Tristețea autorului de manuale

Publicat în Dilema Veche nr. 822 din 21–27 noiembrie 2019
Să ne jucăm și de a cercetașii jpeg

„Da, domnule, un roman e ca o oglindă purtată de-a lungul unui drum bătut de multă lume. El va răsfrînge în ochi cînd seninul cerului albastru, cînd noroiul mocirlelor din cale. Iar pe cel ce poartă povara oglinzii în spate îl veți învinovăți că e imoral! Oglinda lui arată noroiul, iar voi învinuiți oglinda! Mai bine ați învinui drumul pe care se afla mocirla și, mai mult încă, pe inspectorul drumurilor, care îngăduie să zacă apa și să se formeze mocirla.“ Ați recunoscut, probabil, citatul din Stendhal, din romanul Roșu și negru, pe care-l folosim noi, profii de română, spre a ilustra tehnica realistă a mimesis-ului. Îmi folosește ca pretext pentru a ilustra o chestiune de altă natură.

Să zicem că ești un profesor cu ceva experiență, care se traduce în practică la clasă, dar și în expertiză didactică, ai mai scris poate auxiliare didactice, poate chiar manuale. Ai și un copil, în clasa a IV-a. Tocmai au apărut programele noi pentru gimnaziu și ministerul anunță demararea procedurilor pentru licitațiile de manuale. Stai și te gîndești că fiul tău va avea de la anul manuale noi și ai vrea ca ele să fie cît mai bune, cît mai atractive, cît mai interconectate cu lumea lui sau, mai bine, cu lumea în care va crește și își va duce viața. Te gîndești că ai putea să contribui la asta, știi că ai putea să o faci, ți-e teamă și că ar fi posibil ca alții să nu o facă (unii să nu se implice, alții să nu aibă suficient suflu), iar generația fiului tău să nu aibă aceste instrumente de sprijin la standardele pe care le imaginezi tu. Așadar, împreună cu un grup de colegi, cu sprijinul unei edituri, începi munca.

Ce-nseamnă munca aceasta? Înseamnă, și acum schimb registrul, asumîndu-mi ipostaza autorului de manuale, în primul rînd, renunțare la timp liber pe o perioadă lungă. Și cînd spun timp liber, mă refer inclusiv la ore de odihnă, de somn. Căci munca aceasta o faci după-amiaza, seara, noaptea. Nici o problemă, de vreme ce ți-ai asumat, înseamnă că asta dorești. Am intrat în jocul acesta în urmă cu doi ani, într-o echipă excelentă, de la care învăț mereu cîte ceva. Prima dată ți se pare că e foarte fain: ai ocazia să pui în practică tot felul de idei, să propui texte atractive, din universul specific copiilor acestei generații, să vii cu soluții ingenioase de analiză. Apoi te izbești de realitate. Vrei să faci un manual bun, care să și cîștige licitația. Pentru asta, însă, trebuie să respecți ad litteram programa școlară. Și acolo încep chinul, frustrarea, nebunia. Căci programa e mai întîi extrem de încărcată. Iei conținuturile, le împarți la numărul de ore alocate disciplinei pentru întregul an de studiu și constați că trebuie să calculezi la sînge fiecare oră, că în unele aglomerezi enorm de multe conținuturi, iar că pentru aprofundări nu rămîne timp deloc. Ești mereu într-o goană, lecție după lecție. Reduci eventual din orele care ar merita alocate comprehensiunii și interpretării textelor literare și celor de comunicare, pentru a putea acoperi toate conținuturile de gramatică. Programa impune studierea între șapte (la clasa a V-a) și zece (la clasa a VIII-a) texte de bază integrale, plus alte cîte cinci auxiliare pentru fiecare clasă. Le alergi. N-ai tihna de a sta cu ele. Redactarea n-ai timp să o exersezi, să îl ajuți pe elev să o deprindă. Alergi. Gramatică e înfiorător de multă și abordată preponderent analitic, nu normativ. Altfel spus, multă analiză gramaticală, puțină care să formeze deprinderi de scriere corectă. Noua programă te obligă să abordezi gramatica din perspectiva ultimei lucrări normative a Academiei Române, care aduce destule noutăți față de cea veche. Te upgradezi și tu, citești, te documentezi. Tot ce lucrezi pe acest domeniu raportezi la normele Gramaticii Academiei. Constați inadvertențe grave ale programei, care îngreunează abordarea conținuturilor. Spre exemplu, la clasa a VII-a, ai de introdus conceptul de coordonare în frază, de conjuncții coordonatoare, dar abia într-a VIII-a se prevede și propoziția subordonată. Or, coordonarea se poate face și între două sau mai multe propoziții subordonate. Îți bați capul cum să rezolvi aceste incoerențe.

