Fabulostupid

Publicat în Dilema Veche nr. 169 din 7 Mai 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

O spun deschis, nu sînt unul dintre cei deranjaţi - cu atît mai puţin alarmaţi - de invazia termenilor anglo-americani în limbajul urban uzual. Nu văd nimic rău în a spune că mergi la un meeting, că ceva e sau nu e OK, că te afli la un brunch sau că ai appointment la doctor. Poate că abuzul e un pic ridicol, dar mi se pare că nu e nimic pernicios, că limba se îmbogăţeşte, că orizonturile se deschid, aşa cum s-a întîmplat cu franceza la finalul veacului al XIX-lea şi puţin după aceea. Cred că virtutea sintetică a limbii engleze, aceea de a descrie fenomene destul de complicate, printr-un singur cuvînt (cum e cazul cuvîntului leadership) sau de a identifica precis ceea ce vrei să spui atunci cînd româna e periculos de polisemică (ca în cazul bine cunoscut al diferenţei dintre policy şi politics) trebuie folosită în interesul unei precise comunicări. Dar, chiar şi eu am stuporile mele în faţa unei sofisticării pe cît de inutilă pe atît de costisitoare precum e aceasta cu "brandul de ţară". Sînt şi eu, ca noi toţi, un biet consumator într-o lume consumeristă. Prin urmare, am şi eu, ca noi toţi, experienţa brandului. Nu sînt economist, nici specialist în marketing (alt americanism a cărui utilizare mi se pare foarte utilă) şi nici expert în advertising (idem pentru acest cuvînt). Aşadar, îmi spun părerea despre ideea brandului de ţară din punctul de vedere al contribuabilului consumator şi pun la bătaie, de asemenea, bruma de experienţă diplomatică pe care o am. Aş putea înţelege fascinaţia "brandului de ţară", care a pus stăpînire pe multe minţi educate şi agiornate (e voie şi cu ceva italienisme?), numai dacă asum că se bazează pe patriotism. Cred că un român care îşi iubeşte ţara şi se simte afectiv ataşat de concetăţenii săi poate fi sincer preocupat de felul în care România este percepută printre străini. Însă ideea că România este, fie şi metaforic, un produs care are nevoie de branduire mi se pare de o stupiditate impecabilă. Şi cea mai bună dovadă este că, în efortul de branduire, experţii cei mai experţi, antamaţi de Ministerul de Externe, au găsit o formulă precum "fabulospirit", ca brand pentru România. Explică purtătoarea de cuvînt a MAE că acest brand este menit "să poziţioneze România ca pe o ţară cu oameni spirituali, care se bucură de viaţă, un popor definit prin bogăţie interioară care are mult de oferit Europei, un concept pozitiv, dar cam abstract. Pariul autorilor conceptului este să facă în aşa fel încît spirit să fie asociat cu românii, la fel cum conservator este asociat cu britanicii, inginer cu germanii, romantic cu francezii şi guraliv cu italienii". Se adaugă, de asemenea, că o campanie de promovare a României sub acest brand se va centra pe oameni. Wow! Eu ştiu că brandul este, înainte de orice, sinteza acelei experienţe unice, specifice, pe care consumatorul o are în relaţie cu produsul şi care exprimă, în adînc, o filozofie proprie a produsului, un fel de a exista al acestuia. Este "fabulospirit" brandul pentru România? Bombardat de branduri, consumatorul occidental, fie el om de rînd sau şef de stat, trebuie să audă cuvîntul "spirit" sau, în fine, "spiritual" şi să se gîndească imediat la România sau, mai precis, la români. Mi se pare o naivitate, cel puţin. Iar dacă adăugăm şi "fabulos", e de-a dreptul imposibil, de vreme ce alte culturi - să ne gîndim numai la cea sud-americană ori la cea caraibiană - au ocupat deja acest brand în conştiinţa lumii. Cînd autori precum García Márquez sau Borges şi alte zeci asemenea lor îşi vînd poveştile, adevărate monumente de spirit fabulos, în sute de milioane de exemplare, de mai bine de patru decenii, cum poţi crede că publicul cel mai larg va spune "România" cînd aude cuvîntul "fabulos"? Dar nu vreau să discut despre virtuţile magice ale fabulospiritului, căci presa a desfiinţat deja găselniţa piariştilor noştri, şi nici despre acoperirea reală a acestui brand, căci românii, cel puţin atît cît îi cunosc eu, numai spirit fabulos nu au. Vreau să discut esenţa problemei. De ce avem nevoie de un brand de ţară? Cred sincer că o ţară nu se promovează de către guvernele ei, prin campanii. Un guvern, ajutat de o conjunctură, poate să facă o ţară mai vizibilă la un moment dat sau, dimpotrivă, poate să o afunde în anonimat. Dar nu o poate brandui, căci "brandul de ţară" este un produs istoric şi cultural care apare spontan, natural în conştiinţa lumii, şi nu un cuvînt ciudat, inventat de oameni cu evidente abilităţi rebusistice. Cu ani în urmă, exprimam unui amic, diplomat israelian, iritarea