Ironia sorţii

Publicat în Dilema Veche nr. 686 din 13-19 aprilie 2017
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

Lectură duminicală. Răsfoiesc The Irony of American History, cartea scrisă de Reinhold Niebuhr în 1952. Nu pot trece, însă, de primele pagini pentru că mă năpădesc gînduri despre Europa anului 2017. E de ajuns să citesc, la Niebuhr, mica discuție pe care o face chiar la început despre armele nucleare – subiect fierbinte la data respectivă. Observația lui Niebuhr este următoarea: ca să prevenim un război nuclear despre care toți admitem că ar putea duce la suprimarea civilizației umane, este necesar să avem, toți (adică marile puteri ale timpului), arme nucleare. Egalitatea amenințării cu dezastrul nuclear îl paralizează, de fapt. Amenințarea generalizată cu dezastrul preîntîmpină dezastrul. Faptul că și eu pot să te distrug, așa cum și tu poți să mă distrugi, ne împiedică, de fapt, să ne distrugem. Ce ironie! Gîndul, cum ziceam, mă duce spre Europa de azi.

Presa europeană anunță: Viktor Orbán a lovit din nou. Guvernul său a propus Parlamentului maghiar amendamente la legislația educației anume țintite împotriva U­ni­ver­sității Central-Europene (CEU) de la Budapesta. Astfel, parlamentarii maghiari au adoptat cu o largă majoritate (123 pentru, 38 împotrivă, 38 de abțineri) dispozițiile care cer unei universități care oferă diplome recunoscute în afara UE să poată opera în Ungaria doar dacă are campusuri și cursuri în țara în care este acreditată. La asta se adaugă și alte reguli mai mărunte care îngreunează semnificativ, de pildă, angajarea unor profesori din afara UE, admiterea studenților străini și altele. Dar aceste din urmă impedimente s-ar putea acoperi cu un efort financiar și administrativ sporit din partea universităților străine, însă prima modificare menționată de mine este teribilă pentru că țintește direct CEU. Dintre cele 28 de universități străine care operează în Ungaria, CEU este singura care, deși dă diplome acreditate în țara de proveniență, care este în afara UE, nu are campusuri și nu desfășoară activități universitare în acea țară. Sigur, discursul oficial vorbește despre restabilirea unei egalități în competiția dintre diversele universități de pe „piața“ Ungariei. Dar nu te poți opri să nu vezi – coincidență! – că doar CEU nu respectă noua egalitate și îi va fi foarte dificil, de nu chiar imposibil, să o respecte. Aceeași CEU, iarăși coincidență, care este fondată de George Soros. Evident, modificările lui Orbán la legea educației naționale maghiare sînt un episod al războiului său cu controversatul miliardar, mai nou tatăl tuturor relelor din lume, iar CEU este o victimă indirectă. De lux, e drept, dar indirectă. Acțiunea în forță a lui Viktor Orbán, însă, ascunde și o mică ironie a sorții: el însuși a fost beneficiarul unei burse oferite de Fundația Soros. În 1989, tînărul Viktor Orbán a studiat la Oxford pe banii lui Soros, cum ar spune astăzi antisorosiștii. În aceeași situație cu Viktor Orbán se află și vehementul lui purtător de cuvînt, Zoltán Kovács. Și el a beneficiat de o bursă Soros prin 2001. E drept, Orbán și-a întrerupt studiile în Anglia după doar patru luni, întorcîndu-se în Ungaria pentru alegerile din 1990. Atacați pe această linie, atît Orbán, cît și Kovács au anunțat că îi vor da înapoi lui Soros banii cheltuiți pe bursele lor. Chiar și așa, ironia istoriei e evidentă. Cadrele școlite de Soros în Ungaria pentru promovarea idealurilor „societății deschise“ îl aruncă pe Soros afară din țara lor.

