Portret de grup cu Max Weber

Wolf LEPENIES
Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
image

Meike G. Werner, Gruppenbild mit Max Weber. Gespräche über die Zukunft Deutschlands nach dem Krieg, Göttingen (Wallstein Verlag), 2023.

„Vom rezerva pentru Dumneavoastră o cameră liniștită, cu priveliște frumoasă și cu tot confortul artistic cuvenit.“ Cu această promisiune, editorul Eugen Diederichs din Jena încerca să-l convigă pe Max Weber, în mai 1917, să participe la o „discuție confidențială, în cerc restrîns, despre sensul și misiunea timpului nostru“. Diederichs a invitat politicieni, savanți și artiști proeminenți la Castelul Lauenstein (Burg Lauenstein) din Franconia Superioară, pentru a discuta viitorul Germaniei după încheierea războiului. A încercat să-l tenteze pe Max Weber și cu perspectiva vremii frumoase: „Vom putea organiza un fel de academie platoniciană, în curtea castelului sau în pădurea din împrejurimi.“ Max Weber a acceptat invitația, nu în ultimul rînd datoriră sfaturilor soției sale Marianne.

În cele din urmă, au avut loc trei runde de discuții – în mai și în septembrie-octombrie 1917, precum și în mai 1918, cu prilejul ultimei reuniuni, la care Max Weber, proaspăt chemat la Viena, nu a mai participat. Meike G. Werner, profesor pentru studii germane și europene la Universitatea Vanderbilt din Nashville a documentat aceste discuții cu prilejul unei conferințe susținute la Arhivele Literare Germane din Marbach, cu titlul: „O reuniune la nivel înalt pentru ziua de mîine. Controverse 1917-1918 în jurul noii ordini a Germaniei la Castelul Laeunstein“. Autoarea ilustrează acum această documentație și cu o impresionantă „microistorie vizuală“, construită în jurul a peste cincizeci de fotografii făcute la Castelul Lauenstein, păstrate la Marbach în două mape, ca parte a moștenirii lui Eugen Diederichs. Werner intitulează „microistoria“ sa Portret de grup cu Max Weber pe bună dreptate. Acesta era, scria Diederichs, „achiziția sa cea mai de preț“ care urma să atragă și alți participanți faimoși. „Max Weber va influența probabil reuniunea într-o manieră oarecum unilaterală“, îi scria Ferdinand Tönnies prietenului său Werner Sombart, „dar pentru noi doi va fi totuși profitabil să participăm.“

Diederichs a organizat reuniunile cu multă grijă: au fost invitate în jur de șaptezeci de persoane, împărțite în trei categorii egale numeric: profesori și politicieni, artiști, precum și adepți ai Jugendbewegung (Mișcarea Tineretului) și ai mișcării Lebensreform. Pregătirea participanților presupunea și recomandări de lectură, printre care se număra și cartea lui Walther Rathenau Von kommenden Dingen (Despre lucrurile ce vor veni). „Castelul care trona solitar, pe un pisc pleșuv, deasupra pădurilor de brazi austere ale Turingiei “ – după cum îl descria Marianne Weber – le-ar fi insuflat participanților sentimentul „de a fi rupți de lume“, fiind nevoiți să renunțe la poștă și la presă. Discursurile erau ținute pe treptele din curtea interioară, iar auditoriul stătea jos sau în picioare. Diederichs, care voia „să obțină un efect de prefacere prin artă a omului modern“, a avut grijă să organizeze recitări de poezie în camera octogonală din turn, iar atracția serii era „dansul artistic în curtea castelului, la o cupă de punci de piersici“.

