A schimba lumea

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
Avanpremieră jpeg

La o anumită vîrstă, a dori să schimbi lumea e, în mod natural, un proiect de viaţă. Eşti tînăr, gata de gesturi şi fapte mari, plin de energie şi de încredere în puterile şi în soarta ta. Vrei să schimbi lumea, pentru că simţi nevoia să dai un sens existenţei tale, să te distingi ca purtător de faclă, ca misionar al noului, al „mai bine“-lui, al echităţii şi fericirii universale. E frumos, e aproape inevitabil, e candid… Pasiunea „angajării“ e, în anii de ucenicie existenţială, mai mult decît legitimă: ea implică o generoasă înclinaţie de a te dedica unei „cauze“, de a fi solidar cu „generaţia“ ta şi de a te simţi responsabil faţă de strîmbătăţile lumii. Cum să amendezi o atît de nobilă inflamaţie sufletească? 

E, totuşi, rezonabil (dar în ce măsură îi poţi cere unui tînăr să fie „rezonabil“?) să fii prevenit şi asupra cîtorva riscuri ale entuziasmului tău auroral. O oarecare inflaţie a eului joacă întotdeauna un rol, precum şi o anumită pripă ideologică, dublată de precaritatea mijloacelor, de un instrumentar încă necopt, în contrast cu amploarea scopului. Şi excesele stîngii, şi cele ale dreptei îşi au originea în acest demaraj „revoluţionar“. Din punctul meu de vedere, e nevoie, prin urmare, de unele precauţii „tehnice“, care să prefaţeze şi să însoţească elanul „transformării“ planetare. 

1) O primă evaluare, necesară înaintea oricărei acţiuni, ar trebui să aibă în vedere

, ţinta schimbării. Nu e suficient să vrei să schimbi lucrurile. Trebuie să ai o minimă idee despre

întreprinderii tale. Ce vrei să obţii? La ce vrei să se ajungă prin iniţiativa şi efortul tău? Şi, dacă se poate, fără lozinci gata făcute, lipsite de conţinut specific: o lume mai dreaptă, mai bună etc. Pentru a începe un drum, e preferabil să ai o reprezentare cît de cît limpede a destinaţiei, a etapelor de parcurs, a resurselor proprii. Cu alte cuvinte, o bună

a lumii pe care vrei să o schimbi, a „lumescului“ în genere şi a posibilităţilor de intervenţie realistă în contextul dat.

fără complementul unei cunoaşteri prealabile a ceea ce ai de schimbat şi-a găsit expresia euforică în faimoasa „teză“ a lui Marx, formulată, e drept, cînd nu avea decît 27 de ani: „Filozofii nu au făcut decît să interpreteze lumea în diferite moduri; important este însă a o schimba“. E o frază celebră, sună „tare“, dar, să-mi fie iertat, e de o crasă neseriozitate. „A interpreta“ înseamnă a analiza, a explica, a identifica (tatonînd)

unui text, al unui gînd, al unei realităţi. Fără adaosul „interpretării“, lumea e un peisaj mut, o prezenţă opacă. Ideea de a o schimba, nepricepînd cum e alcătuită, nepricepînd structura şi mecanismele ei funcţionale, e stupid aventuroasă. Cum să schimbi un lemn, dacă nu ştii nimic despre lemn, despre ce se poate face şi nu se poate face din el, despre speciile lui, despre uneltele optime cu care îl poţi prelucra? De altfel, Marx însuşi nu şi-a respectat „programul“. Că a schimbat lumea e evident! Dar nu înainte de a fi oferit şi o interpretare a ei. Cît de adecvată a fost „interpretarea“ cu pricina şi cîtă fericire a adus pentru sute de milioane de oameni schimbarea propusă de Marx e altă temă, asupra căreia nu ne oprim acum. 

2) Înainte de a identifica ţinta schimbării şi de a te pune de acord cu eventualii ei „beneficiari“ (căci nu toţi semenii tăi visează la răsturnări radicale sau la

schimbări la care visezi tu), e important să reflectezi şi la „agentul“ schimbării, adică la tine însuţi. Ai competenţa, anvergura, croiala, îndreptăţirea morală şi intelectuală de a repicta portretul lumii? Poate

să se declare apostol al unei transfigurări mondiale sau măcar regionale? Ai încercat vreodată – măcar aşa, ca să-ţi faci mîna – să te schimbi pe tine, înainte de a asuma sarcina enormă de a-i schimba pe alţii sau de a schimba imaginea lumii în care s-au obişnuit să trăiască? Eşti sigur că merită să modelezi universul după chipul tău? Care chip? Pe scurt: cine te crezi, ca să iei asupra ta un proiect demiurgic? 

