La sentiment

Publicat în Dilema Veche nr. 209 din 18 Feb 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dacă socoteşti PIB-ul României după modelele clasice, îţi dă, acolo, undeva la cîteva mii de euro. Însă dacă îl iei la sentiment şi faci adunarea producţiei de oftaturi, jale, alean, dor şi bucurie, producţia naţională ne situează, cred, înaintea Spaniei, inventatoarea conceptului de corazón. Sîntem o mare putere mondială cînd vine vorba de sentimente. 100 de mii de nervi pe an pe cap de locuitor? Mă laşi? Păi, numai în relatările despre trafic se duc încă de două ori pe-atît. Am ajuns, prin efortul rărunchilor, lideri în producţia de umori, enervări, orgolii şi stări. Poeţii noştri sînt greu de tradus pentru că simt prea mult, dramele naţionale sînt însă uşor de exportat, tocmai pentru că au o încărcătură vizuală puternică şi la lumina zilei. Orfanii noştri suferă de foame pe stradă sau la televizor. Doamnele din lumea bună divorţează în direct. Oamenii protestează pe case şi pe Arcul de Triumf. Drama contrafăcută a unui poliţist acuzat pe nedrept de uciderea nevestei deschide jurnalul, nu e exilată la fapt divers. Cînd ai, vrei să ştie toată lumea, aşa că investeşti în maşini care strigă din toate ornamentele, comandă specială pentru România. Discreţia e o unealtă profesională doar la îndemîna doctorului, care nu-ţi spune cînd ai cancer. De ce să afli? Suferi şi aşa destul. Sentimentul meu este că... ştiţi formula asta. Fiecare are acasă cîte o plantaţie de sentimente. Ele ţin loc raţiunii, cam la fel cum cola te rezolvă de sete: după un sfert de oră mai vrei una. Am sentimentul înseamnă de fapt că nu mai poţi veni cu nici un argument, dragă X, cu care tocmai încerc o conversaţie. Sentimentul e orb, ca şi dragostea: nu încerca să-mi vinzi mie lanterne.... Sentimentul nu e însă o treabă eterică şi suavă. Cele pentru consum public, sănătoase, bio, de ţară sînt produse la munte, în comunităţi de oameni fruşti şi dintr-o bucată. O bucată înmuiată puţin în esenţă de asfalt şi îmbrăcată de pe Aleea Castanilor. Sentimentul orăşenesc nu are nici el nimic elitist: el te simte cînd eşti suporter al echipei adverse şi te loveşte în cap cu steagul cînd ţi-e lumea mai dragă. Lumea, dragă? Şi-ăsta e un concept sentimental şi vetust: lumea trebuie detestată şi tocată la coafor, serviciu, în avionul spre Roma. De fapt, sentimentul naţional este că sîntem singuri pe lume. Singur e burtosul care se dă cu ATV-ul pe pîrtie, printre copiii altora, la fel şi puştanul care ascultă manele pe difuzorul exterior al mobilului, în metrou. Ambii sînt nişte sentimentali. Ambii caută trăiri. Specificul naţional e că nu vrei să ai de-a face cu trăirea lor - n-are nimic poetic în ea. Nici măcar Arghezi, care a făcut versuri din mucegai şi noroi, n-ar putea să pună în rime aşa ceva. Poezia sofisticată din interbelic a făcut loc transmisiei sofisticate a maşinii 4x4 cu care urmaşul lui Blaga striveşte corola de minuni a ierbii din parc. Acolo e locul lui de parcare. Boon, asta a fost introducerea. Venim şi la subiect: se face din nou o licitaţie pentru brandul de ţară. Se va face şi-un comitet, pe care vreau să-l scutesc de muncă cu ocazia asta. Brandul de ţară e foarte uşor de făcut, tocmai pentru că ţara e foarte clară. Ce ne distinge pe noi de ceilalţi? Absolut nimic. În istoria lumii, sîntem un fapt divers. Interesant, dar care nu ne spune nimic, nici în legătură cu devenirea rasei umane, nici în legătură cu preţul cărămizilor. Luaţi-ne la sentiment şi ne-aţi luat cu totul. Aşa că brandul e gata. El are verb, că aşa cere manualul, are îndemn, că aşa am simţit eu, are sens, şi anume unic. E şi atrăgător, pentru că aduce cu el promisiunea aceea a echipajului de poliţie oprit pe marginea drumului cu girofarul aprins. Îl vezi de la distanţă şi încetineşti, curios să vezi ce-i: accident? sinucidere? amendă? Şi, cînd ajungi acolo, abia apuci să vezi ceva, că unul dintre tipii în uniformă îţi face semn cu bastonul reflectorizant. Circulaţi, vă rog! Haideţi, nu blocaţi traficul! Nu e nimic de văzut aici, doar de simţit! Ei, cam asta-i România.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

pearl cea mai batrana gaina guinness jpg
Cea mai bătrână găină din lume are 14 ani: „Încă face ouă!”