În armonie cu atmosfera unui castel, în centrul turnirului de dezbateri s-a aflat un duel. S-au înfruntat Max Maurenbrecher și Max Weber. Diederichs i-a acordat cuvîntul de deschidere teologului evanghelic-reformat Maurenbrecher, cu zece ani mai tînăr ca Max Weber. Propensiunea lui Maurenbrecher către mentalitatea populară era binecunoscută, el preamărind războiul ca pe „un punct de pornire al unei noi culturi germane“. La Castelul Lauenstein, Maurenbrecher a luat poziție împotriva parlamentarismului: el își dorea un stat autoritar după model vechi-prusac, în care „partidul de stat al intelectualilor“ să joace un rol de conducere.

Max Weber a folosit una dintre insultele sale mai blînde, numindu-l pe Maurenbrecher un „romantic“. A ținut apoi o pledoarie pasionată pentru liberalismul economic, pluralismul social și pentru un imperialism moderat – bazat pe „starea de fapt reală a zilei“, de care intelectualii trebuiau să ia în sfîrșit cunoștință. Intervenția lui Max Weber de la Lauenstein a lăsat să se întrevadă contururile scrierii sale „Drept de vot și democrație“ („Wahlrecht und Demokratie“) publicate în 1917, în care lua în rîs „frica de apă a micii burghezii germane atunci cînd trebuie să se cufunde în problematica specific modernă“. S-au putut deja vedea și liniile argumentative ale celor două faimoase discursuri müncheneze din anul 1919, „Politica, o vocație și o profesie“ și „Știința – profesie și vocație“.

Cel care a transcris duelul retoric a fost Wolfgang Schumann, redactorul în vîrstă de treizeci de ani al ziarului Der Kunst-wart (Observatorul de artă) și membru al Uniunii Dürer [Dürerbund – uniune culturală de promovare a artei și culturii, numită după Albrecht Dürer, întemeiată de Ferdinand Avenarius și Paul Schumann, care a existat între anii 1902-1935 – n. trad.]. El nu își ascundea simpatia pentru Max Weber și pentru „discursul său briliant“. Pentru scriitoarea Else Ernst, „în pofida elocvenței sale inteligente, tînărul intelectual nu era pe măsura spiritului tăios și pătrunzător, a umorului strălucit și a superiorității pline de temperament a marelui învățat“. Un tînăr jurnalist de la săptămînalul Deu-tsche Politik, pe nume Theodor -Heuss, a adăugat că Max Weber ar fi fost „alert, spiritual, nemilos“.

Meike G. Werner dovedește puterea de expresie a „microistoriei vizuale“ cu ajutorul mai multor fotografii. Atunci cînd descrie fotografia în care o vedem pe Gertrud Bäumer „îmbrăcată cu totul în alb, într-o postură îndreptată spre vorbitor, atentă, încordată, pregătită parcă să sară“, simțim cu cîtă energie s-a implicat militanta pentru drepturile femeii în dezbaterile de la castel. Unele poze ridică întrebări. Otto Neurath, economistul și inventatorul statisticii pe bază de imagini [„isotype“ – International System of Typographic Picture Educa-tion – n. trad.], poartă uniforma unui ofițer cezaro-crăiesc; de ce lipsesc – în condițiile în care mulți dintre participanții tineri trăiseră experiența războiului – uniformele germane și perspectiva soldaților? Doi participanți apar într-o fotografie de grup „bine hrăniți în vremuri de război“; se discută oare în curtea castelului și despre „Steckrübenwinter“ („iarna napilor“), despre foametea și gerul care au năpăstuit populația germană în iarna 1916-1917? Ida Dehmel, soția poetului Richard Dehmel, poartă, aproape demonstrativ, straie negre de doliu care-i acoperă întregul corp: tînărul ei fiu pierise la începutul anului pe frontul de Vest; resimte oare reuniunea șocul bătăliilor de la Verdun și de pe Somme, în care, cu doar un an în urmă, au murit sute de mii de oameni?

