Marca urs

Publicat în Dilema Veche nr. 1024 din 23 noiembrie – 29 noiembrie 2023
image

Formula de apreciere superlativă marca urs – cu folosiri glumețe, adesea ironice – are puține atestări actuale, dar acestea dovedesc totuși transmiterea ei orală, între generații, pînă la vorbitori care nu-i mai pot identifica sursa. Sensul apreciativ al formulei poate fi întărit de asocierea cu echivalentul colocvial a-ntîia – „Prima oară fusese a‑ntîia, marca urs... Acum, ştia toate replicile” (Morogan‑Salomie, 1990); „cele mai fine ţigări de pe piaţă, clasa-ntîia, marca urs” (Liviu Oltean, Biserica pierdută, 2010); „pe lîngă Volga, Miorița era de-a dreptul clasa-ntîia… marca urs”(simplybucharest.ro). Folosirea ironică e adesea semnalată de alte expresii depreciative: „Vax Albina, marca URS!” (comentarii, ziarulderoman.ro), „coeficientul țării este vax albina marca urs la fotbalul care se joacă în România” (gsp.ro) etc.

Expresia colocvială marca urs provine cu siguranță (ca și vax albina, de altfel) din mai vechi mesaje publicitare, repetate insistent și preluate parodic de vorbitori. Colecțiile de ziare și reviste digitalizate ne furnizează, surprinzător, chiar mai multe posibile surse ale formulei, pornind de la embleme de firme diferite în care era reprezentată silueta mai mult sau mai puțin stilizată a cîte unui urs. În ziarul Adevărul din 1896 apare frecvent un anunț publicitar în care o întreagă listă de mărfuri este recomandată prin repetarea mărcii comerciale: „La toate băcăniile, cofetăriile etc. se găsesc de vânzare Dropsuri cu acrime plăcută în sticle mari de 3 kile conținut, prevăzute cu eticheta URSU”; „bomboane de Malț marca URSU”, „țigări de mentă marca URSU” etc. Cam în aceeași perioadă, ziare din Transilvania publicau reclame pentru o firmă din Budapesta, care vindea „renumitele semînțe de legumi și flori” „cu marca «Ursu»” (Familia, 1898). La începutul secolului următor, emblema ursului apare și pentru alte firme și tipuri de produse: „Gramofonul marca Ursul este cel mai bun al actualităței. A se observa bine marca Ursul” (Dimineața, 1908). Uneori termenul din denumirea mărcii comerciale produce imitații discutabile și chiar controverse juridice, ca în cazul unor tipuri de ciocolată românească Ours d’or și Ours de Dorna, suspectate că ar copia ciocolata elvețiană Ours de Berne: în justiție, se constată că „marca «Urs» nu putea aparține în propriu unei fabrici din țară” (Universul, 1926). Alteori marca ursului e falsificată, ca în cazul unui producător din Brăila: „pe tabla de calitate inferioară (…) se aplica eticheta cu marca „Urs”, care este proprietatea Uzinelor Titan, Nadrag, Calan” (Curentul, 1932). Ursul era o emblemă foarte populară, caracterizînd cele mai diverse produse – de la ciocolată la tablă și de la semințe la materiale textile. În anii ’30, alte reclame folosesc sintagma marca urs, traducînd din germană publicitatea firmei „Bären-Webe”, producătoare de pînzeturi, identificată tot prin imaginea unui urs: „Cea mai bună pînză pentru albituri și lingerie. Pânză marca urs. Mai bună decât toate șifoanele” (Calendarul săteanului, 1931).

Cea mai îndelungată folosire comercială și publicitară a imaginii și a denumirii ursului pare a fi fost totuși cea a unei fabrici austriece producătoare de tacîmuri din aliaj argintat. Am mai pomenit-o cîndva, pentru că este chiar cea care a impus pentru denumirea aliajului termenul comercial Alpacca – sursă a substantivului românesc alpaca. Încă de la sfîrșitul secolului al XIX-lea găsim în presa românească anunțuri ale fabricii Berndorfer: „Tacâmuri și serviciuri de masă de metal Alpacca argintat marca «Ursul»” (Evenimentul, 1898). Cuvîntul urs apare tot mai des în forma nearticulată; de obicei e întărit de imaginea din emblema firmei sau dintr-un desen al unui urs ținînd în brațe o lingură uriașă: „Tacîmurile Berndorf – Marca mondială «urs»” (Convorbiri literare, 1930); „Niciodată n-ați avut ocazia să cumpărați atît de ieftin produsele Berndorf marca «Urs»” (Realitatea ilustrată, 1930).

Popularitatea produsului – a tacîmurilor relativ ieftine, din alpaca – și stabilitatea pe piața românească par să indice că aceasta a fost sursa principală a formulei apreciativ-glumețe marca urs. La intrarea sa în uz probabil că a contribuit forma nearticulată a cuvîntului, care a deplasat atenția de la o imagine concretă la sensul intensificator; urs a fost perceput ca un fel de adjectiv invariabil, cu valoare superlativă. E foarte posibil ca la abstractizarea sensului „de cea mai bună calitate” să fi contribuit în timp și celelalte produse care aveau ca emblemă ursul. Ecourile publicității se sting totuși, în timp, lăsînd în urmă fragmente pitorești, dar efemere.

Rodica Zafiu este profesor dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.