Industria germană din spatele revoluției vehiculelor electrice

Dalia MARIN
Publicat în Dilema Veche nr. 1021 din 2 noiembrie – 8 noiembrie 2023
Nio ES6 II 001 © wikimedia commons
Nio ES6 II 001 © wikimedia commons

La tîrgul automobilistic „IAA Mobility 2023”, care a avut loc în septembrie la München, cancelarul german Olaf Scholz a lansat un apel către fabricanții germani de mașini, cerîndu-le să vină în întîmpinarea concurenței asiatice, în loc să încerce frînarea afluxului de vehicule electrice fabricate în China. Nici o altă țară, a subliniat el, nu poate egala competența ingineriei auto germane. Dar, chiar dacă afirmația lui Scholz era fără îndoială adevărată în epoca de aur a motorului cu combustie internă, Germaniei îi lipsește, în prezent, competența necesară pentru a putea concura direct cu fabricanții chinezi de vehicule electrice (VE).

Producătorii europeni de mașini au acceptat cu greu revoluția VE. Volkswagen, bunăoară, a întîmpinat dificultăți în China, în timpul pandemiei de COVID-19. În perioada în care China începea să se redeschidă, mărci autohtone, precum BYD sau Nio, și-au dublat numărul modelelor electrice din ofertă. Și cele mai multe dintre ele erau nu doar mai ieftine, ci și mai bune decît ofertele Volkswagen.

În timp ce fabricanții germani de autovehicule se luptă cu prețurile mari ale energiei cauzate de embargoul energetic rusesc, fabricanții chinezi țintesc piața europeană. Reprezentînd o schimbare istorică, 2022 a fost primul an în care importurile europene de mașini chinezești au depășit exporturile de mașini către China.

Distanțarea de motoarele cu combustie internă reprezintă o oportunitate strategică pentru China, ai cărei producători de mașini domină deja piețele globale de acumulatori și tehnologiile pe bază de energie curată. Sectorul european al fabricării de mașini – mai ales Germania – s-ar putea confrunta în curînd cu un „șoc chinez” comparabil cu cel care s-a produs după aderarea Chinei la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) în 2001.

Mizele sînt uriașe. După cum observa Gideon Rachman, dacă „BYD-urile chineze vor înlocui BMW-urile germane pe autostrăzi”, s-ar putea ca partidele iliberale de extremă dreapta – care exploatează în folos propriu nemulțumirile economice ale populației – să beneficieze de o creștere semnificativă de popularitate. Industria auto asigură, direct și indirect, aproape 13 milioane de locuri de muncă, reprezentînd cca. 7% din economia UE și aproximativ o treime din totalul cheltuielilor Uniunii pentru cercetare și dezvoltare.

Perspectiva unei predominații chineze într-o nouă ramură industrială a tras un semnal de alarmă în SUA și în UE. SUA au impus, sub președinția lui Donald Trump, o taxă de 27,5% pentru mașinile fabricate în China, iar Legea pentru reducerea inflației (Inflation Reduction Act) adoptată de administrația președintelui Joe Biden include stimuli economici pentru producerea de acumulatori și de autovehicule pe teritoriul Americii de Nord.

La rîndul ei, UE a impus o taxă de 10% pentru mașinile importate. Chiar dacă subvențiile naționale europene pentru VE încă se aplică, atît importurilor, cît și modelelor de fabricație autohtonă, Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, a anunțat recent o anchetă anti-subvenție cu privire la VE fabricate în China, susținînd că ele ar putea „distorsiona” piața europeană: companiile europene sînt adesea „excluse de pe piețele străine” și „forțate să vîndă sub preț de o concurență care beneficiază de imense subvenții de stat”.

Ancheta UE ar fi trebuit să aibă loc cu multă vreme în urmă, dar s-ar putea să aibă totuși un impact semnificativ. În ultimele două decenii, Guvernul chinez a subvenționat masiv industria VE, dominînd lanțurile de aprovizionare, de la materii brute la producție. Subvenționînd vehicule electrice și autonome, China distorsionează concurența și oferă propriilor industrii autohtone un avantaj comparativ de durată.

În industriile caracterizate prin curbe de învățare și în economiile de scară dinamice, productivitatea din trecut determină producția actuală. Într-o lucrare clasică, ce a implementat conceptul de „curbe de învățare” în modelele comerciale, economistul Paul Krugman, laureat al premiului Nobel, a arătat că subvențiile pot accelera procesul de învățare și pot crește productivitatea sectoarelor subvenționate, fapt care îi situează pe competitori într-un dezavantaj permanent.

Argumentul teoretic al lui Krugman și-a găsit de curînd confirmarea empirică într-un studiu al lui Nathan Lane, economist la Oxford. Folosind strategia industrială de sector sud-coreeană din timpul președintelui Park Chung-hee ca pe un experiment natural, Lane a descoperit că, per ansamblu, industriile subvenționate au beneficiat de o rată medie de creștere cu 80% mai mare decît cele nesubvenționate. Esențial e faptul că acest avantaj de creștere s-a menținut chiar și după întreruperea subvențiilor, evidențiind efectele de învățare.

Susținuți de subvenții guvernamentale și cu mai mult de un deceniu de experiență în producția de VE, fabricanții chinezi de autovehicule au un avans considerabil pe această piață, față de omologii lor europeni. Dar introducerea temporară a unor taxe de import ar putea oferi industriei auto europene răgazul necesar pentru a parcurge curba de învățare din domeniul VE și a penaliza China pentru încălcarea legilor OMC.

