Improbabila normalitate

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

„Sectorul independent românesc al artelor performative se află în pericol de dispariție!” Fraza sună alarmist, dar ea acoperă o realitate pe care o bună parte a publicului cultural o ignoră. Mai mulți operatori culturali independenți cer intervenția urgentă a Guvernului pentru a salva un sector fragil al economiei culturale. La scurt timp după ce Guvernul a anunțat redeschiderea spațiilor de joc pentru public, ei au trimis un apel în care explică imposibila întoarcere la normalitate a operatorilor independenți. „În condițiile în care, pentru a evita răspîndirea virusului, vom relua reprezentațiile ocupînd doar jumătate din capacitatea sălilor de spectacole, venitul obținut din vînzarea de bilete se va înjumătăți și ne vom vedea în imposibilitatea achitării cheltuielilor necesare continuării activității. Spre deosebire de teatrele și instituțiile culturale de stat, care beneficiază de bugete pentru producții, spații, utilități, salarii etc. și pentru care reluarea reprezentațiilor la interior, cu distanțare fizică, nu ar avea consecințe asupra continuării activității, pentru spațiile culturale independente consecințele ar fi devastatoare.” Disparitățile sînt evidente. Nu e vorba doar de lipsa finanțării (pentru cheltuieli curente), ci și de capacitatea administrativă redusă a independenților. Și de fragilitatea organică. E o problemă sistemică: sistemul independent rămîne periferic în raport cu politicile promovate de Ministerul Culturii. Nu am mai văzut, în Europa, un clivaj mai adînc între instituții de stat și independenți.

Peste tot sălile de spectacole se redeschid, încetul cu încetul. Cu norme sanitare stricte și în condiții speciale. În Germania, unele săli pierd jumătate din numărul de locuri sau chiar mai multe. Asta înseamnă cheltuieli mai mari legate de readaptarea spațiilor, dar venituri mult mai puține din vînzarea de bilete. Dacă instituțiile de stat sînt într-o oarecare măsură acoperite, operatorii privați, care se bazează pe încasările din vînzarea biletelor, sînt la limita subzistenței. Nu toți sînt dispuși să se redeschidă pentru public în aceste condiții. Fondurile acordate de Federație și de landuri pentru acest domeniu fragil sînt insuficiente, chiar dacă efortul financiar e uriaș. E vorba de un pachet de ajutor în valoare de 50 de miliarde de euro destinat operatorilor independenți. Există însă și o enormă disponibilitate pentru dialog: autoritățile germane au înțeles diversitatea practicilor și relațiilor din sfera culturii și adoptă, treptat, soluții punctuale. Ambianța în mediul cultural e încă pesimistă și mulți se întreabă cît timp vor mai rezista. Dar fiecare categorie de creatori e recunoscută de stat și pentru fiecare se găsesc formule administrative. Chiar dacă nu există un minister federal al Culturii. Sau tocmai de aceea!

Și în Franța, Guvernul pare să fi luat în sfîrșit în serios domeniul culturii. Daunele sînt enorme: scăderea încasărilor în urma restricțiilor e estimată la 22,3 miliarde, cu 25% mai puțin față de 2019. La sfîrșitul lunii iulie, la puțin timp după numirea în funcție, noul ministru al Culturii, Roselyne Bachelot, a susținut necesitatea unor ajutoare financiare pentru acest domeniu grav lovit de măsurile antipandemie. Cultura, spune ea, contribuie la PIB-ul Franței „la fel de mult ca agricultura și de șapte ori mai mult ca industria auto”. Domeniul culturii e deci perceput, la nivel de minister, ca sursă de venit și nu mai mult ca unitate de cheltuieli. Nu e neapărat o schimbare de perspectivă, cît o reașezare a ierarhiilor. De data asta, în favoarea culturii. Premierul Jean Castex a anunțat un nou pachet financiar în valoare de două miliarde de euro. Mesajul e clar: în aceeași măsură ca industria auto, aviația sau turismul, cultura trebuie susținută masiv. Aceste fonduri se adaugă celor cinci miliarde de euro deja alocate începînd cu luna martie. Ca să nu mai vorbim de prelungirea, pînă în august 2021, a termenului de acordare a indemnizațiilor pentru intermitenții din artele spectacolului.

Însă dincolo de acest angajament pentru a susține cultura, deciziile ezitante și uneori contradictorii strică socotelile operatorilor culturali. Nu poți programa un spectacol dacă nu știi cum vor evolua lucrurile peste două săptămîni. Regulile se pot schimba peste noapte, deciziile de politică sanitară influențează programarea culturală. Totul e vag și, în același timp, hotărîtor. Chiar și banii promiși! Căci, dacă mulți operatori culturali felicită decizia de acordare a unor fonduri suplimentare, sînt și destui nemulțumiți de criteriile încă neclare de atribuire. Peste toate, mai e și incertitudinea legată de comportamentul publicului. În Franța, ca și în Germania, spectatorii nu se înghesuie să revină în sălile de spectacole. Teama de virus, dar și perspectiva de a sta la spectacol cu masca pe față fac dificilă revenirea la normalitate.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.