„Flota de trenuri”

Publicat în Dilema Veche nr. 1018 din 12 octombrie – 18 octombrie 2023
image png

Multe dintre cuvintele cu sens colectiv – turmă, cireadă, stol, haită etc. – au în uzul curent o anumită specializare, a cărei încălcare poate produce efecte comice sau poetice. Cele mai vechi substantive colective au suferit totuși în timp schimbări semantice, ajungînd să se refere și la alte tipuri de mulțimi decît cele inițiale. Stol, de exemplu, cuvînt împrumutat din greacă, avea în limba mai veche accepții militare, dintre care unele foarte apropiate de sensul principal al etimonului („flotă”). În Dicționarul grec-român după alfabet, manuscris din 1796 editat în 2005 de Lia Brad Chisacof, termenul grecesc stólos era tradus „corăbime. Oaste de corăbii”. În Dicționarul limbii române al lui Laurian și Massim (1876), se indica pentru stol un sens specializat: „armată  de expedițiune, și, mai vîrtos, armată navală; flotă, mulțime de nave”.

Termenul flotă este înregistrat în DEX și în alte dicționare românești ca împrumut modern din franceză (din flotte). De fapt, istoria cuvîntului e mai veche și mai complicată: așa cum se arată în Dicționarul împrumuturilor latino-romanice în limba română veche (1992) de Gheorghe Chivu, Emanuela Buză și Alexandra Roman Moraru, primele lui atestări sînt de la sfîrșitul secolului al XVII-lea. Cuvîntul apare într-un text tradus din italiană la curtea lui Brâncoveanu – calendarul astrologic intitulat Foletul novel (1694); unul dintre citatele semnificative din acest text conține prevestirea „Furtunile de mare răsipeaște o flotă”. Datele istorice și lingvistice timpurii indică drept sursă imediată a neologismului limba italiană (flotta), posibil și polona (flota). Căile indirecte ale împrumutului conduc însă pînă la urmă tot la limba franceză: termenul italian flotta este explicat prin spaniolă (flota), care la rîndul său l-a preluat din franceză. Cuvîntul francez flotte, de origine germanică, atestat pe la 1140, este în continuare definit, de exemplu în Trésor de la langue française informatisé, ca „ansamblu de nave”, cu o extindere analogică tîrzie pentru aviație: flotte aérienne. Extinderea de la nave la aeronave s-a produs cu ușurință, poate și pentru că respectivele mijloace de transport au în comun un tip de deplasare numit și descris uneori în mod similar (a pluti pe apă – a pluti în aer).

În ultima vreme, substantivul colectiv flotă se folosește însă în română și pentru a denumi alte mijloace de transport decît navele și aeronavele: „Germania a inaugurat prima flotă de trenuri cu hidrogen din lume” (bursa.ro); „Flota CFR,veche de patru decenii” (adevarul.ro); „Trei orașe din România își reînnoiesc flota de autobuze” (trans.info); „În acest moment flota este dominată de autobuze și tramvaie, dar dorința este de a fi cumpărate 25 de noi troleibuze” (debanat.ro); „pune la dispoziție toată flota de taxiuri” (ziaristii.com) etc. E clar că extinderea actuală provine din calchierea unor construcții din engleză, prin echivalarea lui fleet cu flotă. Spre deosebire de franceză (de care este legat etimologic, printr-o comună înrudire germanică), termenul englez are, pe lîngă sensul de bază „grup de nave; totalitatea navelor unei țări” și sensul „număr de autobuze, avioane etc. sub controlul unei persoane sau organizații” (Cambridge Dictionary online). De altfel, nu e întîmplător că rarele atestări mai vechi ale unor sintagme care asociază flota cu transportul terestru se găsesc în știri preluate din spațiul anglo-saxon și în care cuvîntul flotă este pus între ghilimele, semnalîndu-se astfel o abatere de la sensul său curent din română. Am găsit o atestare în Viața economică, nr. 5, 1971, într-un text unde se vorbește de transportul public londonez: „planul prevede în special modernizarea «flotei» de autobuze «imperiale» cu etaj”. Peste două decenii, formularea era încă simțită ca forțată și impunînd unele explicații: „cea mai consistentă «flotă» de autobuze (după cum se exprimă Guinness) pentru traseele urbane nu o găsim nici la New York, nici la Tokyo, ci la Rio de Janeiro” (Magazin, nr. 13, 1992).

Extinderea semantică a termenului flotă la alte mijloace de transport – destul de frecventă în texte cu caracter tehnic și administrativ – nu e validată de dicționarele curente și riscă să-l cam șocheze pe cititor.

Rodica Zafiu este profesor. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.