M-ai rănit și m-ai dezamăgit. Voi învăța ceva din asta?

Publicat în Dilema Veche nr. 1017 din 5 octombrie – 11 octombrie 2023
image

Există oameni care te dezamăgesc. Oameni care te trădează, oameni care te abandonează. Oameni în care ai investit încredere, speranță, sentimente și care-ți întorc spatele, te lasă în urmă ca pe ceva nesemnificativ. Rănile pe care le lasă astfel sînt adesea greu de cicatrizat. Ele se numesc durere și suferință, teamă, furie, deznădejde, neîncredere.

Lecția generală de psihoterapie este să înveți să-ți înțelegi durerea și, pe cît posibil, să eviți transformarea ei în suferință. Durerea este ceva inerent și este mai mult sau mai puțin persistentă, însă persistența în suferință este cea care te poate duce la o cronicizare a unei stări de abandon de sine. Evitarea suferinței prelungite este – spus grosier, nu nuanțat – condiționată de cît de repede reușești să „închei” definitiv conturile cu sursa acesteia.

Poate părea un început neobișnuit pentru un articol despre educație și școală, dar adesea am comparat sistemul educațional cu o persoană, cu experiențele de viață ale acesteia. Și n-am făcut mai sus decît să descriu experiențele multor elevi, părinți și profesori în fața sistemului educațional. Educația, care trebuie să fie fundamentul tinerilor pe care să construiască un viitor mai bun, poate deveni uneori sursa unor traume profunde. Și nu este chiar greu să aruncăm o privire critică asupra sistemului și să înțelegem de ce mulți simt că sînt abandonați și dezamăgiți de el.

Sistemul educațional – și nu doar la noi, ci în multe țări – funcționează pe baza unor structuri vechi, care par să nu țină pasul cu schimbările rapide din societatea modernă. În ciuda așteptărilor în creștere de la elevi și profesori, resursele financiare și umane sînt deseori limitate. Elevii pot ajunge să se simtă ca niște numere într-un sistem de fabricare a cunoașterii, în loc să fie tratați ca indivizi unici cu nevoi și aspirații distincte. Această neglijare poate lăsa urme adînci.

Profesorii, de asemenea, sînt supuși unei presiuni enorme. Ei trebuie să facă față cerințelor din ce în ce mai mari ale curriculumului, să gestioneze clase cu un număr mare de elevi și să se adapteze la tehnologiile în continuă schimbare. Acest stres poate duce la epuizare și la pierderea pasiunii pentru predare, ceea ce are un impact negativ asupra calității educației oferite elevilor.

Pe de altă parte, părinții se simt deseori depășiți de presiunea de a-și ghida copiii spre succes într-o lume competitivă. Ei se confruntă cu alegeri dificile, cum ar fi alegerea între timpul petrecut la muncă și timpul dedicat copiilor. Totodată, mulți părinți se simt deznădăjduiți în fața dificultăților pe care le întîmpină copiii lor în sistemul educațional.

Aș spune că pînă și factorii de decizie se pot simți deznădăjduiți. Prinși într-o rețea de constrîngeri, de convenții și de limitări, depinzînd de alți factori de decizie mai puternici, își pot contempla cu resemnare avîntul de a schimba retezat, pot abandona proiecte împotmolite în capcane ale sistemului. Pot deveni doar rotițe ale lui, deși ar fi vrut să fie motoare puternice ale unor parcursuri diferite, vizionare, inovatoare. Pot deveni tehnicieni zeloși ai unui mecanism ruginit.

Aceste tensiuni din sistemul educațional nu sînt fără consecințe. Ele pot duce la o creștere a ratei de abandon școlar, la disfuncționalități sociale și la dezvoltarea unor sentimente negative în rîndul elevilor și al societății în general. Durerea și suferința pe care le simt pot avea un impact pe termen lung asupra stimei de sine și asupra încrederii în capacitatea lor de a reuși în viață.

Cu toate acestea, speranța trebuie să fie vie. Aș spune, raportîndu-mă la ideile de la început, că reziliența persoanei în contexte de suferință este un indicator valoros al capacității ei de redresare și de evitare a renunțării la sine. La fel, organismul sistemic are nevoie de reziliență. Sistemul educațional poate fi îmbunătățit prin reziliența și eforturile de redresare care vin din partea tuturor actorilor implicați. Uneori este nevoie de schimbări în plan personal, pentru a depăși o suferință. Este nevoie de schimbări și în mentalitatea noastră colectivă, care să pună accentul pe valoarea educației și pe nevoia de a oferi un mediu sigur și susținător pentru elevi. Este nevoie de investiții în resursele educaționale, de reducerea mărimii claselor, de un curriculum actualizat și de oferirea unui sprijin adecvat pentru profesori.

