Să se revizuiască, prin cîteva puncte esențiale

Publicat în Dilema Veche nr. 850 din 23 - 29 iulie 2020
Fascinații profesorale jpeg

Noutatea acestei perioade, pentru cine urmărește fenomenul educațional mai aproape de firul ierbii, este apariția unui model de test pentru Evaluarea Națională 2021. Acest examen va trebui să dea seama pentru prima dată despre parcursul școlarizării elevilor în ciclul gimnazial în conformitate cu noi programe, intrate în uz în anul 2017, programe care schimbă viziunea asupra predării și propun accentuarea paradigmei curriculare a dezvoltării personale. Desigur, de la viziune pînă la practică e un drum de parcurs, pe care – din informațiile pe care le dețin, din spațiul informal, e adevărat, dar totuși destul de reprezentativ – mulți profesori nu l-au parcurs alături de elevii lor. Nu o dată am atras atenția asupra faptului că se perpetuează încă practici aparținînd vechii programe școlare, cu modele-șablon de pregătire a elevilor. Nu e întru totul vina profesorilor, totuși.

Terenul a fost pregătit și prin Anexa 1 a OMEC 3472 din 10 martie 2020, în care se preciza: „Structura subiectului are în vedere o nouă viziune, care valorifică procesele cognitive evaluate prin testările PIRLS şi PISA, vizează modelul dezvoltării personale în receptarea textului literar şi caracterul funcţional al componenței lingvistice”. Precizarea din documentul amintit este în corelație directă cu programele școlare, dar, mai mult, și cu un alt document, Profilul de formare al absolventului, aflat în avangarda actualelor programe școlare, prin care este stabilit, încă din anul 2015, care va trebui să fie acest profil la sfîrșitul clasei a VIII-a. În privința competenței de comunicare în limba maternă, absolventul ar trebui să aibă competențe privind „căutarea, colectarea, procesarea de informaţii și receptarea de opinii, idei, sentimente într-o varietate de mesaje ascultate / texte citite; exprimarea unor informaţii, opinii, idei, sentimente, în mesaje orale sau scrise, prin adaptarea la situaţia de comunicare”. Așadar, o nouă structură a testului era obligatorie și nu ar trebui deloc să surprindă. Vocile celor care sînt șocați, care se arată speriați că trei ani de zile nu au știut cum va arăta testul și acum trebuie să facă eforturi suplimentare pentru a-și pregăti elevii sînt de fapt vocile celor care în acești ani au continuat să-i pregătească pe aceștia după vechile practici didactice – comentarii, demonstrații și argumentări-șablon, gramatică excesivă, în manieră descriptivă, nu normativă etc. –, ignorînd documentele normative.

O spun din capul locului, testul mi-a plăcut mult cînd l-am văzut, tocmai pentru că aduce această schimbare așteptată și pentru că ne aduce în contemporaneitate. Dorind să fiu cît mai simplu și mai clar în explicații, voi încerca să sintetizez plusurile acestui model de test, dar să-i evidențiez și minusurile, care încă pot fi corectate.

Primul subiect are un text-suport contruit probabil de autorii testului, căci nu e precizată vreo sursă, dorindu-se a fi un text nonliterar multimodal. Pe baza acestuia se evaluează competențe de comprehensiune și de interpretare, elevii fiind puși în situația de a realiza inferențe. Principiile de construcție a subiectului sînt valide, itemii sînt diverși și își propun să evalueze cu adevărat capacitatea elevilor de a înțelege un text, deci măsura în care au depășit analfabetismul funcțional de care ne tot plîngem, fiind construite pe modelul testelor PISA și PIRLS. Mi-e ușor să le văd astfel, căci am lucrat în maniera aceasta de ani buni în construcția subiectelor de la Olimpiada „Lectura ca Abilitate de Viață”.

Totuși, aș ridica și cîteva obiecții. Nu majore, în contextul în care vorbim încă despre un model care poate fi îmbunătățit, dar care devin grave în momentul în care un test de examen arată astfel. În primul rînd, fiind un text construit, cum bănuiesc, acesta are unele șchiopătări stilistice sau de logică. Spre exemplu, atunci cînd disociază pasiunile umane de mirajul rețelelor sociale, autorii textului exclud posibilitatea ca virtualitatea Internetului, sub diversele sale forme, să fie încadrabilă în zona pasiunilor, chiar dacă mai recent apărută. O altă problemă a acestui text, care se dorește a fi unul multimodal, este că... nu este multimodal. Chiar dacă este însoțit de imagini, acestea au autonomie (unele dintre ele) față de text, nereprezentînd împreună cu acesta un întreg. În fapt, una dintre imagini este ea însăși un text multimodal distinct. Nu insist în explicarea specificațiilor tehnice, pentru că nu e acum momentul.

