„Numai lucrurile simple nu dezamăgesc niciodată”

Publicat în Dilema Veche nr. 1033 din 25 ianuarie – 31 ianuarie 2024
image

Este pe val, din nou, zilele acestea, problematica meditațiilor. Pentru că au apărut niște reglementări prin care se dorește interzicerea meditării de către profesori a elevilor din propriile clase. Fapt care mi se pare de bun-simț. Mai mult, pe acest fond a apărut și un scandal legat de un liceu bucureștean, în care a ajuns Corpul de Control al ministerului, ca urmare a reclamației unui părinte care acuza profesorul de comportament hărțuitor la adresa unui elev care sistase meditațiile cu profesorul de la clasă. Că a avut sau nu un astfel de comportament este de cercetat, dar faptul că dădea meditații elevilor din propriile clase nu este de acceptat.

Un articol scris pe platforma Școala9 de Andreea Archip evidențiază, în plus, faptul că meditațiile sînt, în societatea românească, o urmare a faptului că profesorii nu dau ce au mai bun la clasă, idee formulată de un avocat. Acesta propune și un alt sistem de meditații, care ar fi necesare cu scop remedial, fie cînd elevii nu pot ține pasul cu ceea ce se întîmplă în sala de clasă, fie cînd au lipsit din motive de sănătate, respectiv cu scopul de generare a performanței peste media școlară obișnuită. Chiar dacă sînt valide observațiile făcute, eu îmi permit să vin și cu o altă perspectivă sau cu nuanțarea celor deja enunțate.

Cred, desigur, că există situații în care unii elevii au nevoie de un sprijin remedial suplimentar, pe care spațiul instituționalizat al școlii nu îl poate oferi. Este vorba despre elevi care au nevoie de explicații în plus sau, poate, mai ales de exersarea sub supraveghere a unor abilități sau a unor eforturi de învățare. Dar dincolo de aceste cazuri, care, cum spuneam, nu cred că trebuie să se rezolve prin meditații cu profesorii de la clasă, mai există o cauză, generată de distanța dintre ceea ce înseamnă predarea în temeiul programei școlare la clasă, respectiv examenul de ieșire dintr-un ciclu sau din sistem.

Am să încerc să explic, referindu-mă, desigur, la disciplina limba și literatura română, ale cărei caracteristici curriculare le cunosc mai bine. Spus foarte pe scurt, din perspectiva acestei discipline, meditațiile sînt necesare pentru a-l învăța pe un elev să simplifice tot ceea ce s-a făcut în clasă. Sună șocant, nu-i așa? Da, la meditații elevii învață, adesea, cum să se descotorosească de un balast care le îngreunează rezolvarea suplă, curată a unui subiect de examen. Asta, desigur, dacă profesorul cu care fac meditații înțelege nevoia reală a acestor elevi, respectiv reușita la un examen, în condiții cît mai economicoase de efort și cît mai performante ca rezultat.

Zilele trecute vorbeam cu elevii de clasa a XII-a cu care am un curs opțional, fără să le predau și limba și literatura română. Îmi spuneau cît sînt de frustrați pentru că trebuie să învețe comentarii pe de rost, pentru că, știu ei, au auzit, toată lumea știe, profesorii asta așteaptă să citească în lucrările de la examen: analize complexe, complicate, cît mai ramificate, exhaustive ale textelor literare studiate. Mi-am exprimat dezacordul, dar nu am reușit să-i conving: dumneavoastră sînteți altfel, dar cîți sînt ca dumneavoastră? – mi-au replicat. Copiii aceștia sînt puși în fața angoasei că, dacă nu învață pe de rost astfel de comentarii, nu vor lua note mari. Și să învețe pe de rost li se pare revoltător și inuman. Au dreptate. Dar ceea ce am încercat eu să le arăt este că nu asta trebuie să facă. Am mers cu argumente. Luînd item-ul care vizează eseul, acesta are o cerință și trei repere care trebuie urmărite. Dacă iei fiecare reper, desfășurat, ca într-o schemă, poți face ușor o hartă vizuală a demersului. Exemplific: trebuie să indici curentul literar sau cultural în care se încadrează textul și să formulezi două argumente pentru încadrarea respectivă, trebuie să analizezi două episoade relevante pentru tema textului și să analizezi două elemente de structură, de compoziție sau de limbaj (de exemplu: acțiune, incipit, final, relații spațiale, tehnici narative etc.), semnificative pentru textul în cauză. Credeți-mă, pentru a rezolva povestea asta, în 400 de cuvinte, cît cere subiectul, ai nevoie doar de simplificare, față de ceea ce, în genere, se face în clasă, respectiv față de ceea ce culegerile de pregătire aflate pe piață oferă. O schemă simplă, de explicare a desfășurării acestor repere, în cîteva slide-uri, este suficientă și relevantă, ca să nu spun revelatorie. Nu este nevoie ca un elev să învețe pe de rost un comentariu care să rezolve diverse problematici de hermeneutică a textului respectiv. Dar, la clasă, abordarea nu este niciodată din această perspectivă, oarecum simplă. Desigur că acolo ai datoria și plăcerea de a te desfășura mai mult, pe spații mai largi. Nu i se cere, însă, elevului să facă demonstrația acestor desfășurări și la examen. Problema este că profesorii, cel mai adesea, nu fac și exercițiul acesta al simplificării, îl fac doar pe cel al expansiunii hărții interpretării. Și elevii rămîn cu senzația unui teritoriu de neacoperit în efortul de a obține un rezultat bun la examen. Și de aceea ajung, apoi, majoritatea la meditații. Mai mult, de cele mai multe ori nici la meditații nu se face acest exercițiu de bun-simț al simplificării. Se merge pe același principiu al abordării exhaustive. Pentru că, nu-i așa, este nevoie să întreținem o coaliție a obscurității. În fapt, în cîte o oră suplimentară pe săptămînă, la clasă, aceste schematizări și simplificări s-ar putea rezolva cu destulă ușurință. Sigur, nu intră în discuție necesitatea de a mai exersa subiectele celelalte, formulate pe texte la prima vedere, și cele care vizează argumentarea unor puncte de vedere. Dar problema eseului cam așa o văd. Și atunci, sigur că meditațiile vin ca o nevoie de simplificare. Pentru cine, cum spuneam, înțelege să o facă.

Elevii mei se temeau însă că, dacă s-ar limita la această abordare, profesorii evaluatori ar strîmba din nas, nemulțumiți, deși baremul ar trebui să-i oblige să nu depuncteze în acord cu strîmbatul din nas. Din păcate, s-ar putea ca elevii mei să aibă dreptate. Dar problema aceasta, a calității evaluării, este alta. Pe care am mai abordat-o și o voi mai aborda. Pînă atunci, însă, ce bine ar fi dacă am reuși să mai și învățăm, de la poetul Iustin Panța, că „numai lucrurile simple nu dezamăgesc niciodată”.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.