Capodopere în dialog (V): Toulouse-Lautrec – Rouault

Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

După verva senzuală a lui Toulouse-Lautrec și după acuratețea eseurilor coregrafice ale lui Degas, întîlnirea cu Georges Rouault ne oferă experiența unui univers de un laconic tragism. Strict cronologic, între Toulouse-Lautrec și Rouault nu e decît o diferență de șapte ani. Dar, stilistic, diferența este de un secol. Toulouse-Lautrec, mereu disponibil față de lumea exterioară, senzitiv, jovial, de o patetică empirie, e un artist compatibil cu „pozitivul” secol al XIX-lea. Rouault, întors asupra universului lăuntric, bîntuit de spaime fără chip, de crispări fără nume, e contemporan cu noi: e o conștiință a veacului XX sau, în orice caz, a primei lui jumătăți. Toulouse-Lautrec era un colecționar (și un risipitor) de impresii. Pe Rouault nu-l mai interesează ceea ce realul imprimă asupra retinei sale. Important este, în cazul lui, ceea ce el poate „imprima” asupra realului: expresia pe care el o poate transfera asupra lui. Omul secolului al XIX-lea se complace încă să conspecteze discursul naturii. Omul secolului XX face natura să tacă și, orgolios, își asumă el autoritatea și răspunderea discursului. De la dialogul impresionist cu universul senzațiilor se trece, prin urmare, la monologul expresionismului. De la conversație se trece la solilocviu. Toulouse-Lautrec te poate învăța să te împrietenești cu singurătatea celorlalți. De la Rouault afli cum te poți împrieteni cu propria ta singurătate. Toulouse-Lautrec, spuneam adineauri, dialoghează cu lumea: e într-un raport de cordialitate cu ea. Solilocviul lui Rouault presupune, dimpotrivă, o anumită distanțare de lume, o anumită dezabuzare, mai curînd favorabilă tăcerii decît cuvîntului. Încît dacă ar fi să imaginăm echivalentul sonor al imaginilor alăturate, am putea spune că lucrările lui Toulouse-Lautrec degajă o febrilă volubilitate, o rumoare perpetuă, în vreme ce lucrările lui Rouault tac grandios, ca niște semne ale destinului. E o tăcere elocventă, desigur, o tăcere despre ceva anume, tăcerea ca limbaj al simplității. Lumea lui Rouault e o lume „simplă”, în măsura în care se restrînge mereu, în chip programatic, la o dominantă: dominanta damnării, a neîmplinirii, a inconfortului existențial. Lumea lui Toulouse-Lautrec, marcată și ea, uneori, de oarecare „insalubritate”, era, totuși, o lume tonică, fie și doar prin pitorescul ei. Lumea lui Rouault e gravă pînă la a fi sumbră, severă ca un decalog, dificilă ca o pedeapsă. Umorul lui Toulouse-Lautrec devine, la Rouault, sarcasm. Eternul feminin, contemplat de Toulouse-Lautrec cu atîta benevolență, dacă nu chiar cu o ofensivă curtoazie, e perceput de Rouault ca o fantasmă telurică, o întruchipare primară, sufocată de greutatea trupescului.

Universul lui Toulouse-Lautrec e alimentat de paroxismul bucuriei, de o delirantă vitalitate. Al lui Rouault e mai aproape de paroxismul tristeții și poartă pecetea unei ireversibile extincții. Cînd Toulouse-Lautrec desenează un cal, ceea ce vedem e un pachet de energie comprimată, o forță elementară, gata să se dezlănțuie. Cînd (mai rar) Rouault desenează un cal, rezultatul e mai curînd spectral, hieratic, extras – s-ar zice – dintr-o procesiune funerară. Spectralul este, de altfel, una dintre categoriile fundamentale ale esteticii lui Rouault. Plastic, el se traduce printr-o manipulare vehementă a conturelor negre, a liniei îngroșate, care delimitează inconturnabil formele, la fel cum armătura metalică a vitraliilor tranșează siluetele din spațiul lor. Din acest punct de vedere, arta lui Rouault amintește, într-adevăr, de vitraliul medieval, dar și de vechea pictură catalană, cu desenul ei categoric, pe ale cărui trasee alunecă substanța unei nobile drame.