3) Sînt mai multe feluri de a schimba lumea. Retorica obişnuită reduce tema „schimbării“ la stilistica răzmeriţei populare (şi populiste): milităm şi acţionăm pentru ample „reaşezări“ sociale, pentru o modificare „din rădăcini“ a „sistemului“: sîntem „anti-

“, sîntem pentru ştergerea diferenţelor dintre bogaţi şi săraci, dintre oraş şi sat, dintre femei şi bărbaţi, dintre budişti, musulmani, creştini şi atei, dintre majorităţi şi minorităţi. Vrem o lume paradiziac entropică, o pajişte omogenă, „loc luminat, loc cu verdeaţă, loc de odihnă, de unde au fugit toată durerea, întristarea şi suspinarea“. Ce poate fi mai frumos? Numai că o astfel de lume n-ar fi decît o ambianţă vidă, o simplă premisă favorizantă pentru eventuale isprăvi de natură să legitimeze

prestigiu al umanităţii, care este un prestigiu al creativităţii, al diferenţierii, al armoniei de contrarii. Nu putem avea drept scop transformarea lumii într-o chermeză fără urmă de dramă, de imprevizibil, de mister. Lumea e aşa cum e: bogată, tristă, provocatoare. Nu vom renunţa, evident, la strădania de a o îmbunătăţi. Dar nici nu vom adopta, ca mod de viaţă, insomnia sterilă, de fiecare clipă, a activistului repetitiv, fermentaţia dizolvantă, vanitoasă a „revoluţionarului de profesie“. Da, lumea a fost schimbată de Revoluţia Franceză, de Revoluţia Rusă din 1917, de masele revoltate care, în 1989, au aruncat peste bord sclavagismul de stat al ţărilor comuniste. Dar lumea a fost schimbată şi de Aristotel, şi de Leonardo da Vinci, şi de Mozart, şi de Darwin, şi de Einstein, şi de Picasso, şi de Brâncuşi. Şi nu pentru că şi-au propus să o facă, recurgînd la toată demagogia aferentă, ci pentru că au avut înzestrarea, generozitatea, calmul lăuntric de a se bucura de frumuseţea lumii, de inepuizabilul ei, de complicaţia ei ireductibilă. A schimba lumea nu înseamnă doar a fi mereu în stradă, cu cuţitul în dinţi şi cu sabia dreptăţii pe umăr. E nevoie, uneori, şi de asta. Dar odată „salvată“, lumea are nevoie şi de oarecare substanţă. De valori stabile, de labirintul interiorităţii, de ingeniozitate, măsură, discernămînt, speranţă şi de umor. E dreptul oricărui tînăr să-şi aleagă, din acest uriaş bazar al schimbării, nişa în care se simte cel mai bine şi mai util. Restul e pantomimă… 

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

ajutor incalzire bani calorifer jpeg
Cum va fi iarna 2025-2026 și cum vor influența temperaturile preturile energiei
În România, prima prognoză ANM anunță un început de iarnă cu temperaturi peste cele obișnuite, însă acest lucru nu exclude posibilitatea unor episoade de ger sau ninsori. Fenomenul „La Niña” ar putea produce surprize în Europa.
durere in gat jpg
Gargara cu ceaiuri medicinale. Remedii naturale pentru durerile în gât
Durerile în gât apar frecvent în timpul răcelilor, virozelor sau din cauza aerului uscat, iritând mucoasa și provocând disconfort.
magazin  jpg
Micile magazine sătești, obligate să permită retragerea banilor cash în limita a 750 lei
Micile magazine sătești ar putea fi obligate să permită clienților să retragă bani cash în limita a 750 lei, conform unei decizii recente luate la nivel european. Practic, măsura vizează facilitarea accesului cetățenilor la fonduri în zonele unde nu există bancomate.
tudor chirila facebook jpg
Tudor Chirilă înainte de alegeri: „Am luat programele primilor cinci candidați, le-am introdus în ChatGPT și Gemini, mi-am făcut profilul de alegător”
Tudor Chirilă își exprimă frustrarea față de lipsa unui scrutin în două tururi pentru alegerea primarului Capitalei și explică modul în care își analizează opțiunea electorală.
465f5e20 cf6f 11f0 b355 05c29911d4af jpg
Paradoxul de la Sofia: Cum au ajuns liberalii pro-europeni și naționaliștii rusofili în aceeași tabără. „Aștept să continue”
Bulgaria traversează o nouă perioadă de turbulențe politice și sociale, marcată de proteste. Peste 50.000 de oameni au ieșit în stradă săptămâna trecută la Sofia și în alte orașe.
Memorialul Închisoarea Pitești FB jpg
6 decembrie: 76 de ani de când a început Experimentul Pitești - Reeducarea prin tortură
Pe 6 decembrie, în 1865, Statele Unite decideau abolirea sclaviei. În 1916, în București sosea o delegație germană care cerea semnarea capitulării orașului, iar în 1949 a început Experimentul Pitești - Reeducarea prin tortură.
image png
Langoși de post cu mujdei de usturoi: o rețetă delicioasă pe care trebuie să o încerci. Gustul te va cuceri
Românii care țin Postul Crăciunului caută adesea să își pregătească mese sănătoase și gustoase, însă nu de puține ori rămân fără inspirație sau pur și simplu nu au poftă de preparatele obișnuite de post. În astfel de momente, langoșii de post cu mujdei de usturoi sunt o alegere excelentă: se fac ușo
Daniel Băluță / FOTO EPA-EFE
Daniel Băluță acuză un „blat AUR–PNL” în ultimele sondaje. Dorește un București administrat „fără ambiții politice” și un festival tip Untold
Candidatul PSD la Primăria Capitalei, Daniel Băluță, a contestat, vineri seară, ultimele sondaje de opinie, despre care afirmă că ar reprezenta „o manipulare” și chiar „un blat între AUR și PNL”.
image png
Telefonul extrem de vechi pe care îl are Mădălin Voicu, dar este străin generațiilor de astăzi. Puțini îl mai folosesc și acum
Mădălin Voicu, unul dintre cei mai cunoscuți foști politicieni ai României, a dezvăluit telefonul pe care îl folosește. Spre surprinderea multora, nu este vorba despre un gadget modern, ci despre un model clasic, departe de tehnologia actuală.