O altă problemă o reprezintă unele cerințe. Fie sînt formulate prea în grabă poate, parcă fără simțul limbii, fie fără rigoarea științifică necesară. Spre exemplu, o formulare de tipul Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie mi se pare total nefericită, pasiunea nu poate fi o profesie, eventual profesia poate fi generată de o pasiune, iar o cerință de tipul Menționează într-un enunț tema textului, justificîndu-ți opțiunea cu două informații din text dă de înțeles că tema unui text e stabilită de cititor, printr-o opțiune personală, ceea ce e fals.

Deoarece spațiul mă limitează în analiză, mai spun în treacăt despre subiectul al treilea, care propune elevilor să construiască o compunere pornind de la un text literar. Marele cîștig al acestui subiect este că face imposibilă utilizarea unui șablon, dar și că elimină din ecuație abordarea tehnicizată, centrată pe vehicularea unor concepte de teoria literaturii. Totuși, și acest subiect are unele probleme. Elevilor li se oferă un set de cuvinte-cheie (care de fapt nu sînt cuvinte-cheie ale textului, unele aparținînd metalimbajului interpretativ), respectiv un set de idei care vizează textul-suport. Pe de o parte, faptul că textul literar este utilizat doar ca suport pentru o compunere care vizează interpretarea, analiza, mi se pare problematic. Cred că e necesar ca și pe marginea textului literar să existe cerințe de comprehensiune. Poate chiar ar fi bine ca acest subiect să fie construit pornind de la textul nonliterar, iar textul literar să treacă la subiectul I, ca suport pentru un demers preponderent de comprehensiune. Pe de altă parte, și grăbesc aici concluziile, deși ar fi detalii de evidențiat și în privința aceasta, baremul pentru evaluarea acestei compuneri este conceput, pe alocuri, fără concordanță cu reperele din cerință, fapt inacceptabil într-un demers de evaluare care se dorește, totuși, cît mai obiectiv.

Una peste alta, trebuie să subliniez, încă o dată, pasul enorm făcut înainte prin acest tip de test. Trebuie să felicit echipa care l-a gîndit și l-a conceput! Dar, în egală măsură, sper și că se va ține cont de sugestiile care, sînt sigur, vin din toate direcțiile, pentru a se optimiza testul. Această optimizare trebuie realizată urgent, înaintea începerii anului școlar. Altfel, forma ezitantă va întuneca fondul îndrăzneț și inovator.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