Părinții trebuie să fie parteneri activi în educația copiilor lor, comunicînd cu școala și fiind implicați în dezvoltarea lor. Profesorii trebuie susținuți și recunoscuți pentru eforturile lor, iar elevii trebuie să fie încurajați să-și exprime gîndurile și nevoile, să-și descopere pasiunile și să învețe să-și gestioneze emoțiile.

Educația trebuie să fie un proces care să ducă la dezvoltarea integrală a individului, nu doar la dobîndirea de cunoștințe academice. Am spus-o eu și alții de nenumărate ori. Ea trebuie să ofere instrumentele necesare pentru a face față provocărilor vieții și pentru a contribui la construirea unei societăți mai unite, mai echilibrate, mai surîzătoare. O persoană aflată în suferință va încerca, pentru a se redresa, să pună accent pe schimbare. Sistemic, lucrurile nu sînt diferite. Dacă ne concentrăm asupra acestei viziuni și ne implicăm activ în schimbare, putem spera la un sistem educațional care să nu mai dezamăgească, ci să inspire și să susțină binele unei societăți.

Durerea există, o simțim. Dar suferința nu trebuie să fie norma. Ci abordarea acestor probleme cu empatie, înțelegere și acțiune. Traumele provocate de dezamăgire, teamă și neîncredere nu trebuie să devină amintiri dureroase pentru generațiile viitoare. Educația ar trebui să fie o experiență care să inspire, să încurajeze și să formeze, nu să lase cicatrici adînci, care supurează.

Pentru o persoană, este un efort individual să renunțe la suferință, să-și cicatrizeze rănile. Pentru sistem, este un efort colectiv. Elevii, profesorii, părinții și factorii de decizie trebuie să colaboreze pentru a transforma educația într-o forță pozitivă. Este nevoie de resurse adecvate, de sprijin emoțional și de angajament pentru ca fiecare elev să se simtă valorizat și susținut pe parcursul călătoriei sale educaționale.

Traumele trecutului nu pot fi șterse, dar ele pot deveni lecții constructive pentru viitor. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Edi Iordanescu (Sportpictures) jpg
Spatiul Schengen FOTO Shutterstock
Ce ar fi însemnat pentru România un nou eșec în Schengen și cum putem depăși criza politică: „Am fost primii care am decis să-l susținem”
Profesorul Valentin Naumescu l-ar vrea președinte pe Nicușor Dan și spune că niciunul dintre cei care au candidat în primul tur nu ar trebui să se regăsească pe liste. Într-un interviu pentru „Adevărul”, Naumescu vorbește despre Schengen, criza politică din țară și problemele partidelor mainstream.
banner Titi Aur png
Vlad Predescu jpeg
Aşa eviţi accidentele la schi sau la alte sporturi de iarnă! Sfaturile dr. Vlad Predescu
Pregătirea fizică insuficientă și dorința de a impresiona sunt printre cele mai frecvente cauze ale accidentelor grave pe pârtia de schi.
kaufland jpg
Programul hipermarketurilor Carrefour și Kaufland de sărbători
Supermarketurile au început să anunțe care va fi programul de funcționare în perioada sărbătorilor de iarnă, majoritatea menționând libere sau program scurt pentru angajați.
 Victor Pițurcă FOTO Mediafax
coada comunism
Cum au fost românii înfometați sistematic pe baze „științifice”. Cât trebuia să mănânce un român conform nutriționiștilor lui Ceaușescu
În anul 1984, Nicolae Ceaușescu se juca de-a nutriționistul cu românii și introducea un plan sistematic de înfometare a populației. Acest plan era făcut de specialiștii vremii sub oblăduirea „marelui cârmaci”. În tot aceste „contrabandiștii” care aducea mâncare de la țară erau vânați cu milițienii.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
Puțini români știu cât de sănătos este! Peștele gustos și plin de vitamine pe care mulți îl evită
Este un pește destul de ușor de găsit, care poate fi pregătit în nenumărate feluri. Cu toate acestea, mulți români îl evită, fără să știe cât de util este, de fapt, pentru sănătate! Are un conținut ridicat de vitamina D și are un gust foarte bun!
Rebelii sirieni au descoperit laboratoare de droguri în Siria FOTO Captură Video France 24
Secretele comerțului ilicit cu droguri al regimului Assad. Rebelii sirieni au descoperit cantități uriașe de captagon
Rebelii sirieni conduși de gruparea Hayat Tahrir al-Sham (HTS), care au preluat controlul asupra capitalei Damas după fuga lui Bashar al-Assad, au descoperit depozite uriașe de droguri destinate exportului la periferia Damascului.