După cum am arătat recent, Germania ar putea recupera decalajul de know-how în materie de VE și vehicule autonome aplicînd politicii industriale chineze un proces de inginerie inversă. În ultimii 20-30 de ani, China a atras investiții străine directe prin intermediul unor companii mixte, la care au participat cu precădere producători auto germani. Această strategie, care i-a permis Chinei să învețe și să stăpînească motorul cu combustie internă, a ajutat-o și să devină un lider global al pieței VE.

Colaborînd cu fabricanți de acumulatori și VE chinezi, producătorii germani de mașini ar putea dobîndi competența tehnică necesară pentru a rămîne competitivi la nivel global. Comisia Europeană ar putea mijloci astfel de parteneriate, oferind Chinei accesul la piața europeană în schimbul unui angajament de a investi în Europa și de a întemeia companii mixte cu firme europene.

Dalia Marin, profesor de Economie internațională la Școala de management a Facultății Politehnice din München, este bursier cercetător la CEPR (Centrul pentru Cercetare în Politică Economică) și bursier nerezident la Bruegel (Brussels European and Global Economic Laboratory).

Copyright: Project Syndicate, 2023

www.project-syndicate.org

traducere de Matei PLEŞU

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

GettyImages 953521996 jpeg
Cum s-a scris istoria gustului românesc: de la prima carte de bucate la „biblia“ Sandei Marin
Într-o epocă în care măsura unei femei se cântărea în dibăcie culinară, retetarul românesc a început să se scrie nu în bucătării boierești, ci în paginile unor volume care au transformat arta gătitului într-un act de identitate.
De astăzi se răceşte şi vin ploile,  chiar lapoviţa în unele zone jpeg
Cum va fi vremea de Crăciun. Unde va ninge și ce temperaturi vor fi în țară
Dacă visați la un Crăciun cu zăpadă, cel mai probabil nici în acest an nu îl vom avea. Cel puțin la câmpie. Meteorologii spun că este posibil să apară ninsori doar la munte și în depresiuni. În Capitală, am putea vorbi mai degrabă despre lapoviță și ploi.
meal preparation 6713976 1280 jpg
Trucurile din gospodărie pe care ar trebui să le știe toate gospodinele. Oferă soluții rapide și eficiente pentru numeroase probleme
Cartea „Tot ce trebuie să știe bărbatul genial”, semnată de Oliver Kuhn și publicată de editura Baroque Books & Arts, oferă numeroase recomandări practice care se dovedesc utile nu doar bărbaților, ci și gospodinelor aflate în căutarea unor soluții rapide și eficiente.
Şedinţa solemnă comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului consacrată depunerii jurământului de către preşedintele ales al României, Nicuşor Dan, la Palatul Parlamentului din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Ce au făcut deputații și senatorii partidelor suveraniste în Parlament într-un an de mandat. Record de moțiuni de cenzură, dar puține legi promulgate
Trei partide suveraniste au reușit să intre în Parlament la alegerile de anul trecut: AUR, SOS și POT. Deși nu au avut prea multe inițiative legislative, parlamentarii suveraniști s-au remarcat prin scandaluri și numărul mare de moțiuni.
Austro Hungarian cavalry entering Bucharest, 6 December 1916 jpg
Cum a pierdut România Bucureștiul. Cronica unui festival criminal de corupție, incompetență și orgolii, care a dus țara în pragul dezastrului
Pe 16 decembrie 1916 românii pierdeau bătălia de la Argeș în fața trupelor germane și austro-ungare, încheind o campanie militară dezastroasă. În urma acestei înfrângeri, capitala țării a fost ocupată de armatele inamice. Era prima dată în istoria modernă când pierdeam Bucureștiul.
Horoscop, foto shutterstock jpg
Horoscop săptămâna 15–21 decembrie 2025. Ultima Lună Nouă a anului 2025 aduce claritate, direcție și planuri de viitor
Horoscopul săptămânii 15–21 decembrie 2025 marchează un moment-cheie pentru toate semnele zodiacale, odată cu ultima Lună Nouă a anului, un prilej ideal pentru bilanț și noi începuturi. Săptămâna debutează cu Luna în Scorpion, pe 15 decembrie, iar în aceeași zi Marte intră în Capricorn, poziție cons
Cafenea Foto Freepik (2) jpg
O tânără care se laudă că va munci de sărbători i-a revoltat pe români: „După ce a oprit camera, plângea”
Mesajul unei angajate într-o cafenea, mulțumită că va fi la lucru de sărbători, a stârnit o mică revoltă pe rețelele de socializare. Pentru numeroși români, Crăciunul și Revelionul au rămas „sfinte” în privința odihnei și a timpului liber, deși în trecut erau obligați să muncească în aceste zile.
praf jpg
Praful din casă te îmbolnăvește fără să-ți dai seama. Ce trucuri te ajută să îl reduci și ce greșeli trebuie să eviți
Praful nu poate fi eliminat complet dintr-o locuință, însă poate fi redus semnificativ prin metode corecte și obiceiuri adaptate. Această pulbere fină, formată din particule microscopice, se răspândește constant în aer și se depune pe suprafețe, având un impact direct asupra sănătății.
Liceul Mihai Ciuca din Saveni FOTO Cosmin Zamfirache (1) jfif
Liceul ultra-modern din România care oferă o șansă unică la educație. Ajută sute de elevi de la țară și oferă condiții ca în filme
Un liceu reabilitat cu fonduri guvernamentale la Săveni, un orășel din județul Botoșani, oferă o șansă la educație pentru sute de adolescenți din nordul extrem al României. Liceul este renumit pentru dotările sale moderne dar și pentru că se adresează unei categorii largi de elevi.