În opinia mea

Publicat în Dilema Veche nr. 1020 din 26 octombrie – 2 noiembrie 2023
image

La cursurile de educație media, una dintre distincțiile pe care le operăm este cea dintre fapte și opinii. În principiu, un jurnalist nu trebuie să emită opinii, ci să relateze fapte. Ceea ce i se permite este să transmită opinii ale actorilor implicați în evenimentele pe care le relatează. Enunțul „Afară este vreme bună” este o opinie. În schimb, enunțul „Afară sînt 25 de grade” este un fapt. O distincție mai nuanțată este între opiniile cu bază factuală și cele fără bază factuală. Opiniile nu se cer justificate sau verificate. De exemplu, un enunț de tipul „Probabil cea mai mare problemă a sistemului educațional românesc este absenteismul, dacă luăm în considerare faptul că, în medie, într-un an școlar, un elev acumulează un număr de X absențe nemotivate” este o opinie cu bază factuală. Aceste opinii cu bază factuală pot fi mai credibile, pentru că există posibilitatea verificării veridicității faptelor pe care se sprijină. În exemplul formulat de mine, verificabil este numărul mediu de absențe acumulate de un elev, iar opinia este faptul că absenteismul reprezintă cea mai mare problemă a sistemului.

Desigur, ceea ce am explicat mai sus se referă la transmiterea unei știri. În cazul unei știri, jurnalistul nu trebuie să exprime opinii. Însă există și jurnalismul de opinie, cel care se bazează exact pe construcția unor mesaje în care autorul își exprimă un punct de vedere subiectiv, nefiindu-i solicitată obiectivitatea. Articolele de opinie nu sînt știri, ci simple păreri desfășurate, cu care cineva poate să fie sau să nu fie de acord. Bineînțeles, acestea au, uneori, o bază factuală. Dar rămîn, în esență, construcții subiective.

Cum se poate construi un astfel de articol și care este dimensiunea factualității sale? Ele pot fi puse sub o umbrelă ficțională, fie ca tehnică de construcție, fie ca imaginar. Pot conține mesaje care să creeze impresia de veridicitate care să credibilizeze mesajul și să-l facă mai persuasiv. Pornesc, de obicei, de la fapte, dar fără să aibă în vedere o singură sursă de inspirație pe care să o descrie identic realității, ca-ntr-o oglindă realistă. Mai degrabă pescuiesc din mai multe părți cîte ceva, apoi construiesc din fragmentele avute la îndemînă un context coerent și care să le susțină mesajul de opinie. 

Mai mult, pentru ca opinia să aibă o capacitate de persuasiune ridicată, apelează adesea la opoziții, la antiteze, șarjînd, îngroșînd, poate pînă la ridiculizare, modelul negativ. Firește, acesta nu este totdeauna regăsibil în realitate, nu este oglinda unei anume persoane reale și nici măcar a unui anume context identic din realitate. Este un simplu exercițiu narativ. Unul, însă, cu scop educațional.

Iată un joc de exemplificare. În județul meu, dar și în alte județe, multe unități școlare se află în săptămîna numită „Școala altfel” sau în cea denumită „Săptămîna verde”. O prietenă, profesoară într-un liceu din alt județ, îmi mărturisește că m-am aflat la un singur pas de a fi protagonistul invitat al unor activități în unitatea sa școlară. Voia să inițieze o serie de întîlniri cu scriitori și alți reprezentanți ai unor categorii socio-profesionale. Totul era aproape definitivat, cu entuziasmul acceptării de către directorul unității școlare. Dar în ultima clipă s-a răzgîndit. De ce? Pentru că, uitîndu-se puțin peste programul celorlalți profesori și amintindu-și cum s-a desfășurat în alți ani școlari această săptămînă în școala sa, a conchis că nu este ea proasta tîrgului, care să se zbată să facă chestii interesante, dar consumatoare de energie și de timp, în vreme ce toți ceilalți colegi să tragă chiului, să aibă doar propuneri formale de activități, care mai mult să-i motiveze pe elevi să stea acasă, iar ei să sprijine între timp soba din sala de clasă. Cuvintele folosite de ea sînt, de fapt, simptomatice pentru întregul sistem: leneși, indolenți, incapabili, profitori de ocazie sau permanenți. „Săptămîna verde” sau „Școala altfel” este, pentru mulți profesori, doar o săptămînă de vacanță, sugerîndu-le chiar ei elevilor că pot sta mai bine acasă decît să participe la activitățile propuse. Iar implicarea lor creativă în propunerea de activități este aproape de zero, reciclînd la nesfîrșit aceleași tematici, vizionarea unui film sau o ieșire în parc. 

