Etică pe muchie de cuțit

Slavoj ŽIŽEK
Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Progresul etic produce o formă benefică de dogmatism. O societate normală, sănătoasă nu dezbate acceptabilitatea violului și a torturii, deoarece populația acceptă „dogmatic” că aceste fapte sînt inadmisibile. În același fel, o societate ai cărei conducători vorbesc despre „viol legitim” – așa cum a făcut odată un fost congresmen republican în SUA – sau despre tortură tolerabilă dă semne clare de degradare morală, și fapte pînă de curînd inimaginabile pot deveni rapid cu putință.

Să luăm Rusia de astăzi. Într-o înregistrare video care a început să circule pe Internet luna trecută, un fost mercenar al grupului Wagner, organizație aflată în strînsă legătură cu Kremlinul, e acuzat că a schimbat taberele pentru a lupta „împotriva rușilor”, după care un agresor neidentificat îi zdrobește mercenarului capul cu un baros. Rugat să comenteze înregistrarea – postată sub titlul „Ciocanul răzbunării” –, Evgheni Prigojin, întemeietorul grupului Wagner și un aliat apropiat al lui Putin, a răspuns că „Un cîine moare ca un cîine”. După cum multă lume a observat, Rusia se comportă în prezent exact ca Statul Islamic.

Sau să ne uităm la Iran, aliatul tot mai apropiat al Rusiei, unde se spune că fete tinere care au fost arestate în urma protestelor împotriva regimului sînt date în căsătorie gardienilor din pușcării și apoi violate, cu motivația că o minoră nu poate fi executată, conform legii, dacă este virgină.

Sau gîndiți-vă la Israel, care se declară cu mîndrie o democrație liberală, chiar dacă a ajuns să semene în tot mai mare măsură cu alte țări fundamentalist-religioase din vecinătatea sa. Cea mai recentă dovadă a acestei tendințe e vestea că Itamar Ben-Gvir va face parte din noul guvern al lui Beniamin Netanyahu. Se știe că, înainte să intre în politică, Ben-Gvir avea expus în casă un portret al teroristului americano-israelian Baruch Goldstein, care a masacrat în Hebron 29 de credincioși musulmani palestinieni și a rănit alți 125, în 1994.

Netanyahu, cel mai longeviv prim-ministru israelian, pînă la înlăturarea sa din funcție în iunie 2021, e pe deplin implicat în această degradare morală. În 2019, Times of Israel scria că „Netanyahu a făcut un apel pentru combaterea antisemitismului musulman și de extremă stînga din Europa, la doar cîteva ore după ce Guvernul israelian a publicat un raport care arăta că extrema dreapta reprezintă o amenințare mai mare pentru evreii de pe continent”. De ce ignoră Netanyahu antisemitismul de extremă dreapta? Fiindcă se bazează pe acesta. Poate că noua dreaptă occidentală e antisemită la ea acasă, dar ea susține fervent Israelul, în care vede un ultim bastion în calea invaziei musulmane.

Din nefericire, toate acestea reprezintă doar o latură a poveștii. Degradarea morală e tot mai vizibilă și la stînga „woke”,care a devenit tot mai autoritară și mai intolerantă, pledînd pentru toleranța față de toate formele de identitate sexuală și etnică – mai puțin una. Sociologul Duane Rousselle a caracterizat noua „cancel culture” ca pe o formă de „rasism în vremea celor mulți, lipsiți de Unu”. În vreme ce rasismul tradițional demonizează intrusul care reprezintă o amenințare pentru unitatea lui „Unu” (ca „grup propriu” dominant), stînga woke își propune să înfiereze pe oricine nu a abandonat întru totul vechile categorii sexuale, etnice și de gen ale lui Unu. Toate orientările sexuale și identitățile de gen sînt acum acceptabile, cîtă vreme nu ești un bărbat alb a cărui identitate de gen corespunde sexului biologic din momentul nașterii [adică bărbat alb „cisgen” – n. trad.]. Membrilor acestei cohorte cisgen li se impune să se simtă vinovați pentru simplul fapt că sînt ceea ce sînt – pentru că se simt „bine în pielea lor” – în vreme ce alții (chiar și femeile cisgen) sînt încurajați să fie așa cum se simt.

