McDonald's fără Hamburger. Piaţa neagră merge bine.
● Piaţa neagră merge bine. Greu afectată de criza economică mondială, Lituania se confruntă cu o creştere a taxelor şi impozitelor. Din cîte a observat un jurnalist local, există un sector care merge, totuşi, bine: piaţa neagră. „Să cumperi motorină de la şoferii din Belarus, care se opresc pe zonele de odihnă din jurul oraşului Vilnius, este destul de uşor. Dar maşina mea merge pe benzină. Am decis deci să caut vînzătorii de combustibil pe Internet. Trei sferturi din vînzători propun motorină. Nu este greu de înţeles de ce: motorina încape în cantităţi mari în rezervoarele camioanelor. Iar benzina este transportată în bidoane ascunse în maşini sau microbuze. Sunînd la mai multe din numerele de telefon indicate, am aflat mai întîi că în acest moment nu prea se găseşte benzină. Dar, în cele din urmă, am reuşit să mă înţeleg cu un vînzător, şi ne punem de acord pentru o întîlnire. (...) Cumpărătorii ocazionali, ca mine, sînt destul de rari. Vînzătorii evită să aibă de-a face cu ei şi se tem ca aceştia să nu fie poliţişti sau inspectori de la impozite sub acoperire. (...) La pompă, 40 de litri m-ar fi costat cu 28,4 litas mai mult. Dacă aş veni în fiecare săptămînă la acest garaj să fac plinul, aş economisi 114 litas pe lună. La sfîrşitul anului, aş avea cu 1370 mai mult în portofelul meu. Ce rău face statului tranzacţia mea? Pentru un litru de benzină vîndut legal, statul primeşte aproximativ 2,2 litas. Făcînd plinul cu benzină de contrabandă, privez cuferele statului de 88 de litas. Dacă aş folosi acest combustibil tot anul, atitudinea ar cauza statului pierderi de 4500 litas.“ (...) În Lituania, piaţa contrabandei de ţigări este şi mai importantă decît cea a carburanţilor. Dar vînzătorii de ţigări sînt şi mai prudenţi decît „pompiştii“. (...) Potrivit datelor unui sondaj realizat de JTI, 62% dintre fumători se aprovizionează de pe piaţa neagră. Statul ar pierde în fiecare an 550 de milioane de litas. (după presseurop.eu)
● McDonald’s fără hamburger? Evident, în Franţa, evident, la Paris. Celebrul lanţ american de fast food îşi deschide un restaurant-prototip în cartierul Defense. Amatorii de Big Mac vor fi, probabil, dezamăgiţi pentru că din meniurile restaurantului lipseşte tocmai legendarul hamburger. În oferta preconizată pentru noul McCafé se va pune accent pe salate: există un potenţial imens pentru produse naturale – a explicat Isabelle Kuster, vicepreşedinta operaţiunilor McDonald’s pentru Europa. Restaurantul de la Paris e un laborator, un spaţiu de testare a pieţei. Dacă se dovedeşte că acest concept e viabil din punct de vedere comercial, el va fi introdus la scară largă şi în alte regiuni ale Europei. Deocamdată McDonald’s vinde de cinci ori mai mulţi hamburgeri decît salate; o echilibrare a ofertei ar fi în beneficiul întregului lanţ de restaurante. Pe de altă parte, ca să poată concura şi cu Starbucks, McDonald’s şi-a propus să creeze în restaurantele sale spaţii destinate consumatorilor de cafea şi să-şi diversifice produsele de cafetărie. (după Le Figaro)