Pentru Diederichs, zilele de la Lauenstein nu pot fi considerate un succes. Ambii Max i-au rămas străini: atît „sistematicul cerebral“ Weber, cît și „Maurenbrecher“, „romanticul nețărmurit“ – în cuvintele scriitorului Josef Winckler. De asemenea, nu s-a ajuns la o întîlnire fructuoasă, și cu atît mai puțin la o înțelegere, între grupurile de vîrstă și de interese; încercarea de a ajunge la o rezoluție comună a eșuat. În timp ce artiștii declamau poezii în camera din turn, prin curtea interioară se perindau, după cum nota Schumann, „oameni ca Sombart, Tönnies, Neurath și alții, tremurînd de frig și, cumva, uitați de Dumnezeu“. „Expunerile istorice, pornind de la babilonieni, ale profesorilor“ nu au avut nici un impact asupra tinerilor. Ceea ce a fost valabil și pentru Max Weber: tinerii voiau să vadă un lider în persoana lui, dar sarcasmul său i-a îndepărtat.

S-au făcut auzite critici deja în timpul reuniunilor acestei „societăți oarecum aiurite“, după cum o numea Theodor -Heuss. Observația prezumțioasă a lui Sombart, potrivit căreia programul reuniunilor avea „un aer de varieteu“, era să provoace un scandal. O critică incisivă a „formelor de socializare“ ale generației mai în vîrstă a fost formulată de Alfred Kurella, un membru de 22 de ani al Jugendbewegung: „Trăsnea a alcool și toți erau amețiți. Mai lipseau bancurile porcoase. Apoi s-au pus pe dansat. Ni se părea dezgustător“.

Tînărul Ernst Toller și vîrstnicul Max Weber au făcut, retrospectiv și anticipativ, un bilanț amar al zilelor de la Lauenstein. Ernst Toller, lăsat la vatră ca invalid de război în 1916, a vorbit în autobiografia sa Eine Jugend in Deutschland (O tinerețe în Germania) de „falimentul de la Lauenstein“: „Se vorbește și se discută zile în șir; afară, pe cîmpurile de luptă ale Europei duduie războiul; așteptăm, așteptăm, de ce nu rostesc acești bărbați cuvîntul salvator? Sînt oare muți și surzi și orbi, fiindcă nu s-au tîrît niciodată prin tranșee și nu au auzit niciodată urletele disperate ale muribunzilor?“. Întrebarea pe care Max Weber și-a pus-o retrospectiv în legătură cu dezbaterile de la Lauenstein anticipa prin tonul ei resemnat că, în ceea ce privește idealizarea culturală și distanțarea de politic a intelectualilor germani, nu se va schimba nimic prea curînd: „Chiar nu pot fi convinși niciodată să se situeze pe solul adevărului lipsit de iluzii?“.

Wolf Lepenies, sociolog și politolog, fost rector al Wissenschaftskolleg zu Berlin, este profesor emerit la Freie Universität Berlin.

traducere de Matei PLEŞU

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cum își întinde Moscova tentaculele ca să sugrume un domeniu vital al României. Expert: „Acolo lucrurile sunt simple” EXCLUSIV
Statele membre UE sunt vizate de Federația Rusă, care încearcă să pună mâna pe cât mai multe companii strategice din domeniul securității energetice. Exemplul Germaniei, țară care și-a sacrificat propria securitate energetică de dragul gazelor ieftine din Rusia, nu e singular.
image
Domeniul care duce lipsă de angajați, deși salariile sunt de 2.000 – 3.000 euro net. „Noi le facem și ucenicia uneori”
Unul dintre domeniile cu un aport important în PIB-ul României duce o lipsă acută de angajați, deși salariile oferite depășesc 2.000 euro net pe lună.
image
Primul imperiu din istoria umanității. Clădit de un copil din flori a schimbat decisiv lumea în care trăim
Primul imperiu din istorie s-a născut cu aproximativ 4000 de ani în urmă, în zona Irakului de astăzi. Condus de regi-zei cu forța armelor, acest imperiu a facilitat inovații fără precedent în istoria umanității, fiind punctul zero al civilizației.

HIstoria.ro

image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.
image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.