Apoi, cînd să îți pui problema dezvoltării competențelor, te izbești de o altă problemă. Cum le evaluezi? Pentru că unele sînt atît de inoperant formulate încît nu permit descriptori de performanță. Să luăm celebra competență a interculturalității, „Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional“, respectiv o competență specifică, de la clasa a VIII-a, „Argumentarea unui punct de vedere privitor la elemente specifice ale culturii naționale / ale culturii altor popoare“. Ca sugestie metodologică, programa propune „dezbateri despre categorii de cărţi literare şi nonliterare, tipărite sau digitale, aparţinînd culturii majore şi culturii de divertisment“. Pe de o parte, complexitatea unor astfel de obiective este foarte ridicată, proprie unor alte vîrste. A dezbate este în sine o sarcină dificilă pentru gimnaziu, dar a o face comparînd categorii de cărți aparținînd unor culturi diferite este deja chiar descurajator. În plus, programa nu prevede posibilitatea de a da elevilor spre lectură alte cărți decît textele de bază și cele auxiliare. Apoi, formularea unor descriptori de performanță pe o astfel de competență, cu sugestia metodologică aferentă, te trimite tot într-o zonă a subiectivității.

Ca autor de manuale, te afli într-o situație ingrată. Dorești să oferi un produs de calitate, dar ești constrîns de programă să respecți strict litera ei. Altfel, nu cîștigi licitația. Ești conștient, desigur, că vii cu un manual foarte încărcat, dificil, dar nu ai cum să eviți dimensiunea normativă a programei. Apoi primești tot felul de critici de la părinți sau de la opinia publică, oameni nemulțumiți pentru că manualul e prea dificil sau prea încărcat. Dar tu nu faci decît să porți o oglindă prin fața programei. Nu ucideți, așadar, autorii de manuale, interogați mai bine autorii programelor școlare.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Locul în care democrația liberală s-a dus să moară
Instalat la putere la finalul anului trecut, cabinetul Petkov a promis ferm o ruptură cu trecutul de corupție și guvernare ineficientă.
Bătălia cu giganții jpeg
Cîte sortimente de brînză se produc în Franța?
Confruntat cu o asemenea blocadă, președintelui îi va fi foarte greu să guverneze în cel de-al doilea mandat.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Teme „riscante” ale dezbaterii religioase
Părintele Iustin Marchiș, de care mă leagă o viață de dialog spiritual, mi-a trimis, de curînd, mai multe pagini din textele protodiaconului Andrei Kuraev, teolog neconvențional al Bisericii Ortodoxe Ruse.
Frica lui Putin jpeg
Contrafactualități
Rămîne aproape întotdeauna în istorie un rest inexplicabil prin considerente pur raționale, prin forțe obiective, prin factori clasificabili și relevanți statistic ori prin determinisme sociale.
AFumurescu prel jpg
Pe repede-încet
Zilele acestea am ajuns în țară și m-am străduit din răsputeri, ca de fiece dată, să (re)înțeleg societatea românească.
o suta de ani in casa noastra cover opt jpg
Istorie pentru copii și prăjitură cu ouă
Cititorul este purtat printr-un întreg univers ilustrat de obiecte de epocă, toate care mai de care mai interesante, ce înfățișează poveștile și informațiile din text.
O mare invenție – contractul social jpeg
Este necesară schimbarea actualei forme de guvernămînt? (II)
Nu mai cred astăzi că forma de guvernămînt stabilită prin actuala Constituție este sursa disfuncționalităților și eșecurilor sistemului politic din România.
Iconofobie jpeg
Pesimistul, un personaj respectabil