Ei bine, cred că se simte cum am pus o tușă groasă. Și, chiar dacă am avut o discuție cu cineva pe acest subiect, termenii acesteia nu au fost așa cum i-am formulat eu mai sus. Am îngroșat trăsăturile negative, pentru a evidenția o amenințare sistemică. În fapt, cum bine știu chiar eu, majoritatea profesorilor chiar se străduiesc să propună activități cît mai diverse și mai interesante, care să ducă la o ieșire din tipare, la manifestarea energiei și la stimularea curiozității, a simțului civic, social. Dar mai există, totuși, și excepții.

Mi s-a întîmplat uneori ca cineva sau altcineva să aibă impresia că l-am sau am luat-o de model. Vai, îmi spune X prieten sau cunoștință din școala Y din județul Z, parcă ai scris despre situația din școala mea. Ei bine, nu, poate nici nu aveam habar că în școala respectivă a existat o situație similară. Dar din mai multe contexte, coroborate, poate am ajuns la construcția unui model contextual sau a unui portret care oarecum seamănă cu mai multe situații reale. 

Uneori este nevoie de o șarjare demonstrativă, care să pună în evidență vreun aspect generic, sistemic, nu punctual. Pornești, poate, de la un detaliu auzit și construiești un context demonstrativ. Un studiu de caz, care este o sumă de mici date adunate de ici și de colo. 

Asta face, în fond, literatura, cu care jurnalismul de opinie are legături de rudenie, și prin asta își asumă și revendică un rol educațional: construiește lumi, care nu prea oglindesc cazuri concrete din realitate, în care să se suprapună numele unei persoane peste numele unui personaj. Și, prin asta, are și o dimensiune preventivă, dar și corectivă. În opinia mea.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Cea mai bătrână persoană din lume, Ethel Caterham Facebook jpg
Cea mai vârstnică femeie din lume vorbește despre secretul longevității! Cum a reușit să ajungă la 115 ani
Cu toții ne dorim o viață cât mai îndelungată, pe care să o petrecem alături de cei dragi. Ei bine, unii oameni reușesc să ajungă la vârste impresionante, cum ar fi și această britanică în vârstă de 115 ani!
despartire jpg
Horoscop sâmbătă, 3 mai. Relația chinuită a unui nativ ajunge la final!
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale pentru ziua de sâmbătă, 3 mai.
„Geografii personale cu Nona Rapotan”. Doina Rotaru: „Ce înseamnă să fii compozitor contemporan?”
„Geografii personale cu Nona Rapotan”. Doina Rotaru: „Ce înseamnă să fii compozitor contemporan?”
Pe 9 mai 2025, de la ora 18:00, Muzeul Hărților găzduiește o nouă ediție a seriei „Geografii personale cu Nona Rapotan”, al cărei invitat special este compozitoarea Doina Rotaru.
Expoziție de costume populare din zona Clujului, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei
Expoziție de costume populare din zona Clujului, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei
Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj găzduiește miercuri, 7 mai 2025, ora 11.00, vernisajul expoziției „Costume din zona Clujului”.
tristan tate (1) jpg
Tristan Tate, mesaj de susținere pentru Ponta, înainte de alegeri: „Îl felicit pentru recunoașterea corupției și a ingerințelor din țară”
Tristan Tate a declarat pe rețelele de socializare faptul că îl susține pe Victor Ponta, candidatul independent la alegerile prezidențiale.
alegeri prezidentiale 2024 tur 1 olt   foto alina mitran (39) jpg
Cum au decis românii din diaspora alegerile. Expert: „Votul vine din telefoanele și mesajele trimise rudelor și prietenilor”| ANALIZǍ
Din anii 2000 încoace, votul românilor din afara țării a devenit tot mai important în alegerea președintelui României. A fost decisiv în mai multe runde de alegeri și a reprezentat un mesaj simbolic important despre direcția pe care românii din Occident și-o doresc pentru țară.
o masina a intrat in pietoni in stuttgart foto x png
O mașină a intrat în mai mulți pietoni în Stuttgart. Cel puțin trei persoane rănite
O mașină a intrat în mai mulți pietoni în orașul Stuttgart din sudul Germaniei. Poliția nu a precizat dacă a fost vorba de un accident sau un posibil atac terorist.
mark carney jpg
Premierul canadian Mark Carney anunță negocieri cu Trump privind tarifele
Președintele american Donald Trump și noul premier canadian Mark Carney se vor întâlni marți, 6 mai, la Casa Albă, pentru a demara negocieri dificile privind tarifele comerciale și viitoarea cooperare dintre cele două țări.
 Un atac al tancurilor sovietice T-34  (©  Getty Images)
A doua bătălie de la Târgu Frumos (2-8 mai 1944)
În data de 2 mai 1944, forțele Frontului 2 Ucrainean au lansat ofensiva la ora 6:15, după o pregătire de artilerie de o oră executată de 1.000 de piese de artilerie asupra pozițiilor defensive germano-române.