Nu sînt lucruri ușor de reglat

Publicat în Dilema Veche nr. 991 din 6 aprilie – 12 aprilie 2023
HCorches prel jpg

Mă trezesc adesea cu mesaje de la diverse persoane care, crezînd că am eu vreo competență specială, că dețin informații secrete sau că aș putea influența în vreun fel, la nivel microsistemic sau chiar macrosistemic, procese educaționale, îmi cer ajutorul. Uneori au dreptate, se întîmplă să dețin competențe care țin de experiența mea (vorba ceea, „Sînt vechi, domnule!“), alteori nu. Nu pot răspunde fiecărui astfel de mesaj: am viața mea personală și profesională, cu sarcini care mă condiționează în acest sens, neputînd fi la dispoziția oricui îmi scrie, chiar dacă mi-aș dori. Se întîmplă chiar să uit de cîte un mesaj, prins cu alte treburi. Pe de altă parte, în privința capacității mele de influențare a unor schimbări, ea este mică: sînt o rotiță în mecanism doar, ce pot face este să scriu, eventual să sfătuiesc, eventual să îmi susțin opiniile public sau în grupuri de lucru. Dar să influențez decisiv schimbări sistemice nu am cum. Spun lucrurile acestea și pentru a explica lipsa mea de reacție la astfel de mesaje, uneori, dar și pentru a introduce subiectul acestui text. 

Deunăzi mi-a scris o profesoară, al cărei mesaj îl transcriu aici integral. 

„Aș vrea să îmi spui dacă știi în ce măsură noua lege a învățămîntului face distincție – prin orice criteriu – între profesorii care predau materii pentru examenele naționale și ceilalți! Știu că e un loc comun al tuturor profesorilor de română și de matematică, dar e doar problema noastră epuizarea la care sîntem aduși în lunile acestea? Zi și noapte corectăm și tot nu avem note. Trebuie să facem evaluări săptămîna viitoare. Și asta în timpul în care toți ceilalți profesori, ai altor zece domenii de studiu, se zbat să ia clasa a XII-a, deoarece nici nu vin la școală în zilele cînd au cu clase terminale. Bașca, tot noi suplinim (trei-patru ore pe săptămînă), facem de serviciu, facem proiecte de toate felurile (de PNRR pînă la Erasmus-uri și alte minunății, că, vezi Doamne, alții nu știu...), organizăm activități culturale în Săptămîna Altfel, pregătim Ziua lecturii, Ziua culturii, Ziua poeziei, Ziua zilelor și mai știu eu ce plantare de pomi verzi și ecologizări. Că doar ceilalți, bag de seamă, sînt prea obosiți de stat la țigară și la vorbă (da’ nu vorbe din alea precum Moromete...). Știu că marea majoritate a profesorilor de română, de matematică, de istorie sîntem în situația asta. Dar parcă niciodată nu m-a durut mai mult ignoranța sistemului, a directorilor și a noastră față de noi înșine. Nici măcar să te lase să-ți corectezi  lucrările (de la simulări, de la evaluări curente) nu se gîndesc unii, care nu-s profesori de română sau de matematică, ci te obligă să intri la suplinit colegi care lipsesc cu săptămînile – adesea după bunul plac și cu sprijinul diverselor scutiri medicale fictive, pe care, firește, nu le poate contesta un director – și la conceput tot felul de documente pe care alții nu catadicsesc să le facă.”

Am empatizat cu colega mea, deși i-am spus că, din cîte știu eu, legea nu face distincțiile la care se referă ea. În fapt, nici ea nu se aștepta în mod real să le facă, pentru că nici nu este normal să existe reglementări legale privind astfel de diferențieri. Statutul profesorilor trebuie să fie, în fața legii, egal, indiferent de specialitatea lor. Problema pe care o ridică ea este, însă, pertinentă. Și cu alte ocazii am mai scris, la rîndul meu, despre ea. 

Faptul că există discipline școlare care, prin reprezentarea lor în cadrul examenelor naționale, sînt percepute ca mai importante este un subiect dezbătut aproape permanent. Este iluzoriu să ne imaginăm că această percepție ar putea dispărea cu totul vreodată, cîtă vreme examenele naționale nu includ toate disciplinele de studiu. Și că le vor include vreodată, cu pondere egală, este de asemenea o iluzie. Putem glosa cît vrem pe marginea subiectului, rămînem ipocriți doar, dacă nu acceptăm această realitate. Că ne dorim ca fiecare disciplină de studiu să fie tratată cu responsabilitate în procesul educațional este cu totul altceva. Că ne dorim, deci, o formare educațională care să așeze coerent în sistemul de valori al educabilului diversele domenii ale cunoașterii reprezentate de disciplinele școlare. 

Problemele, însă, rămîn. Pe de o parte, avem percepția actorilor implicați: elevi, părinți, profesori care predau aceste discipline. Toți sînt dispuși să aibă o abordare mai relaxată în raport cu disciplinele care lipsesc din profilul de evaluare al examenelor naționale, din motive diverse. Elevii, din comoditate, din confort, din lipsa de conștientizare, în fond, a importanței construcției cît mai complexe a propriei personalități. Părinții, din goana după performanța – parțială, în fond – reprezentată prin note la examenele naționale. Iar profesorii (desigur, nu toți!), uneori pentru că este mai confortabil să stea în umbră, în rîndurile din spate, asemeni elevilor care nu vor să fie deranjați sau scoși la răspuns, iar alteori pentru că nu pot face față nici ei presiunii elevilor și părinților (cum să strici media copiilor, prin note mici, la discipline „neimportante”?).

Dar ce ne facem, totuși, cu aceste inegalități pe care sistemul le generează la nivel de școală, așa cum le evidențiază colega mea? Pentru că ele există, să nu ne ascundem după deget, o spun încă o dată! În mare măsură, strategia de a asigura un echilibru trebuie să aparțină echipei manageriale. Directorii pot asigura echilibrul și ar trebui să o facă, prin sarcini diferențiate stabilite la nivelul școlii, prin menajarea profesorilor care au responsabilitatea examenelor naționale, a evaluării la diverse simulări sau examinări: nu-i încarci, tot pe aceștia, cu sarcini care pot fi distribuite și profesorilor de alte discipline. Și încerci, pe de altă parte, să-i motivezi pe ceilalți, astfel încît sarcinile pe care le preiau să le ofere și lor un sentiment de împlinire profesională, de recunoaștere a statutului lor în comunitate. Nu sînt lucruri ușor de reglat, de acord. Dar nu doar de la lege trebuie să așteptăm întotdeauna rezolvări. Ele mai trebuie găsite și la nivelul comunităților educaționale, fiecare cu specificul ei curricular și cu ethos-ul ei.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.