Școala are un parfum special
Este 15 septembrie și este prima zi a anului școlar în care voi merge pentru prima dată la școală. Îmi aduc aminte de ea vag, ca dintr-o altă viață, parcă. Merg spre școală pe jos, nu e foarte departe de casa noastră, însoțit de părinți și de bunici. Toată familia participă la acest moment. Avem flori, pentru tovarășa învățătoare, iar eu am pantalonii negri călcați la dungă, cămașa albă de asemenea. Are loc o festivitate în curtea școlii. Ne uităm timizi și curioși unii spre alții, noi, elevii din clasa I, care intrăm pentru prima dată în acest univers. Tovarășa învățătoare ne duce apoi, încolonați și ținîndu-ne de mînă, cîte doi, în sala de clasă de la etajul I. Participă și părinții și bunicii. Stau în banca I, alături de o fetiță pe care aflu că o cheamă Fulvia. În curînd mă voi îndrăgosti de ea, prima iubire, scurtă, căci ea se va muta la o școală de balet. Zi după zi, apoi, școala devine parte consistentă a vieții, cu orele, temele, prieteniile sau micile rivalități, bucuriile și dezamăgirile, boacănele sau reușitele. A fost demult, prin anul 1980.
Mai sînt cîteva zile pînă va începe anul școlar 2022-2023. Sîntem în cu totul altă lume. Pentru prima dată, dacă bine îmi amintesc, în sistemul românesc de învățămînt, școala va începe atît de repede. Pe 5 septembrie. Pentru prima dată, structura anului școlar va fi radical alta, fără trimestre, fără semestre, în schimb cu module, cinci la număr, între care sînt presărate vacanțe. Pentru prima dată, profesorii vor trebui să-și organizeze activitatea didactică în conformitate cu o astfel de formulă: planificări anuale, proiectarea unităților de învățare vor trebui să se adecveze acestei structuri modulare. Este o provocare, dar nu o imposibilitate sau un coșmar.
Pentru prima dată, elevii vor avea o singură medie, anuală, fără medii intermediare, pe trimestre sau semestre. Aceasta va fi stabilită făcîndu-se media aritmetică a notelor obținute de elev pe parcursul întregului an școlar. Numărul de note pe care trebuie să le obțină un elev pe parcursul anului școlar trebuie să fie mai mare cu trei decît numărul de ore alocate săptămînal respectivei discipline de studiu. Spre exemplu, dacă disciplina are o oră săptămînal, elevul trebuie să aibă la finalul anului cel puțin patru note. Dacă disciplina are cinci ore săptămînal, trebuie să aibă opt note. Acestea se obțin pe baza probelor de evaluare, care rămîn, în general, aceleași: evaluări orale, teste și lucrări scrise, activități practice și experimente, proiecte, referate.
Pentru prima dată dispar tezele. Acele lucrări care vizau o dublare a evaluării, căci conținuturile și competențele evaluate prin acestea erau deja evaluate anterior, pe parcursul și la finalul unităților de învățare. Și care aveau o pondere mai mare în formula de calcul a mediei. Nu, profesorii nu vor putea opta pentru a da teze, dacă vor, așa cum umbla un zvon la un moment dat. Pur și simplu nu vor mai da teze.
Pentru prima dată, elevii vor beneficia de un plan individualizat de învățare. Fiecare elev. Fiecare. Acesta se va elabora în urma evaluărilor și după interpretarea lor și va avea rolul de a genera acțiuni remediale, de consolidare sau de performanță. În fapt, probabil că aceste planuri vor fi descrieri narative succinte ale nivelului de competențe și de cunoștințe dobîndite de elev la un moment dat.
Pentru prima dată, raportat la aceste aspecte care vizează evaluarea, simt că se înțelege mai bine faptul că parcursul școlar nu trebuie să fie unul de stabilire a unor ierarhii, ci unul formativ. Că nu trebuie să ia în calcul exagerat eventuale poticneli sau nereușite de etapă, atunci cînd stabilește nivelul la care ajunge un elev la final de an.
Pentru prima dată, în școli va funcționa o comisie cu caracter permanent pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică. Încă nu există clarificări metodologice detaliate pentru explicitarea modului ei de funcționare, dar se pot presupune. Aceasta este izvorîtă dintr-o nevoie acută care a generat și nașterea unui proiect sistemic prin care se dorește profesionalizarea carierei didactice. Proiect în care se lucrează pentru stabilirea unui cadru coerent pentru mentoratul didactic, vizînd formarea cadrelor didactice aflate la început de drum.
Mai sînt cîteva zile pînă cînd elevii vor începe un nou an școlar. Pentru unii, va fi primul. Și pentru unii profesori va fi primul, în calitate de cadre didactice. Sînt convins că majoritatea pășesc în școală, pe 5 septembrie, cu emoții. Fiecare primă zi de școală a unui an școlar, mie și majorității profesorilor pe care îi cunosc, ne provoacă o emoție aparte. Parfumul școlii are ceva specific, ceva special. Va începe un an școlar care va aduce multe noutăți, multe schimbări, dintre care eu am semnalat cîteva. Pe multe, probabil, le vom descoperi pe parcurs. Multe vor fi provocări dificile, poate, unele ni se vor părea bune, altele poate ne vor nemulțumi. Ne vom simți uneori entuziasmați, alteori obosiți, epuizați. Dar vom rămîne aici, în spațiul integrator al școlii, elevi și profesori, pentru că aici ne este o parte din viață. Pentru că din interacțiunile care se produc în acest spațiu, între elevi și elevi, între elevi și profesori, între profesori și profesori, ne hrănim cu toții cu viață. Să fie un an cît mai bun, pentru fiecare dintre noi, cei care într-un fel sau altul facem parte din acest sistem!
Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.