În nici un caz zei

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
HCorches prel jpg

Ca de fiecare dată cînd preiau o clasă nouă, în primele ore încerc să generez puțină intercunoaștere. În acest an școlar țin două cursuri opționale, la clasele a XI-a și a XII-a, de literatură. Am mers la prima oră cu acest gînd, să ne cunoaștem, să ne apropiem și să ne împrietenim. Cineva îmi spusese înainte de a intra la una dintre clase că este un colectiv greu de captivat. N-am gîndit cine știe ce strategii complicate. Le-am propus elevilor să facem fiecare un blazon personal, cu cinci rubrici pe care le-am stabilit ad-hoc, după inspirația de moment. Le-am propus ca în prima casetă să noteze trei calități pe care le au, în a doua să indice frica cea mai mare pe care o au, în a treia să noteze trei aspecte pe care ar vrea să le amelioreze, să le îmbunătățească la ei, în a patra să menționeze o carte care le-a plăcut în mod deosebit sau care îi reprezintă și să explice de ce, iar în ultima rubrică să formuleze un motto care îi reprezintă. 

Pentru a le cîștiga încrederea, am început eu, prezentîndu-mi propriul blazon. Am menționat printre calități în primul rînd toleranța, acceptarea diversității umanului, apoi perseverența, pe care am precizat că o voi contrabalansa ulterior prin ceea ce vreau să îmbunătățesc, respectiv capacitatea de a mă reinventa. Ca frică supremă a mea le-am indicat frica de frică, explicîndu-le că este una dintre cele mai joase vibrații, care ne împiedică să trăim prezentul și ne proiectează într-un viitor de necontrolat. Printre aspectele pe care vreau să le îmbunătățesc, am menționat procrastinarea, punctualitatea și capacitateaa de a fi vulnerabil, insistînd puțin aici asupra faptului că vulnerabilitatea nu înseamnă slăbiciune. În privința cărții, la o clasă am menționat un roman al lui Cătălin Pavel, iar la cealaltă, un roman al lui Peixoto, fiind efectiv cele care mi-au trecut atunci prin minte și pe care le-am legat, explicativ, de ceea ce spusesem anterior despre mine. Ca motto am indicat dictonul „Cunoaște-te pe tine însuți!”. Le-am spus că, după părerea mea, este unul dintre cele mai complicate procese, care este relaționat cu a ști, cu a cunoaște în general, despre lumea din afara ta, dar care presupune un demers specific și distinct, totuși, astfel încît putem ști multe despre ce este în afara noastră, dar să nu știm mare lucru despre noi. 

Nu am apucat, în această primă oră, să ascultăm multe dintre mărturisirile elevilor. Am discutat, însă, puțin despre cît de dificilă și de provocatoare li s-a părut sarcina. În proporție covîrșitoare li s-a părut dificilă, tocmai pentru că le pune o oglindă în față și pentru că îi provoacă să scormonească în ei înșiși, într-o interioritate care este nebuloasă în bună măsură, la vîrsta aceasta a adolescenței. Dar mi-au mărturisit și că îi interesează acest demers, doar că nu au prea multe ocazii și pîrghii de sprijin la îndemînă spre a-l întreprinde.

M-am întors puțin cu gîndul spre adolescența mea, spre anii mei de liceu. M-am întrebat, nu pentru prima dată, dacă în acei ani am avut, prin intermediul școlii, ocazii și pîrghii de sprijin pentru un demers similar. Răspunsul, pe care mi l-am dat demult, de fapt, este nu. Sau extrem de puține, lipsite de coerență. Profesorii, în marea lor majoritate, nu aveau astfel de preocupări, fiind focalizați exclusiv pe predarea unor materii în manieră teoretică, nu formativă, și aici intră în discuție inclusiv disciplinele umaniste, al căror rol poate fi cu ușurință îndreptat într-o direcție formativă și de descoperire a sinelui. Nu-mi blamez profesorii din acele timpuri, așa era sistemul. Și faptul că îmi amintesc vreo cîțiva (doi-trei) și cîteva situații care se încadrează la categoria excepții nu schimbă prea mult percepția mea. 

Dar – ceea ce tot simt și spun sau scriu de cîțiva ani – este o mare tristețe a mea faptul că nici în zilele noastre lucrurile nu sînt schimbate prea mult. Deși la nivel declarativ, de documente curriculare, de politici educaționale parțial sau de viziuni educaționale, deschiderea este afirmată, în direcția aceasta a dezvoltării personale, în fapt lucrurile sînt prea puțin instituite. Rămîn goana transmiterii sterpe a informației, goana după situare într-o zonă cît mai înaltă (a „performanței”) prin note și rezultate la examene, separarea lui a ști de a fi, teama în fața încurajărilor de explorare a interiorității. Probabil și pentru că asta ne-ar face pe noi, profesorii, și sistemul în ansamblul său mai vulnerabili. Și pentru că nu știm cu adevărat că vulnerabilitatea nu este o slăbiciune. 

Ce vreau să fac cu elevii în orele acestea de cursuri opționale este tocmai parcurgerea unei astfel de călătorii. Prin literatură, explorîndu-i nu dimensiunea estetică, ci pe cea a oportunităților pe care ți le oferă ca cititor de a te privi în oglindă și de a te dezvolta ca om, ca individualitate, ca alteritate. Măcar parțial, sper să reușesc. 

Fusesem avertizat, cum spuneam, că una dintre clase este greu de captat. După oră, am primit un feedback dinspre aceeași persoană, care vorbise cu un elev. Reacția clasei fusese pozitivă, în termeni de „în sfîrșit, un prof normal, căruia îi pasă de ceea ce simțim, de ceea ce sîntem noi, interesat de ceea ce credem noi” etc. N-am făcut nimic special. Am fost doar deschis, relaxat, vulnerabil. Ceea ce cred că ar trebui să facem și să fim cu toții, mă refer la profesori, pentru că, în fond, aici, la acest nivel al firului ierbii, se pot întîmpla astfel de schimbări. Sigur, pentru asta este necesar să traversăm noi înșine acest proces și să ne dăm seama cît avem de lucrat cu noi înșine, cît mai avem de cunoscut despre noi înșine, cît de vulnerabili sîntem, în nici un caz zei.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.