Toulouse-Lautrec era un artist al luminii prelungite artificial în întunericul nopții: lumina „impură” din jurul felinarelor stradale și a cafenelelor. Pentru Rouault, universul întreg e o înnoptare adîncă, în care însă, din cînd în cînd, se simte raza palidă a unui astru. Și e momentul să atragem atenția asupra unei nuanțe. Spectralul nu epuizează, totuși, opera lui Rouault. Căci, dincolo de el, o anumită verticalitate, o anumită intransigență morală se fac, deopotrivă, simțite. Pe urmele lui Pascal, Rouault consemnează tristețile inerente condiției umane, tristeți senioriale însă, tristeți de rege deposedat. Ele constituie laolaltă și mizeria patetică a condiției noastre, dar și demnitatea ei. Ne sînt date ca să le depășim. Prieten cu Léon Bloy și cu Jacques Maritain, Rouault are, cum avusese și Van Gogh, vocație de pastor. Scenele de circ din opera lui – divertisment minor cînd apar la Toulouse-Lautrec – sînt, pentru Rouault, adevărate parabole. Ceea ce pentru Toulouse-Lautrec era accident, caz particular, pentru Rouault capătă dimensiuni simbolice. Linia, căreia în arta lui Toulouse-Lautrec îi plăcea să divagheze la nesfîrșit, cu o extremă comunicativitate, are, în tablourile lui Rouault, aspectul categoric al unei sentințe. Dansul de tip Toulouse-Lautrec era ordine ritmică, frenezie organică. Dansul de tip Rouault e cheltuială de sine, uzură sufletească, destrămare. Pentru a avea preț, viața fiecăruia trebuie să semene cu o piruetă strălucitoare, cu un dans frenetic – crede Toulouse-Lautrec. Și trebuie spus că viața sa a fost o asemenea piruetă. Dimpotrivă, Rouault e de părere că, pentru a merita să fie trăită, viața trebuie să abandoneze nonșalanța capricioasă a dansului, care nu e decît o formă a trecerii, pentru a aspira la nemișcarea statuară, edificată, a celor ce sînt cu adevărat, fără schimbare și fără sfîrșit. Avem, firește, fiecare, libertatea de a opta, de a adopta unul sau altul dintre cele două moduri de a fi. Iar dacă alegerea noastră va fi autentică, integral asumată, consecventă, ea va avea consecințe la fel de binefăcătoare în ambele versiuni...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

masini second hand jpeg
Cât de des își schimbă românii mașinile. Din ce țări ar trebui să evitați să le cumpărați
O mașină care și-a schimbat proprietarul de prea multe ori nu va mai fi foarte căutată pe piața second-hand, existând posibilitatea să fi fost prost întreținut sau să ascundă defecte tehnice pe care foștii proprietari nu doreau să le rezolve.
Imperiul rus
Rusia și obsesia imperiului. De ce Kremlinul nu renunță la războaiele de expansiune
Mulți observatori ai Rusiei continuă să spere că statul rus va ajunge să se comporte ca un actor responsabil pe scena internațională. Evoluțiile recente sugerează însă că impulsul imperial rămâne o constantă dificil de abandonat.
portofel digital
Tinerii de până în 30 de ani tratează banii cash ca pe o glumă
Dacă ai un tânăr de până în 30 de ani în apropiere, poate ar fi bine să renunți la ideea de a-i face cadou clasicul portofel, pentru că nu-l va folosi. Tinerii tratează banii cash ca pe o glumă, folosindu-i doar pentru mici răsfățuri, de parcă n-ar mai avea valoare, scrie presa internațională.
inteligenta artificiala foto shutterstock png
Românii, extrem de sceptici în folosirea AI, deși le-ar putea crește productivitatea și creativitatea
Angajații din România sunt printre cei mai puțin entuziasmați de impactul inteligenței artificiale asupra muncii lor, doar o treime declarându-se astfel, sub media globală de 41%.
Bani castig FOTO Shutterstock jpg
Cum să economisești ca un milionar. Sfaturi simple de urmat în noul an
Mentalitatea face diferența în modul în care ne gestionăm banii. Psihologii spun că optimismul și poveștile scurte care explică concepte financiare complexe pot transforma economisirea dintr-o corvoadă într-un obicei natural, chiar și pentru cei cu venituri mai mici.
Grasi obezi care fac sport miscare alergare parc slabire FOTO Shutterstock
De ce e important să faci mișcare zi de zi? Exercițiile ușoare care fac minuni pentru creier și te mențin energic și după 60 de ani
Chiar și mișcarea ușoară, făcută regulat, poate avea efecte surprinzătoare asupra creierului tău. Pașii mici, plimbările scurte sau câteva minute de stretching nu doar că aduc energie corpului, dar pot reduce cu până la 45% riscul de demență mai târziu în viață.
summit ue jpg
O săptămână decisivă pentru UE. Poate demonstra Europa că nu este „slabă” în fața lui Trump?
Uniunea Europeană se află într-un moment critic, încercând să dovedească faptul că este mai mult decât un actor secundar pe scena geopolitică.
muncitori brasov 1987 FOTO memorialsighet ro jpg
Primii români care au avut curajul să strige „Jos Ceaușescu”. Revolta anticomunistă care a prefigurat Revoluția din 1989
Prima mare revoltă a românilor contra regimului comunist a avut loc, de fapt, cu doi ani mai devreme față de evenimentele din 1989. Este vorba despre protestele de mare amploare ale muncitorilor de la Uzinele „Steagul Roșu” din Brașov, aspru reprimate de Securitate.
aeroport foto pixabay jpg
MAE a emis două atenționări de călătorie pentru Spania și Belgia. Ce trebuie să știe românii care vor vizita aceste două țări
Românii care urmează să călătorească în Belgia și Spania au primit vești proaste din partea autorităților din țara noastră.