Noii indieni
Recensămîntul american din anul 2000 conţine - printre altele - o cifră surprinzătoare: numărul total al indienilor se situează între 15 şi 30 de milioane, cu o creştere demografică în ultimul an de 100%. Această creştere, greu de explicat prin efectul naşterilor, se datorează tendinţei unui număr din ce în ce mai mare de americani de a renunţa la identitatea lor de origine, însuşindu-şi alta, mai confortabilă. "Sîntem martorii unei presiuni etnice surprinzătoare: persoane care s-ar putea declara albi preferă să invoce, în mod legitim sau nu, prezenţa unui indian printre ascendenţii lor, pentru a se prezenta sub altă identitate. Şi într-o ţară marcată de o tulburare identitară, calmarea ei prin apartenenţa la un popor, care a fost din totdeauna acolo, pare o idee foarte bună." (The New York Times Magazine) Fluxul de "noi indieni" este favorizat de răspîndirea testelor ADN şi de patima refacerii arborelui genealogic: ambele permit detectarea aproape certă a unui strămoş indian în negura timpurilor. Nu sînt puţini cei care, intraţi în posesia unor asemenea descoperiri, decid să se supună ritualurilor tribale, învaţă limba şi îşi cresc copiii în spiritul tradiţiilor. Ideea conform căreia identitatea etnică e o însuşire imuabilă şi fundamentală a individului începe să fie pusă în discuţie de ceea ce gazetarii numesc ethnic shopping, privind uneori cu o condescendenţă amuzată noua formă de nestatornicie, de remodelare a personalităţii şi a modului de viaţă. Unele triburi indiene îi primesc cu bucurie pe cei nou-veniţi (datorită studiului intensiv, aceştia cunosc mai bine limba şi obiceiurile, decît indienii "adevăraţi", supuşi asimilării şi efectelor căsniciilor mixte). Alte triburi sînt mai preocupate de păstrarea propriei identităţi şi mai ales de beneficiile legislaţiei care le permite să-şi însuşească integral veniturile de pe urma cazinourilor instalate pe teritoriile lor. Într-o vreme, ei au făcut eforturi mari pentru a-i elimina din rîndurile lor pe urmaşii sclavilor negri, eliberaţi în urma războiului de secesiune: nu le-au acordat îngrijirile medicale şi alte servicii rezervate membrilor triburilor. Ceea ce dovedeşte că nu e suficient să fii victimă a persecuţiilor rasiale pentru a nu-i persecuta pe alţii. (M. B.)