Ce se poate găsi într-un birou gol – Memorialistică –

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
Lupta politică la noi jpeg

Astăzi, cînd asistăm la vioaie și imprevizibile schimbări de guvern, ne putem gîndi, cu un inocent amuzament, la detalii nesemnificative în aparență, dar care, în iureșul schimbării, își au pitorescul lor. De pildă, cum lași, la plecare, un birou ministerial, respectiv ce surprize poate găsi urmașul cînd se instalează în noul său fotoliu. M-am izbit, inevitabil, în biografia mea „guvernamentală“ de asemenea situații și am consemnat cîteva, prin anul 2000, într-un articol mai amplu, apărut într-o publicație dispărută, din păcate, în ciuda unui demaraj spectaculos și promițător: Plai cu boi. Reiau, surîzînd, acest text uitat, ca pe o nouă pagină de memorialistică.

 

Cînd îşi încheie mandatul, fiecare ministru se îngrijeşte să lase urmaşului un cabinet gol: îşi ia hîrtiile şi obiectele personale, goleşte rafturile, şterge urmele vizibile ale prezenţei proprii. Rămîn, fireşte, urmele nevăzute, amprente inefabile ale tuturor locatarilor. Orice cabinet ministerial e, inevitabil, o arhivă de spectre.

Evident, acest scenariu e imposibil după o răsturnare revoluţionară. Pripa evacuării nu lasă suficient răgaz pentru curăţirea locului. Aşa se face că,  intrînd în biroul Suzanei Gâdea la sfîrşitul lui decembrie 1989, am avut sentimentul că sînt indiscret. Pe o masă dintr-o încăpere anexă rămăsese, băut numai pe jumătate, un pahar cu lapte, care între timp se stricase. „Biblioteca“ din spatele scaunului ministerial era un amestec de opere prezidenţiale, literatură de partid şi volume oferite cu dedicaţie de mai toţi publiciştii ţării. Prin sertare – cîteva bileţele omagiale, trimise cu amor ministresei, în ultimele luni, de cîţiva distinşi intelectuali fără prejudecăţi. Sub birou – detaliu mai curînd duios –, un mic pupitru de lemn, pe care demnitarul să-şi poată odihni picioarele scoase din pantofi, în momente de intimă reflecțiune. Dar lucrul cel mai ciudat pe care l-am întîlnit pătrunzînd, uzurpator, în ambianţa predecesoarei mele era o scrumieră de ceramică în care se găsea, drept ornament, scrum stilizat, tot din ceramică. O întreagă estetică şi o întreagă ideologie se concentrau în acest discret obiect de vitrină: estetica şi ideologia deşeului mîntuit, glorificat, asumat ca „drăguţ“, într-o lume care voia să impună oameni şi valori noi. Să-ţi placă scrumul şi să muzealizezi scrumiera – ce curaj abisal, ce sinceritate! Aveam să constat, mai tîrziu, că nu mă confruntam cu un accident nesemnificativ. În apartamentul de protocol al Ambasadei Române din Bonn, cel rezervat, îndeobşte, ministrului, am dat peste un decor de acelaşi tip: masa din „sufragerie“ era – şi acolo – suportul unei ample scrumiere, tot din ceramică, de care stătea lipit un pachet de ţigări, imitînd – evident în ceramică – un pachet adevărat. Aveam, prin urmare, de a face cu un sistem coerent, cu o gîndire consecventă. Cine fumează, la Bonn, ţigări de ceramică e musai să producă scrum de ceramică pe care, eventual, să-l scuture la Bucureşti, în scrumiera doamnei Gâdea…

În decembrie 1997, preluînd fotoliul lui Adrian Severin, nu mai puteam avea asemenea surprize. Spaţiul ministerial era net, aseptic, livrat cordialmente, „la cheie“. Şi totuşi, într-una dintre încăperile anexe, într-un dulăpior cu aspect de depozit, am dat peste trei obiecte uitate acolo cine ştie cînd, rămăşiţe tenace ale mandatelor anterioare. De fapt, era vorba de un singur obiect, în trei variante: bustul lui Avram Iancu. Aceeaşi lucrare, acelaşi material, dar trei dimensiuni: un Avram Iancu mic, unul mijlociu şi unul mare. Cineva se gîndise, prin urmare, să-i facă ministrului un cadou util: un erou pentru multiplă folosinţă. Unul mic, „de suflet“, de buzunar, unul potrivit, de vitrină, şi unul ţanţoş, de birou, pentru intimidarea preopinentului. Patriotismul-breloc, patriotismul-bibelou, patriotismul-statuie. De la budoar, prin cabinetul ministerial, spre Ţebea. Depindea numai de imaginaţia posesorului, de bunul lui instinct, să afişeze oportun una sau alta dintre cele trei variante. Varianta miniaturală prinde bine cînd e vorba să probezi simultan intensitatea sentimentului şi discreţia lui cuviincioasă. Efectul retoric e invers proporţional cu dimensiunea. Obiectul se arată în cadru restrîns, cu ochi umezi, sau se expune neglijent, ca din întîmplare, aşa încît să se vadă că e vorba de o prezenţă subînţeleasă. Varianta mijlocie e varianta naţionalismului moderat şi legitim, fără vulgarităţi xenofobe. Cu unele atenuări abile, ea se poate folosi în medii liberal-europene, pentru ochii funcţionarilor comunitari. Varianta mare e varianta de campanie: ea trebuie acompaniată de pieptul bombat, privirea sticloasă şi glasul răzăşesc. Tehnica alternării celor trei variante e un solicitant exerciţiu de virtuozitate. Trebuie să ştii cu precizie cînd cultivi sonorităţile de boîte à musique, cînd alegi tangoul şi cînd treci la marş. Public se găseşte, întotdeauna, pentru toate opţiunile. Nu ştiu dacă predecesorul căruia i s-a oferit întreitul cadou a profitat, în vreun fel, de el. Probabil că nu, de vreme ce l-am găsit, uitat, în măruntaiele unui dulap. Dar, indiferent dacă e sau nu la vedere, indiferent dacă e folosit sau nu, un Avram Iancu ajustabil, în două, trei, sau cinci dimensiuni, subzistă, provocator, în recuzita oricărui politician autohton. (…). Și toate portretele ținute, neglijent, prin sertare reușesc – mai devreme sau mai tîrziu – să învie…

