Încredere şi avere
Rupert Murdoch este unul dintre ultimii moguli (oligarhi sună prea autohton) ai presei anglo-saxone, din stirpea lui William Randolph Hearst. El a cumpărat recent, prin societatea sa News Corp, unul dintre cele trei mari cotidiene americane care contează: Wall Street Journal. Murdoch mai posedă în Anglia, Times, The Sun, News of the World, în Statele Unite, New York Post şi Weekly Standard, mai multe reţele şi canale de televiziune, Editura Harper Collins şi site-ul MySpace. Intenţia de a cumpăra Wall Street Journal aduce datele problemei la alt nivel: această publicaţie "este tot ce poate fi mai bun în materie de jurnalism de calitate. Barbarul e la porţile cetăţii", scrie The Economist în ediţia sa din 4 august, enumerînd acuzaţiile aduse noului proprietar: nu se ţine de cuvînt cînd promite că va respecta independenţa jurnalistică, îşi foloseşte imperiul media pentru a face loc intereselor sale economice sau pentru a-şi rezolva conflictele personale. Bagă în tabloidele britanice fete cu bustul dezgolit şi titluri bombastice, se supune pretenţiilor Guvernului chinez. Wall Street Journal a obţinut pînă acum 31 de Premii Pulitzer şi nu dă mai niciodată erate. De fapt este alcătuit din două părţi distincte: un cotidian de afaceri, achiziţionat zilnic de 2,7 milioane de oameni, şi un ziar de opinii, considerat Biblia conservatorilor americani. Poate părea curios, dar nu este neobişnuit ca într-o ţară democratică adversarii (în cazul de faţă democraţii) să sară în apărarea independenţei publicaţiei cu care polemizează. Una e să polemizezi cu un adversar politic, fidel regulilor jocului, şi alta e să fii strivit de interesele financiare ale unui patron vulgar, posesor al unui mecanism interesat de adevăr, doar cînd acesta îl slujeşte. În SUA, toţi gazetarii cu un oarecare prestigiu îl avertizează (nu pot să-l împiedice să cumpere) pe Murdoch asupra primejdiilor ingerinţelor editoriale. Dar Rupert Murdoch este un pragmatic. Şi pragmatismul este speranţa că Wall Street Journal nu-şi va vinde sufletul. "Dacă News Corps va diminua reputaţia de independenţă a cotidianului de afaceri, va distruge iremediabil un lucru plătit foarte scump: cinci miliarde de dolari, cu peste 60% peste cît era cotat la Bursă cu o zi înainte de a se fi produs vînzarea. (...) Cea mai mică presiune din partea lui Murdoch ar distruge încrederea cititorilor de mii de ori mai suspicioşi şi de mii de ori mai ranchiunoşi decît cei ai tabloidelor şi ai telespectatorilor cu ajutorul cărora Murdoch şi-a construit averea." (Le Monde, 7 august 2007) ( M. B. )