cum că orice gest spectaculos ar face România în relaţia cu SUA, ţara mea nu poate face prima pagină în The New York Times. Colegul evreu mi-a spus, amuzat, că Israelul nu ştie ce eforturi să mai facă să nu mai ajungă pe prima pagină în NYT, atît de des. Îmi amintesc, de asemenea, cum am început de unul singur, pe cînd eram în post la Chicago, să promovez turismul în România şi, discutînd cu un alt bun amic care se ocupa de probleme de genul acesta în cadrul Biroului de Turism Italian din marele oraş american, acesta mi-a spus nonşalant că nu face absolut nimic să promoveze ţara lui, dar că nu-şi vede capul de cîte cereri de călătorie în scop turistic în Italia primeşte. Vreau să spun că o ţară se promovează singură, independent de guverne sau de campanii oricît de isteţe, prin ceea ce este. Cred, de pildă, că aderarea la UE a promovat România mai mult decît orice altceva de la căderea lui Ceauşescu încoace. După cum Revoluţia din decembrie 1989 a pus, de asemenea, România pe harta lumii, iar conducătorii ei de după au făcut tot posibilul să o ia de acolo. Mai precis, dacă spui despre români că au spirit fabulos - cînd ei nu au, că România este un paradis turistic - cînd nu este, că mediul de afaceri românesc este extrem de primitor - cînd nu este, sau că românul e frate cu codrul - cînd nu este, faci propagandă goală, iar efectul este nul. Prin brand, promovezi o experienţă. Aşadar, e mult mai potrivit să ne ocupăm ca acea experienţă să fie cu adevărat unică şi atractivă, decît să investim timp, bani şi energie imaginativă în a construi, cu totul în abstract, expresia acelei experienţe. Mai pe româneşte, ar fi cazul să pricepem că o imagine atractivă a României vine de la sine, dacă facem România atractivă.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Premierul și candidatul la președinție Marcel Ciolacu votează în primul tur al alegerilor prezidențiale, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Marcel Ciolacu: „Am votat pentru o Românie puternică economic. O Românie cu o voce puternică în lume”
Candidatul PSD, Marcel Ciolacu, şi-a exercitat dreptul de vot. Acesta a susținut că a votat pentru „o Românie în care românii să aibă un trai decent”.
Alina Gorghiu foto arhiva personala jpeg
Alina Gorghiu, acuzată că a încălcat legea electorală. Răspunsul dat de ministrul Justiției
Potrivit BEJ Argeş, ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a continuat să facă în mediul online campanie electotală pentru, după încheierea perioadei în care se putea face acest lucru.
ludovic orban jpg
Ludovic Orban acuză o dezinformare în ziua alegerilor: „Este o minciună gogonată. Nu mă votați pe mine”.
Preşedintele Partidului Forţa Dreptei, Ludovic Orban, a transmis un mesaj românilor, duminică dimineață, la scurt timp după ce a votat. El a acuzat o dezinformare la adresa sa și
Ludovic Orban  Foto facebook jpg
„Să nu cumva să mă votaţi”. Mesajul lui Ludovic Orban pentru simpatizanții săi, în fața secției de votare
Preşedintele Forţa Dreptei, Ludovic Orban, a afirmat duminică, la ieșirea din secția de votare, că nu s-a votat pe sine, ci pe o altă candidată de pe buletinele de vot. Acesta își îndeamnă susținătorii să facă aceeași alegere.
ianis hagi platformax jpg
Reacția antrenorului lui Rangers după ce Ianis Hagi a jucat o repriză în remiza cu Dundee
Internaționalul român, aproape să aducă victoria echipei sale.
banner cotabiță 1 2 2 2 2 png
Momentele muzicale de neuitat din cariera lui Gabriel Cotabiță. În 1986, a avut prima apariție la Mamaia, iar în 2023 ultima, pe aceeași scenă
De la prima apariție la Mamaia, din 1986, la ultima, pe aceeași scenă, în 2023, Gabriel Cotabiță a oferit publicului din România momente de neuitat.
politia facebook jpg
Revoltă pe rețelele sociale după ce mai mulți români s-au trezit cu poliția la ușă, din cauza unor postări pe Facebook
Sâmbătă seara, mai mulți români au fost surprinși de vizitele poliției la domiciliu sau de apeluri telefonice, fiind acuzați de propagandă electorală pe rețelele sociale.
sectie vot jpeg
Ce este interzis în ziua alegerilor prezidenţiale. Cei care nu respectă aceste reguli riscă amenzi şi chiar pedepse cu închisoarea
Autorităţile reamintesc tuturor cetăţenilor că, în ziua alegerilor prezidenţiale, există anumite reguli a căror încălcare atrage amenzi şi chiar pedepse cu închisoarea.
Vot diaspora  MAE jpg
Propaganda electorală pe internet, în ziua votului, poate fi sancționatǎ. Câte sesizări au primit polițiștii
Ministerul Afacerilor Interne anunță cǎ, în contextul desfășurării votului în diaspora, politiștii au primit mai multe sesizări privind continuarea propagandei electorale.