O femeie din Texas are acasă cea mai bătrână găină din lume în viață, recunoscută oficial de Cartea Recordurilor Guinness. Pearl (Perla n.r.), așa cum a fost botezată, are 14 ani, o vârstă impresionantă pentru o pasăre care, în mod normal, trăiește doar între cinci și opt ani.
camp uscat seceta shutterstock 2436645931 jpeg
Prețurile alimentelor în Europa au crescut cu până la 50% din cauza crizei climatice
O nouă cercetare privind prețurile alimentelor în Europa arată că acestea au crescut cu până la 50% din cauza schimbărilor climatice, indiferent dacă este vorba despre secetă, inundații sau valuri de căldură extremă, potrivit explicațiilor date „Adevărul” de specialiști în domeniu.
Alien Earth Xenomorph Colaj Capturi video dms
«Alien: Planeta Pământ», serialul care promite să revoluționeze saga: „Omenirea, prinsă între inteligența artificială și monștri”
Disney+ lansează «Alien: Planeta Pământ», serial live-action care explorează dilemele omenirii între monștri, AI și corporații cu chip uman.
Mihaela Bilic, foto Facebook jpg
Ce este dieta FODMAP. Mihaela Bilic garantează o talie de viespe: „Secretul unui abdomen plat!”
Nutriționistul Mihaela Bilic a împărtășit publicului secretul unui abdomen plat: dieta FODMAP, un regim alimentar special conceput pentru reducerea balonării și a disconfortului digestiv.
Ecuatie matematica, foto Shutterstock  jpg
AI excelează la olimpiade de matematică, dar se împiedică la calcule simple
Modelele de inteligență artificială pot depăși oamenii la Olimpiada Internațională de Matematică, însă uneori greșesc la operații aritmetice de nivel primar, avertizează profesorul James Fergusson, specializat în cosmologie teoretică în cadrul Universității Cambridge.
putin trump jpg
Economia globală, la răscruce: negocierile Trump-Putin pot schimba echilibrul pe piețe. Ce se întâmplă în România
Economia globală se află într-un moment de răscruce, cu negocieri geopolitice volatile și fluctuații puternice pe piețele de mărfuri, care modelează în mod activ perspectivele piețelor globale.
Horoscop 6 12 mai, foto Shutterstock jpg
Două zodii sunt ocrotite de Sf. Maria. Soarta li se schimbă după 15 august, vremurile grele se duc, karma e de partea lor, iar dorințele devin realitate
Vremurile grele se risipesc, karma le zâmbește, iar dorințele devin realitate pentru Rac și Fecioară, semnele norocoase ale acestui sfârșit de vară.
Cetatea Alba Carolina Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (22) jpg
Cele mai frumoase locuri de pe Via Transilvanica. Prin ce localități trece faimoasa rută de drumeție din România
Din Bucovina până la Dunăre, Via Transilvanica se întinde pe mai mult de 1.400 de kilometri, traversând zece județe, pe poteci de munte și deal cu peisaje remarcabile, prin sate pitorești și așezări antice și medievale valoroase pentru istoria regiunii. Multe dintre ele sunt repere ale turismului.
lidl jpg
Ce secret ascund cărucioarele de la Lidl. Ce îi face pe clienți să cheltuie mai mult decât aveau în plan
De la strategia de prețuri mici la designul cărucioarelor, Lidl folosește tehnici subtile de retail psihologic care determină clienții să cumpere mai mult decât intenționează inițial.