Măștile lui Musk
Elon Musk este, ca orice om bogat, interesant, seducător, dar, în același timp, controversat și chiar de-a dreptul răsfățat. Construcțiile de business realizate de Musk sînt incontestabile. A creat Tesla, prima mașină electrică importantă, cea mai sofisticată și, pînă la un punct, cea mai vîndută. Mai mult, Musk a dus Tesla în topul companiilor cu cea mai mare capitalizare pe Bursa de la New York. Este o performanță de netăgăduit, greu de realizat, la care guralivul Musk a avut meritul său de imagine, în afară de cel cu totul special privind viziunea de a dezvolta un automobil electric.
Un alt proiect îndrăzneț al lui Musk, realizat cu brio, a fost rețeaua de sateliți. Dacă privim evoluția omului de afaceri vom vedea la el cele mai importante caracteristici ale unui antreprenor: viziune, curaj, o bună capacitate de comunicare și, în ultimă instanță, capacitatea de a pune în practică proiectele pe care le gîndește. Calitatea de a operaționaliza proiectele, în special, este esențială, pentru că mulți oameni au idei, dar puțini le pot și pune în practică.
Însă Musk „a sărit calul” de mai multe ori. De exemplu, atunci cînd a fost suspendat de Comisia de Valori Mobiliare din SUA pentru declarații care au influențat piața, respectiv evoluția acțiunilor Tesla. Elon Musk a fost mult prea vorbăreț, în sensul că, prin declarațiile sale, a manipulat prețul acțiunilor. O culpă care în SUA nu poate fi iertată nici de autoritatea de supraveghere a pieței, nici de către investitori. Musk a plătit pentru greșelile sale (adică pentru afirmațiile legate de acțiunile Tesla), a fost nevoit chiar să se retragă pentru o perioadă din Consiliul de Administrație de la Tesla și, pînă la urmă, compania a continuat să crească propulsată și de fundamentele economice, adică de rezultatele financiare bune obținute.
Dar lui Musk îi place să se joace. Știe că are fani, suporteri înflăcărați și mici investitori care l-ar urma pînă la capătul lumii. De aceea, a făcut tot felul de declarații excentrice, care au manipulat piața criptomonedelor, acolo unde, în lipsa reglementărilor, nimeni nu-l poate amenda. În felul acesta, parcă pentru a testa loialitatea celor care îl urmăresc pe rețelele sociale, manevrează prețul unei monede digitale care practic nu contează pe piață, dar care are o singură calitate și anume are un nume simpatic, dogecoin.
Elon iubește declarațiile și adoră să fie urmat de oameni. Iar investitorii mici nu ezită să îi dea credit, indiferent cît de multe „chestii” năstrușnice spune sau scrie Musk.
Numai că lucrurile serioase trebuie tratate ca atare. De exemplu, în aprilie a.c., Musk a anunțat că intenționează să cumpere Twitter, anticipînd și suma pe care o va plăti pentru companie și implicit micilor acționari. Au urmat o vară și o toamnă în care, în stilul caracteristic, Musk i-a ținut pe jar pe acționarii rețelei sociale, în sensul că a căutat 1.000 de motive pentru a renunța la achiziția Twitter. Doar că, de data aceasta, nu a fost de joacă. Un grup de investitori l-a dat în judecată pentru a-și respecta promisiunea.
Presat prin Justiție, Elon Musk a fost aproape obligat să plătească 44 de miliarde de dolari pentru rețea. O sumă considerată substanțială pentru Twitter, chiar dacă rețeaua socială are, totuși, 110 milioane de utilizatori, inclusiv conturile false reclamate de Musk în perioada în care căuta scuze pentru a renunța la achiziția Twitter.
Micii investitori sînt mulțumiți: vor primi 54,20 dolari pentru fiecare acțiune, în total Musk urmînd să plătească 44 de miliarde de dolari. Dar grijile lui abia acum încep. Elon Musk a anunțat o adevărată revoluție pentru Twitter. Aruncă multe cuvinte mari care toate converg către ideea că va restabili libertatea de expresie în rețeaua socială.
„Pasărea a fost eliberată”, a scris, bineînțeles, pe Twitter, Elon Musk. Și a continuat cu decizii în viața reală, respectiv i-a concediat pe primii patru din ierarhia rețelei sociale, fără, însă, a putea opri și plățile compensatorii către aceștia, în sumă totală, se pare, de 122 de milioane de dolari.
Elon Musk flutură drapelul schimbărilor la Twitter, vorbește despre libertatea de exprimare, despre modificarea politicii de moderare a rețelei sociale și despre principii înalte. Deocamdată, însă, puțină lume pare să aibă încredere în omul de afaceri. Angajații sînt speriați că vor fi dați afară, analiștii cred că Musk nu își va putea permite să schimbe prea mult din politica de publicitate, iar unele companii și oficiali au reacționat deja la anunțarea achiziției.
De exemplu, compania General Motors a anunțat că va opri temporar campaniile de publicitate pe Twitter. Motivele sînt destul de clare: pe de o parte, Tesla este un ghimpe în coasta producătorului de automobile General Motors, pe de altă parte, toată lumea încearcă să vadă încotro se va duce Twitter sub conducerea lui Musk. Interesant este că și Guvernul german a transmis că monitorizează evoluția rețelei sociale și, în funcție de acest lucru, va decide dacă își va păstra sau nu prezența pe platforma socială. India a transmis că se așteaptă ca Twitter să respecte regulile locale.
Desigur, planurile lui Musk sînt mari și el nu se sperie de dificultățile care apar la început. În acest moment, Musk irită și stîrnește îngrijorare în aceeași măsură în care inspiră încredere și produce entuziasm. Așa au stat lucrurile și în ceea ce privește ideea lui de a face un sondaj cu privire la necesitatea începerii unor negocieri de pace între Ucraina și Rusia. Deocamdată, Musk a transformat „în aur” toate afacerile pe care le-a atins. Să vedem dacă acest lucru se va întîmpla și cu Twitter.
Constantin Rudnițchi este analist economic.