Un an cu tehnocraţii la Cultură – ce a ieşit

Publicat în Dilema Veche nr. 671 din 29 decembrie 2016
Un an cu tehnocraţii la Cultură – ce a ieşit jpeg

Nici anul 2016 nu a adus mai multă stabilitate în administraţia culturală. Stabilă a rămas regula, încetăţenită deja de multă vreme, că ministrul Culturii se schimbă cam o dată la şase luni. În schimb, 2016 a adus un început de normalitate. Guvernarea tehnocrată a fost de bun augur pentru mediul cultural, în ciuda numeroaselor scandaluri mai mici sau mai mari ivite în timpul mandatului celor doi miniştri, Vlad Alexandrescu şi Corina Şuteu.

După toată tevatura legată de achiziţionarea, de către stat şi cu ajutorul unei subscripţii publice pînă la urmă nereuşite, a Cuminţeniei Pămîntului, cei doi miniştri riscă să fie judecaţi doar din perspectiva acestui eşec. Ar fi nedrept. Căci sînt şi multe realizări.

Prima şi, cred, cea mai importantă, e consultarea cu societatea civilă.

S-au pus la punct, în sfîrşit, nişte mecanisme de consultare şi participare, şi s-au activat nişte energii care pînă nu de mult se iroseau în analize şi documente critice pe care nimeni din minister nu le băga cu adevărat în seamă. ONG-urile culturale au furnizat expertiză în diverse domenii, au devenit parteneri ai ministerului. Într-adevăr, s-a văzut foarte clar anul acesta că zona ONG e mult mai pregătită să intre la guvernare decît oameni politici cu experienţă şi funcţionari versaţi. Şi nu e cazul doar pentru domeniul administraţiei culturale. În orice caz, ambii miniştri s-au înconjurat de consilieri nu doar tineri, ci şi pricepuţi şi motivaţi, de oameni care cunosc bine hibele sistemului şi au şi soluţii să-l repare.

Pornind, în mare parte, de la acest tip de expertiză şi de la deschiderea pe care numai dialogul cu societatea civilă îl poate oferi, s-a proiectat şi „Strategia pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional 2016 2020“. Documentul are la bază „Strategia sectorială…“ scrisă în 2014, doar că acum, debarasat de lest şi cu direcţii de acţiune clar definite, poate fi, în sfîrşit, aplicat. Sper să fie preluat de următoarea administraţie.

Tot în 2016 s-a realizat, în sfîrşit, un progres vizibil în ceea ce priveşte Codul Patrimoniului: au fost definite aşa-numitele „Teze“, adică principiile de bază care permit dezvoltarea unor norme menite să protejeze patrimoniul material şi imaterial şi, în acelaşi timp, să asigure dezvoltarea. E o restanţă mai veche: căutările pentru Codul Patrimoniului au început prin 2008. Şi n a existat nici un ministru de atunci şi pînă acum care să nu afirme că patrimoniul e o prioritate. E, deci, paradoxal faptul că aceste „Teze“ sînt adoptate fix în timpul mandatului unui ministru tehnocrat (adică fără sprijin politic). Rămîne să fie dezvoltat şi adoptat şi Codul…

Apropo de patrimoniu: situl de la Roşia Montană a fost inclus pe lista indicativă a UNESCO. Este o primă etapă în vederea includerii în Patrimoniul UNESCO. Documentaţia ştiinţifică realizată împreună cu Institutul Naţional al Patrimoniului a fost finalizată. Noul Guvern mai trebuie doar să-şi asume depunerea şi susţinerea dosarului. Dar, pînă una-alta, situl e protejat.

Prioritatea numărul unu a fost cinematografia. Nu mai e nevoie, cred, de explicaţii: există un talent recunoscut şi dovedit, dar nu există un cadru stabil în care aceste energii emergente să se dezvolte. Dacă încă nu avem cu adevărat o industrie a cinematografiei, asta se datorează în primul rînd absenţei unor politici în acest domeniu. Noua lege a cinematografiei oferă premisele pentru dezvoltare. Ea vizează diversificarea modurilor în care sînt susţinute filmele, pune accent pe difuzare şi lărgeşte modalităţile de intervenţie pentru susţinerea producţiei. S-au lansat, de asemenea, demersuri în vederea recuperării de către administraţiile locale a sălilor de cinema. Mai adaug aici şi demersurile pentru protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cinematografic (Arhiva).

Una dintre problemele importante cu care se confruntă mai ales mediul artelor performative (de stat, dar şi independent) e legislaţia rigidă în ceea ce priveşte angajările. Ordonanţa de urgenţă 48 reglementează colaborările actorilor cu teatrul şi statutul acestor relaţii. E o corectare „din mers“ a unor probleme sistemice mai vechi.

Tot anul acesta, Ministerul Culturii a lansat două linii de finanţare pentru proiecte din sfera industriilor culturale şi creative. Este prima deschidere de acest fel, prima încercare de a lărgi spectrul, de a investi şi în altceva.

În fine, tot în acest an au fost iniţiate şi demersurile pentru patru evenimente majore: participarea României la Tîrgul de Carte de la Leipzig ca invitat de onoare (2018), sezonul cultural încrucişat România-Franţa (2018-2019), ediţia românească a festivalului Europalia (2019) şi Timişoara – Capitală Europeană a Culturii (2021).

Cam asta a ieşit, într-un an. Şi nu e puţin. Despre ce n-a ieşit voi scrie săptămîna viitoare.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.
Autoturism de lux căutat de autoritățile din Polonia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanța Foto Poliția de Frontieră jpg
Autoturism în valoare de un milion de lei, căutat de autoritățile din Polonia, descoperit în Portul Constanța. Cine era șoferul vehiculului de lux
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit, pe 12 decembrie, în Portul Constanța un autoturism de lux căutat de către autoritățile din Polonia. Autovehiculul este evaluat la aproximativ 200.000 de euro.
image png
Dorel Vișan deplânge moartea lui Mircea Diaconu: „Marii artiști se duc și nimeni nu mai spune un cuvânt despre ei”
Dorel Vișan, afectat de moartea colegului său de breaslă și prieten Mircea Diaconu! Remarcabilul actor a acceptat să stea de vorbă cu Click! și să ofere o primă reacție legată de trecerea în neființă a lui Mircea Diaconu.
mircea diaconu jpg
Boala cruntă de care suferea Mircea Diaconu. Ce este cancerul de colon și ce simptome provoacă
Mircea Diaconu, unul dintre cei mai îndrăgiți actori și politicieni din România, a plecat dintre noi lăsând în urmă o carieră remarcabilă, dar și o poveste tristă despre lupta cu o boală nemiloasă.
tragerea la sorti M 2026 FIFA webp
Diana Lupescu si Mircea Diaconu jpg
Femeia alături de care Mircea Diaconu a stat 44 ani. „Dacă te-aș cere de soție, ce-ai zice?”
Mircea Diaconu, actorul care s-a stins din viață sâmbătă, 14 decembrie 2024, cu zece zile înainte de a împlini 75 ani, a stat alături de aceeași femeie timp de 44 ani. Cum a cucerit-o pe Diana Lupescu.
oala presiune jpeg
Cum să gătești sarmalele în mai puțin de o oră. Trucul știut doar de bucătarii din restaurante de lux
Sarmalele sunt cele mai cunoscute și mai delicioase preparate tradiționale din țara noastră. Însă, în ciuda gustului delicios al acestora, cu toții știm că trebuie să stea foarte mult pe foc pentru a se face așa cum trebuie. Din fericire, există un truc care ne ajută să le gătim mult mai repede!