Capodopere în dialog (III)

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg

Leonardo – Rembrandt

Renașterea a fost, între altele, o tinerească ofensivă asupra lumii vizibile. Dar a sfîrșit prin a descoperi, mulțumită unor „combatanți” ca Leonardo da Vinci, că vizibilul pur, neînsoțit de nevăzutul gîndului, e insuficient, precar, inexpresiv. Fascinat de ceea ce apare dinaintea ochilor săi, pictorul înțelege, totuși, că ceea ce apare nu e decît apariție, univers secund, oglindire, adică, la limită, aparență.  Pictura ajunge, astfel, conștientă de marele paradox pe care se întemeiază. Ea face o vibrantă reverență vizibilului, dar trebuie, în egală măsură, să-l relativizeze, să-i atenueze suveranitatea, tatonînd și dincolo de prestigiul senzorialității sale.

Rostul binecunoscutului sfumato leonardesc tocmai acesta este: să așeze, asupra lucrurilor, un voal de incertitudine, o aromă de evanescență. Lumea – pare să spună Leonardo, cum spun și unii biologi ai vremii noastre – e ceva minunat și... întîmplător. Putea foarte bine să nu fie.

Cu două sute de ani mai tîrziu, un artist al Țărilor de Jos, Rembrandt, avea să propună un adevăr de alt ordin: lumea, va spune el, e ceva splendid uneori, trist cîteodată, dar necesar întotdeauna. Nu se putea să nu fie. Pentru a percepe ideea unui lucru – e de părere Leonardo – trebuie să-l privești printre gene, cu pleoapele strînse, sau în ceasul amurgului, cînd pleoapa însăși a zilei e strînsă. Pentru a percepe ideea unui lucru, răspunde Rembrandt, trebuie, dimpotrivă, să cobori, fără prejudecăți, cu ochi limpede, în materia umilă a acelui lucru, în derizoriul lui. Toată pictura lui Rembrandt este un seducător discurs despre monumentalitatea, despre îndreptățirea ontologică a derizoriului, după cum pictura lui Leonardo era un discurs despre derizoriul monumentalității.

Sfumato-ului leonardesc, Rembrandt îi opune clarobscurul. Toate cîte sînt plutesc într-o ceață care le relativizează, afirmă filosofia sfumato-ului. Toate cîte sînt sînt o luptă între lumină și umbră, care le sublimează – spune filosofia clarobscurului. Toate cîte sînt au, de jur împrejur, un ocean de neființă – crede Leonardo, platonizînd; toate cîte sînt au în jur un ocean al posibilului, preferă să creadă Rembrandt. Destinul aparențelor este, inevitabil, dispariția, observă Leonardo. Destinul aparențelor este, inevitabil, transfigurarea – e de părere Rembrandt. Vizibilul ne este dat ca să-l depășim, spune Leonardo. Vizibilul ne este dat ca să-l împlinim, spune Rembrandt. Lumea concretă este un accident al spiritului – e de părere Leonardo. Lumea concretă e confirmarea prin oglindire a spiritului – socotește Rembrandt. Umbra este sfîrșitul lucrurilor – susține sfumato-ul. Umbra este începutul lucrurilor, materia primă a luminii – declară clarobscurul. Ideile sînt modelul lucrurilor, instalate, cu oarecare răceală, pe un cer abstract – sună opțiunea „metafizică” a lui Leonardo. Dimpotrivă, ideile sînt „motorul” viu al lucrurilor, instalat în chiar inima lor – sună „crezul” lui Rembrandt și e un fapt că toate figurile sale par luminate dinăuntru, iradiante.

Pentru Leonardo, obiectele sînt o „imitație” a universalului; pentru Rembrandt, ele sînt întrupări ale universalului. Rembrandt este, prin excelență, un pictor al universalului concret, un artist aplecat cu afecțiune asupra lumii văzute, după ce, cu două veacuri în urmă, Leonardo fusese mai degrabă înclinat să reducă văzutul la nevăzut. Am putea spune că, față de el, episodul rembrandtian seamănă cu o „întoarcere a fiului risipitor” la disciplina „paternă” a realului.

Spiritualitatea tandră a lui Rembrandt față de spiritualitatea severă a lui Leonardo se exprimă contrastant, dacă observăm atent un detaliu tehnic, în aparență banal. Leonardo practică așa-numita „manieră linsă”, care nu lasă să se vadă, în lucrarea finită, dinamica dramatică a pensulației. Pensulația e, cu alte cuvinte, disimulată, culoarea desfășurîndu-se în fața noastră ca un strat neted, omogen, continuu. La Rembrandt ne confruntăm, dimpotrivă, cu expresivitatea nedisimulată a tușei: pigmentul capătă corporalitate, musculatură. Gestul pictorului se citește nemijlocit în materia picturii, e unul dintre miracolele artei de a picta: de aproape, percepem o aglomerare biciuitoare de tușe, iar de la distanță – un chip viu...