Această „nouă ordine woke” e tot mai sesizabilă în episoade absurde din lumea reală. Luna trecută, Gender and Sexuality Resource Center al Gettysburg College din Pennsylvania a planificat sponsorizarea unui eveniment organizat de studenți, dedicat tuturor celor care „s-au săturat de bărbații cisgen albi”. Planul era ca participanții să își exprime „în scris sau prin pictură” frustrarea față de bărbații albi care „se simt bine în pielea lor”. Evenimentul a fost amînat în urma unor proteste și a unor acuzații de rasism.

E un paradox în faptul că fluiditatea non-binară woke coincide cu intoleranța și excluziunea. La Paris, prestigioasa École Normale Supérieure dezbate în prezent o propunere de a institui în dormitoare culoare rezervate exclusiv persoanelor care au ales diversitatea ca identitate sexuală (mixité choisie), pentru a exclude astfel bărbații cisgen. Regulile propuse sînt stricte: cei care nu se încadrează în aceste criterii nu au voie nici măcar să pună piciorul pe aceste culoare. În mod sigur, astfel de reguli vor deschide calea unor restricții și mai severe. Dacă, de exemplu, un număr suficient de indivizi își definesc identitatea în termeni chiar mai înguști de atît, ei vor putea, probabil, să solicite un culoar propriu.

Aș sublinia trei aspecte ale acestei propuneri: ea exclude doar bărbații cisgen, nu și femeile cisgen; nu se bazează pe nici un criteriu obiectiv de clasificare, ci doar pe o autodescriere subiectivă; și deschide calea pentru noi subdiviziuni clasificatoare. Acest ultim punct e esențial, întrucît demonstrează că întreg accentul pus pe maleabilitate, pe alegere liberă și diversitate duce în cele din urmă la ceea ce nu poate fi numit decît un nou apartheid – o rețea de identități esențializate fixe.

Woke-ismul oferă astfel un studiu de caz fundamental despre cum toleranța devine interdicție; sub un regim woke nu știm niciodată dacă și cînd unii dintre noi vom fi suprimați pentru ceva ce am spus sau am făcut (criteriile sînt tulburi) sau pentru a ne fi născut, pur și simplu, în categoria greșită.

Departe de a se opune noilor forme ale barbariei, după cum adesea pretinde că ar face, stînga woke participă din plin la ea, promovînd și practicînd un discurs tiranic și lipsit de ironie. Deși pledează pentru pluralism și promovează diferențele, poziția subiectivă din care ea lansează enunțuri – locul din care vorbește – e categoric autoritară. Stînga woke nu tolerează nici o dezbatere cînd e vorba de a impune excluziuni arbitrare care, odinioară, într-o societate tolerantă și liberală, ar fi fost considerate inadmisibile.

Acestea fiind spuse, nu trebuie să uităm că toată această încurcătură se limitează, în linii mari, la îngusta lume academică (și la diferite profesii intelectuale, precum jurnalismul), în timp ce restul societății se îndreaptă mai degrabă în direcția opusă. În SUA, bunăoară, doisprezece senatori republicani au votat luna trecută alături de majoritatea democratică pentru codificarea dreptului de căsătorie al cuplurilor de același sex.

Cancel culture, cu paranoia ei implicită, e o tentativă disperată și, evident, autodistructivă de a compensa violența și intoleranța cît se poate de reale pe care minoritățile sexuale le-au avut de îndurat de-a lungul vremii. E însă un refugiu într-o fortăreață culturală, un fals „loc sigur” al cărui fanatism discursiv nu face decît să întărească rezistența majorității față de el.

Slavoj Žižek, profesor de Filozofie la European Graduate School, este directorul internațional al Birkbeck Institute for the Humanities la Universitatea din Londra și autorul, printre altele, al volumului Heaven in Disorder (OR Books, 2021).

Copyright: Project Syndicate, 2022.

www.project-syndicate.org

traducere de Matei PLEȘU

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.