Cazurile de acest gen nu vizează, însă, doar indivizi, ci țări întregi. Imediat după 1990, Ungaria și Polonia erau premianții clasei țărilor necăjite, fost comuniste, care lucrau din greu să promoveze în clasa de elită a Occidentului democratic. Astăzi, tocmai ele au ajuns să pună reale probleme unei Europe tot mai fragile, cu accesele lor antidemocratice. Cît îi privește pe codașii acelei clase pregătitoare, ei sînt cuminți, ascultători și cooperanți cînd clubului de elită îi e tot mai greu să își mențină coeziunea. Pe atunci, România era printre codași, cu grave și multe corigențe. România învăța greu lecțiile democrației occidentale și avea serioase probleme de comportament. Acum, chiar dacă nici la noi democrația nu este chiar funcțională, stăm cu mult mai bine decît foștii premianți.

Am trăit din plin timpurile în care Ungaria, Cehia și Polonia ne erau date de exemplu și priveam cu invidie spre grupul de la Vișegrad. Ah, de cîte ori, în acei ani, nu am plîns în pumni că țara mea nu putea fi ca Ungaria, Polonia și Cehia! Acum, cînd îmi aduc aminte ce ciudă m-a cuprins în 1997, cînd cele trei țări au primit invitația să ade­re la NATO și noi am rămas pe-afară, sau în 2004, cînd tot ele au intrat în UE și noi am rămas iarăși pe-afară, zîmbesc. Nu pot să nu sesizez ironia sorții. Sigur, mai tîrziu (mai exact în 2001 și în 2007), am putut și noi vedea clar că trăim într-o țară cu mare noroc istoric, căci am ajuns și în NATO, și în UE fără să fim chiar pregătiți, profitînd de o serioasă diluare politică a criteriilor de aderare, iar după noi s-au cam închis ușile. Dar acea ciudă pe care tînărul est-european care eram a trăit-o cu intensitate a rămas bine conservată în muzeul emoțiilor mele politice. Din acea ciudă conservată vine, azi, zîmbetul meu. Și totuși, cine ar fi crezut atunci, în anii 1997-2000, că Polonia și Ungaria vor pune probleme politice serioase în NATO și UE, iar Cehia va ajunge una dintre cele mai eurosceptice țări?

Ca de fiecare dată cînd avem probleme cu ziua de azi, sîntem îndemnați să privim spre viitor. Doar că, vorba unui mucalit american, viitorul nu mai este ceea ce era. Cum să mai poți proiecta un viitor cînd trecutul recent s-a dovedit atît de impredictibil? Cum să mai pretinzi că vezi înainte cînd se dovedește zi de zi că azi este cu totul altfel decît ne puteam imagina că va fi? Și, iarăși, ca de fiecare dată cînd ne încurcăm în „meandrele concretului“ (n-ați uitat, nu-i așa, aceste vorbe?), revenim la valori. Vorbim, încercînd să ne domolim neliniștea, despre valori, ca și cum ele ar fi stabilopozii de neclintit din mijlocul mării agitate. Vorbim despre democrație. Dar care democrație? În 1990, cînd o visam, democrația ne era cu mult mai clară decît astăzi, cînd o practicăm. Poate exista și democrație iliberală, a zis odată Viktor Orbán și a aruncat Europa într-o jelanie care nu se mai termină nici azi. Termenul „democrație iliberală“ vine din articolele de specialitate, este o noțiune produsă de mintea analiștilor. A fost inventată în 1997 și, de atunci, așa cum se întîmplă în lumea academică, a fost folosită și contestată fără oprire. Ba că exprimă ceva real, ba că nu exprimă nimic, fiind un oximoron. Ba că e confuză, ba că pune lumina corectă pe un fenomen pînă atunci nenumit. Oricum, nu cred că Viktor Orbán a stat prea mult să despice firul în patru cînd a spus că Ungaria, membră UE și NATO, ar opta mai degrabă pentru o democrație iliberală. Ah, ce-au mai sîngerat cei îndrăgostiți de cuvîntul „liberal“! Și trebuie că lui Viktor Orbán i-a făcut mare plăcere… Dar termenul acesta, „democrație iliberală“, ascunde și el o ironie. Căci a fost creat pentru a desemna o realitate existentă și a devenit numele unui proiect ideologic pentru viitor.

Cu atîtea ironii, nu mai e nimic de zis: Dumnezeu rîde de noi… Sigur, cînd am spus „Dumnezeu“, am devenit și eu cam iliberal. Nu-i și asta o ironie?

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.