pentru că au despre credinţă o imagine în acelaşi timp schematică şi sofisticată. Schematică, atunci cînd o confundă cu obedienţa formală, cu stricta „execuţie” a canoanelor. Sofisticată, atunci cînd o plasează pe un cer intangibil şi solemn, cînd nu concep faptul de a crede decît ca pe o stare de „răpire” perpetuă, de beatitudine fără breşă. Dacă idolatrizezi credinţa, dacă îţi faci „chip cioplit” din „sublimitatea” ei, vei trăi necontenit cu senzaţia că experienţa credinţei îţi este, din principiu, refuzată, că nu eşti şi nu vei fi niciodată demn de înălţimile ei. E un mod de a nu percepe componenta de „aşteptare” şi de încredere pe care actul credinţei o presupune. Or există cîteva parabole nou-testamentare, construite tocmai pe metafora aşteptării unui stăpîn absent („Slujitorul credincios şi înţelept”, „Slugile veghetoare”, „Portarul”, „Cele zece fecioare”). Credinţa, spune undeva Nicolae Steinhardt, n-are nimic de a face cu „înalta spiritualitate”. Ea poate fi degustare extatică a  fulgurantei Prezenţe divine, dar poate fi şi înţelepciunea de a aştepta răbdător, disponibil, pregătit, momentul manifestării ei. În parabolele amintite, „stăpînul” e întotdeauna plecat. Şi îşi somează supuşii să-l aştepte, să vegheze pînă în clipa întoarcerii sale. Iar aşteptarea cuviincioasă, orientată, plină de speranţă, e una din feţele credinţei. Aşteptarea ca anticipare a Prezenţei, relaţia vie cu Cel temporar absent, capacitatea de a îţi administra viaţa prin raportare la un reper inevident – iată tot atîtea chipuri ale credinţei, aşa cum poate fi ea trăită în limitele condiţiei umane. Cel ce crede e, fără încetare, într-un riscant dialog cu necredinţa, tot astfel cum cel ce nu crede e mereu cuplat la orizontul credinţei. Ca în versetul 24 din capitolul 9 al Evangheliei după Marcu: „Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!”.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Chișinău  Sursa Wikipedia (3) jpg
Experiențe autentice în Republica Moldova. Atracțiile turistice de neratat din vechiul ținut al lui Ștefan cel Mare
Accesibilă și prietenoasă cu turiștii, Republica Moldova oferă călătorilor câteva atracții turistice unicat în estul Europei. Din capitala Chișinău încep, de obicei, călătoriile spre ținuturile mai puțin știute ale Moldovei, ofertante ca relief, tradiții locale și experiențe autentice.
caine, foto shutterstock jpg
Cum a salvat viața stăpânilor un câine în munții din România. Familia a scăpat nevătămată în fața unui urs
Un câine și-a salvat stăpânii de la moarte, după ce un urs s-a apropiat noaptea trecută de cortul în care familia era cazată, în munții Brașovului. Câinele a început să latre puternic, a speriat animalul sălbatic și nimeni nu a fost rănit.
Video streaming laptop aplicatie filme FOTO Shutterstock
Seriale, TikTok și pericole digitale: ce nu știu fanii Gen Z când dau play
Peste 7 milioane de conturi asociate platformelor de streaming precum Netflix, Disney+, Amazon Prime Video și altele au fost compromise în 2024, avertizează specialiştii în securitate cibernetică.
balon Mihai Viteazul, foto wikipedia jpg
9 iunie: Se împlinesc 151 de ani de la primul zbor al balonului cu aer cald „Mihai Bravul” deasupra Bucureștiului
9 iunie marchează momente importante în istoria românească și universală: de la revoluția pașoptistă din 1848, până la contribuțiile unor personalități marcante ca Bertha von Suttner, I.L. Caragiale sau Charles Dickens.
mana copil spital jpeg
Jucăria periculoasă care poate mutila copiii mici. Chirurgii spun că poate duce și până la pierderea unei părți a intestinului
Anual, sute de copii din România ajung la spital după ce au înghițit tot felul de obiecte. În special bile, părți mici ale jucăriilor, monezi sau accesorii cosmetice. Medicii trag un semnal de alarmă și spun că sunt cazuri în care consecințele sunt devastatoare.
romance rrome captura video jpg
Românii, rromi sau descendenți ai romanilor? Concluzia și argumentele unui cunoscut vlogger german
Românii și rromii continuă să fie confundați în multe țări din Vest. Confuzia pleacă și de la asemănarea cuvintelor, dar și din faptul că mulți dintre rromii care au plecat peste hotare au acte de identitate românești și sunt cetățeni români.
sinner alcaraz x union tennis jpeg
463034664 2971124933050069 8845948002406023077 n jpg
Temuți și bine înzăuați: războinicii români care au scris istorie în Evul Mediu
Românii au fost printre cei mai de temut luptători ai Evului Mediu central și est-european. Cu ajutorul lor, voievozii războinici ai țărilor române au reușit să obțină victorii incredibile asupra unor oștiri cu trupe de elită și foarte numeroase.
shutterstock 337137086 jpg
Vedetele muzicii clasice rusești revin pe scenele din Europa. Reacția Ucrainei și a UE
Într-un gest de solidaritate cu Kievul, lumea artistică a anulat concertele rusești, a încetat să interpreteze opere importante precum Spărgătorul de nuci și Lacul lebedelor și a renunțat la colaborarea cu artiștii având legături cu președintele Vladimir Putin.