Începînd cu Rembrandt, calea către Van Gogh și mai departe (către pictura gestuală de astăzi) este deschisă. Deosebirea dintre maniera linsă și pictura de tușă e totuna cu deosebirea dintre un finisaj scrupulos și un savant non-finit, dintre rigoare academică și expresivitate temperamentală. Asta nu înseamnă că Leonardo poate fi calificat drept „academist”. E cunoscută rezerva pe care i-o stîrneau lucrările șlefuite meșteșugărește. Adesea, amîna indefinit încheierea unui tablou și, de altfel, multe dintre lucrările sale (ca, de pildă, Adorația Magilor, de la Galeria Uffizi din Florența) au rămas neterminate. „Modernul” Leonardo iubea, s-ar zice, proiectul, schița pregătitoare, mai mult decît produsul final. E drept, spre deosebire de unii „moderni”, nu i-ar fi trecut niciodată prin cap să „livreze” stricta spontaneitate drept operă ultimă... El sugerează, doar, că obsesia finisajului e ridicolă, prezumțioasă, într-o lume a trecerii fără sfîrșit. Pentru Rembrandt însă, tocmai nesfîrșitul trecerii e obiectul firesc al finitului plastic. Precaritatea e cea care trebuie captată, fixată, eternizată. Pentru că tocmai ea e ipostaza mundană a eternității. „Finitul” unei picturi este atins, pentru Rembrandt, cînd pictura cu pricina reproduce exact non-finitul constitutiv al lumii, ca pe ceva cu atît mai prețios, cu cît se prezintă sub o înfățișare mai modestă.

Universul lui Leonardo are sunetul clar, vag aristocratic, al unei exemplare ceremonii: severități de protocol, conversații sacral moralizatoare, surîsuri stranii adresate unui nicăieri plin de promisiuni, ordine ierarhică, îndemnuri ezoterice. Universul lui Rembrandt evocă un ceremonial mai puțin solemn – cel puțin la prima vedere –, dar, în fond, la fel de exigent: ceremonialul de o complicată simplitate al omenescului, adunînd laolaltă pietatea universului domestic, a cotidianului, a spiritului anonim. „Un baroc al zdrenței” – s-a putut spune. Contingență devenită piatră prețioasă. A fost nevoie ca pictura să-și tempereze aura de „noblețe” cîștigată în veacul al XV-lea italienesc pentru ca, în veacul al XVII-lea olandez, ea să cîștige dimensiunea sublimului imanent. A fost nevoie ca Rembrandt să fie ceea ce Leonardo însuși ar fi devenit, probabil, după încă două sute de ani de „trecere” istorică.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Traian Băsescu FOTO Mediafax
Traian Băsescu anticipează o victorie a pro-europenilor în alegeri. „Republica Moldova îi va administra o bătaie umilitoare lui Vladimir Putin”
Fostul preşedinte Traian Băsescu a postat pe pagina sa Facebook un mesaj cu ocazia alegerilor parlamentare de duminică, din Republica Moldova, afirmând că ”va fi ziua în care o ţară mică precum Republica Moldova îi va administra o bătaie umilitoare lui Vladimir Putin şi supuşilor lui de la Kremlin”.
nacofemicid protest jpg
Proteste masive la Buenos Aires, după cazul de „narco-femicid”. Trei tinere au fost mutilate, violate și ucise în direct pe TikTok
Câteva mii de persoane au manifestat sâmbătă la Buenos Aires pentru a cere dreptate, după asasinarea, în această săptămână, a trei tinere, o crimă care ar fi legată de traficul de droguri şi care zguduie ţara de câteva zile, conform AFP.
loto jpeg
Extrageri Loto duminică, 28 septembrie. Report de peste 6,89 milioane de euro la Loto 6/49
Duminică, 28 septembrie, vor avea loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi, 25 septembrie, Loteria Română a acordat peste 22.400 de câștiguri în valoare totală de peste 1,61 milioane de lei.
ioana si tiriac 26 de ani copy jpg
Banii, mărul discordiei. Ion Țiriac și-a supărat propria fiică, dar a încasat sume uriașe: „Gata, îmi ajunge”
Fostul mare jucător român are o avere în valoare de 2,3 miliarde de dolari.
Podul prieteniei FOTO FN ITPF Giurgiu jpg
Traficul rutier pe va fi închis pe Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse, pentru o competiție de cros. Ce alte restricții anunță Centrul Infotrafic
Centrul Infotrafic a anunțat restricții de circulație pe DN 5, unde duminică traficul va fi închis pe Podul Giurgiu – Ruse pentru un cros, și pe DN 7, unde de luni în zona Dedulești se fac lucrări de consolidare și circulația se va desfășura alternativ pe o singură bandă.
protest tel aviv foto x jpeg
Câteva mii de israelieni au manifestat la Tel Aviv. Cer un acord pentru eliberarea ostaticilor din Gaza
Mii de israelieni s-au adunat sâmbătă seară la Tel Aviv pentru a cere un acord care să pună capăt războiului din Fâşia Gaza, cu două zile înainte de întâlnirea prevăzută între premierul Benjamin Netanyahu, relatează AFP.
Florinel Coman (EPA) jpg
Cum ar fi trimis Al-Gharafa banii pentru Coman într-un cont fals. FCSB nu crede ipoteza: „Au mai făcut asta. O mizerie”
Internaționalul român a fost transferat de la FCSB la Al-Gharafa la începutul lunii iulie 2024.
Ana Teisanu, studenta Moldova jpg
O studentă din Japonia a dat startul votului la alegerile parlamentare din Republica Moldova. „Viitorul Moldovei se scrie prin fiecare vot onest”
Alegerile parlamentare din Republica Moldova au început odată cu deschiderea secţiei de votare la sediul ambasadei din Japonia, iar primul votant, după intonarea imnului de stat, a fost Ana Teişanu, studentă la Universitatea din Tsukuba, Japonia.
Orasul Cluj Napoca, toamna  Foto Primăria Cluj Napoca Facebook (1) jpg
Vremea duminică, 28 septembrie. Se răcește în toată țara
Vremea va fi răcoroasă, exceptând regiunile vestice şi cele din extremitatea sudică, unde valorile termice diurne vor fi apropiate de normalul termic al perioadei.