640px Boulevard Unirii jpg
Cu mîndrie despre România, cu luciditate despre români
România va construi și spitalele regionale și municipale (este greu de spus cînd), pentru că dacă acum este moda stadioanelor, cu siguranță va veni și cea a spitalelor.
Nicuşor faţă cu reacţiunea jpeg
Dependența de China
În discursul despre care aminteam mai devreme, Rishi Sunak propunea ca relațiile cu China să fie guvernate de acum înainte de un „pragmatism robust”.
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Nota testamentară a lui Constantin Noica
S-au găsit, inevitabil, și hermenuți subtili, care să extindă „marasmul” nicasian asupra „discipolilor”.
Frica lui Putin jpeg
Dr.
Bine, dar de ce totuși au nevoie să-și pună la rever acest păcătos de dr.? Vanitate?
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Doar educația...
Și eu cred că responsabilitatea, respectul pentru ceilalți și hărnicia sînt valorile fundamentale pe care trebuie să le insuflăm celor ce vin după noi.
m simina jpg
Primul SMS din istorie
Fix treizeci de ani, așadar, de la primul mesaj scurt trimis (Short Message Sent) din istorie.
Iconofobie jpeg
Un demon atipic
Ambii reprezintă niște „realități” abstracte, imprecise, încărcate de mister și neclaritate semantică.
„Cu bule“ jpeg
Șofer de duminică
Popularitatea expresiei se reflectă în extinderea tiparului la alte ocupații.
HCorches prel jpg
Voi știți formula permanganatului de potasiu?
Așa era ea, o profesoară severă din cale-afară, la orele căreia nu se auzea nici musca.
radu naum PNG
Putem să vorbim despre un campionat prea mondial de fotbal?
Un minunat Panama-Oman va putea fi savurat la viitoarea Cupă Mondială. Sau un Brazilia – St. Kits şi Nevis, acolo să vezi distracţie! Nu s-au gîndit rău venerabilii.
p 7 WC jpg
Evitabila creștere a extremei drepte germane
Dar nu și în Germania, unde partidul de extremă dreapta Alternative für Deutschland (AfD) are, deocamdată, un succes neînsemnat.
Comunismul se aplică din nou jpeg
De ce se opune Austria
Mi-am adus aminte atunci și cum o cunoștință din Oetz mi-a explicat odată că pe văile mai dinspre Elveția mă puteam întîlni cu oameni nesuferiți și încuiați.
O mare invenție – contractul social jpeg
Subiect de drept și drept subiectiv (I)
În limba engleză, termenul subject a rămas fidel sensului etimologic de supus.
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Conferințele noastre, viitorul nostru
Cînd generația liceenilor de azi va ajunge la butoanele țării, sînt convins că ne va fi mai bine decît ne este acum!
Teze pentru o fenomenologie a protecţiei (îngereşti) jpeg
Presa acum 85 de ani și azi
Nu mai e vorba de o slujbă publică, destinată să lămurească în vreun fel pe privitor.
Frica lui Putin jpeg
Condiția de înger
abandonînd umanitatea pentru un scurt răstimp, a împrumuta aripile de la îngeri.
AFumurescu prel jpg
Interesul și fesul
Dacă nu mă credeți, întrebați-vă prietenii de pe Facebook, Instagram, Twitter, TikTok și ce alte rețele „sociale” vor mai fi fiind. În lumea virtuală.
m simina jpg
Abraham Lincoln de Ziua Recunoștinței
Abraham Lincoln este primul președinte american care a salvat un curcan de la sacrificare, dar nu cu ocazia Zilei Recunoștinței, ci de Crăciun.
Iconofobie jpeg
Întîmplări întîmplătoare
„Întîmplările” sînt piesele unui puzzle imens ce creionează o imagine aflată dincolo de puterea noastră de cuprindere.
„Cu bule“ jpeg
Vechea gașcă
Originea cuvîntului nu a fost lămurită, deocamdată.
HCorches prel jpg
Nu-i cazul să renunți
Din fericire, chiar și în cadrul acestor formări pe care le mai susținem, constatăm că numărul acestor profesori este în scădere.
p 7 WC jpg
Libertate de expresie pentru cine?
Expresia lui Musk „într-o manieră sănătoasă” permite o gamă largă de interpretări, unele dintre ele foarte restrictive pentru libertatea de expresie.
radu naum PNG
Comunismul se aplică din nou jpeg
Bucureștiul văzut cu alți ochi
Bucureștiul acela, bombardat de americani și apoi și de germani, era încă frumos și bogat.

Adevarul.ro

Cseke Attila Eduard Novak Kelemen Hunor foto Inquam Photos / George Călin
Doi lideri PNL cer scoaterea UDMR de la guvernare: „Nu are ce să mai caute”
Eugen Pîrvulescu (Teleorman) și Adrian Cozma (Satu Mare) solicită scoaterea UDMR de la guvernare, după atitudinea lui Csoma Botond de la ședința solemnă de 1 Decembrie, apoi lipsa de reacție a liderilor Uniunii de Ziua națională.
Vladimir Putin FOTO SHUTTERSTOCK
Planul lui Putin înainte de război: Ucraina urma să fie anexată până în august
Un think-tank britanic din domeniul apărării și securității a publicat detalii despre planul președintelui rus Vladimir Putin de dinainte de a ordona invazia în Ucraina, relatează Sky News.
pod blaj jpg
Podul futurist inaugurat la Blaj de Ziua Națională a României. Investiția a fost de 3 milioane de euro
Un pod spectaculos din punct de vedere arhitectural a fost finalizat și inaugurat la Blaj de Ziua Națională a României. Investiția a fost de 3 milioane de euro.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.