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Aleksandr Lukasenko FOTO Profimedia jpg
Alegerile din Belarus, o formalitate pentru Lukașenko. Dictatorul de la Minsk, în funcție de 30 de ani
Duminică, 26 ianuarie, au loc alegeri prezidențiale în Belarus, însă actualul președinte Aleksandr Lukașenko este probabil să obțină al șaptelea mandat.
horoscop (2) jpg
Cele 2 zodii cărora Dumnezeu le pune mâna-n cap până la finalul lunii ianuarie. Urmează o perioadă de bunăstare și lucruri minunate și simt că încep o nouă viață
În universul astrologiei, fiecare lună aduce schimbări, noi oportunități și surprize pentru fiecare dintre noi.
Cristian Tudor Popescu FOTO Agerpres
Cristian Tudor Popescu „știe” unde este coiful dacic: „În România, pentru a-l încorona cu el pe Georgescu. Brățările, la doamna Georgela”
Cristian Tudor Popescu a avut o reacție ironică pe rețelele de socializare după ce mai multe piese valoroase din tezaurul dacic al României au fost furate sâmbătă, 25 ianuarie, dintr-o expoziție de la Muzeul Drents, din Olanda.
muzeul drents olanda jpg
Directorul muzeului Drents, șocat după furtul tezaurului dacic. „În 170 de ani de existenţă, nu a existat un incident atât de grav”
După ce o explozie a avut loc la muzeul Drents din Regatul Ţărilor de Jos, urmat de un jaf în care au fost furate artefacte arheologice valoroase din România, directorul muzeului s-a declarat profund șocat de eveniment.
coiful de la Cotofenesti @Muzeul Drents  jpg
Simbolistica ornamentelor de pe coiful de aur furat în Olanda. Ce origine avea, de fapt, obiectul sustras din muzeu
Coiful getic de la Coțofenești este o adevărată operă de artă, spun specialiștii. Dincolo de metalul prețios din care este confecționat, impresionează și simbolistica deosebită a reprezentărilor de pe coif. Tocmai această simbolistică ridică semne de întrebare privind originea artefactului.
Adrian Cioroianu INQUAM Photos George Calin jpeg
Valoarea pieselor furate din tezaurul dacic este mult mai mare decât cea a aurului. Adrian Cioroianu: „Au ştiut foarte bine pe ce pun mâna”
Istoricul Adrian Cioroianu consideră că furtul piesele de tezaur dacic de la muzeul din Olanda, în urma exploziei de sâmbătă dimineaţă, a fost „o lovitură pregătită cu multe luni înainte”. Acesta susține că în spatele furtului a fost „o echipă de profesionişti”.
vreme frig ger FOTO Shutterstock
Trucul genial al finlandezilor pentru o casă caldă, fără încălzire. Așa vom economisi sume uriașe la factură
Pentru tot mai mulți români, devine din ce în ce mai dificil să facă față facturilor tot mai ridicate din timpul iernii. Însă, o țară unde clima unde este mult mai rece decât în țara noastră, pare să fi găsit o soluție incredibilă pentru a-și încălzi casele!
Guvernul vrea să cumpere un coif dacic şi opere de Brâncuşi din Detroit, oraş în faliment jpeg
AUR cere pedepsirea celor care au „înstrăinat și vulnerabilizat” tezaurul dacic
Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR) solicită o anchetă „privind înstrăinarea şi vulnerabilizarea tezaurului dacic”, după ce mai multe piese de patrimoniu expuze la Muzeul din Drents, Regatul Ţărilor de Jos, au fost furate.
WhatsApp Video 2025 01 25 at 19 41 53 mp4 thumbnail png
Imagini șocante de la accidentul din Chiajna: Șoferul pierde controlul mașinii, acroșează un alt autovehicul și ajunge pe trotuar unde lovește un pieton
Un accident tragic a avut loc în comuna Chiajna joi, 23 ianuarie, după ce un șofer, care a intrat în coliziune cu un alt autoturism, a ajuns pe trotuar, unde a intrat în doi pietoni. Unul din cei doi pietoni, în vârstă de 39 de ani, se află în stare foarte gravă.