Omul înțelept sesizează, în efemeritatea lucrurilor, prin extrapolare, vremelnicia întregii lumi și, ca atare, își poate permite să verse, compasiv, o lacrimă de regret.
„Cu bule“ jpeg
Urmăritori, adepți, follower(ș)i
Influența engleză actuală, mai ales cea manifestată în jargonul Internetului, poate produce anumite perplexități vorbitorilor din alte generații, atunci cînd schimbă sensurile uzuale și conotațiile pozitive sau negative ale cuvintelor.
HCorches prel jpg
Ce oferim și ce așteptăm
Predăm strungul în epoca informatizării.
p 7 WC jpg
Opt lecții ale războiului din Ucraina
Interdependența economică nu preîntîmpină războiul.
Un sport la Răsărit jpeg
Țiriac zice că îl vede pe Nadal murind pe terenul de tenis. Adică Nadal e muritor?
Ce va muri e o anumită idee despre sport, aceea că iei corpul tău, aşa cum l-ai clădit cu muncă şi apă plată, şi faci tot ce poţi pentru a învinge fără reproş.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Un roman de știință
Bill Bryson nu este om de știință, nu are o formație științifică și, poate tocmai de aceea, tot ce scrie pare să aibă în spate un proces de înțelegere, de clarificare a unor lucruri, pînă la nivelul la care devin accesibile oricărui om cu o minimă educație academică.
Bătălia cu giganții jpeg
Datoria Europei
Nici Franța, nici Germania și nici – cu atît mai puțin! – Țările de Jos ori Danemarca nu vor face rabat de la exigențele procesului de aderare.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Note, stări, zile
Mi-e greu să pricep de ce a certa pe toată lumea e o formă de „acțiune”.
Frica lui Putin jpeg
„Nu umiliți Franța, domnule președinte!”
Președintele Franței, Emmanuel Macron, a declarat de două ori, nu o singură dată, că „nu trebuie umilită Rusia”.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Eroismul ucrainean și inima stafidită a Europei
Ucrainenii dau Europei anului 2022 o lecție pentru care mă tem că opulentul nostru continent, cu birocrația lui pe cît de groasă, pe atît de nevolnică, cu politicienii lui minusculi, nu este pregătit.
Cooper Union jpg
Două surori, un muzeu și o premieră
În primăvara anului 1897, la etajul al patrulea al școlii publice Cooper Union din Manhattan pe care o înființase bunicul lor, surorile Hewitt au inaugurat Muzeul de Arte Decorative Cooper Union.
Tezaur jpg
O lungă istorie de furt
Furturile din Ucraina sînt o reamintire brutală a celor cu care s-a confruntat, în istorie, România.
Iconofobie jpeg
Iubirea/ura de aproape
Devii mizantrop nu neapărat cunoscînd răul din celălalt, cît cunoscînd răul din tine.
HCorches prel jpg
La vida loca loca loca loca
Deprinderea aceasta a defăimării profesorilor a devenit la noi pandemică și are un gust nu amar, ci de-a dreptul grețos, cel puțin în percepția mea.
p 7 2 WC jpg jpg
De ce refuză Occidentul să numească fascistă Rusia lui Putin?
Jena Occidentului de a numi fascistă Rusia lui Putin se explică prin contextul psiho-istoric al țărilor europene.
Un sport la Răsărit jpeg
Ce mai facem cu Naționala?
Ne torturează şi o torturăm, chestiune din care nimeni nu va rămîne întreg. Echipa României nu e altceva decît oglinda României.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Ospitalitate
Nu e neapărat ipocrizie, cum ar zice unii, ci politețe și meserie.

Adevarul.ro

image
Închisoare pe viaţă în Marea Britanie pentru şoferii care produc accidente mortale. În ce condiţii se aplică pedeapsa maximă
Marea Britanie introduce pedeapsa cu închisoarea pe viaţă pentru şoferii care ucid, în cadrul unei ample reforme a justiţiei care a intrat duminică în vigoare, potrivit informaţiilor publicate de BBC.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.