Este patriotismul un sentiment depășit?

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
HCorches prel jpg

N-am fost niciodată xenofob sau șovin. Între amintirile mele se numără situații repetate în care am avut dispute mai ales cu un unchi ale cărui opinii tindeau spre ultranaționalism și șovinism. De cîte ori ne adunam la mese de familie, cu ocazia unor sărbători sau zile de naștere, izbucneau la un moment dat și aceste dispute, pe care în cele din urmă bunica sau mama sau tata le stopau prin interzicerea subiectului. Unchiul era un om bun și cred că în viața concretă ar fi ajutat pe oricine ar fi avut nevoie de sprijinul lui, dar în imaginarul lui germinase această tendință de șovinism pe care nu o mai putea eradica. Spre deosebire de contactele cu el, însă, în familia mea, care era alcătuită din părinți și bunici, cu care locuiam în aceeași casă, șovinismul și xenofobia nu erau deloc promovate. De aceea nici eu nu le asumasem – în plus, probabil că diversele mele lecturi mă formaseră într-un spirit al umanismului universal. Pe de altă parte, am avut mereu conștiința identității naționale, spiritul apartenenței la o cultură națională, mică și sfrijită cum este ea. Patriotismul, pe de altă parte, mi-a fost ponderat întotdeauna. Am fost și sînt atașat de o cultură națională care însemna și diversitate, deci, a unor grupuri etnice care conviețuiesc. Naționalismul l-am înțeles mereu ca pe un sentiment al apartenenței la o comunitate etnică, avînd o identitate cultural-lingvistică proprie, iar patriotismul ca pe un sentiment al apartenenței la o comunitate teritorială, avînd o diversitate cultural-lingvistică definită prin interdependență și influență reciprocă, dar și prin respect față de specificitatea fiecărei grupări etnice care participă la comunitate. Unul dintre primele romane pe care le discut cu liceenii, în clasa a IX-a, este Regele alb al lui György Dragomán, printre altele și pentru că în el sînt surprinse experiențele de formare ale unui copil maghiar, crescut într-o Românie comunistă.

Deunăzi am avut o reacție de respingere pe o rețea socială față de un articol care avea titlul „De ce urăsc mîncarea românească aproape la fel de mult ca certurile în familie de după”. Am formulat respingerea față de asocierea adjectivului „românesc” cu verbul „a urî”, explicînd faptul că este o propagandă subtilă, cu scop manipulator. În fond, dacă vrei să faci educație gastronomică și pentru sănătate, o faci cu alte mijloace și mai ales cu alt tip de discurs. Că mîncărurile considerate tradiționale românești pe masa de sărbători sînt prea grele și grase este adevărat, dar a exprima un punct de vedere agresiv – „a urî” este un verb cît se poate de agresiv – față de situarea tradițională a românilor la masa de sărbători este o atitudine care frizează tocmai intoleranța. În plus, articolul mai are și alte direcții manipulatoare, dar nu fac acum din ele punct de dezbatere. 

Cineva s-a apucat să mă contrazică, într-o manieră superior-agresivă, de asemenea. Sumarizînd, mi-a reproșat că am crescut cu niște „valori” conservatoare depășite. Punerea termenului între ghilimele avea rolul de a le contesta calitatea de valori, apoi mi-a explicat că făcea referire la naționalism și la patriotism, pe care ea nu le consideră valori, întrucît acestea sînt generatoare de dezbinare între oameni și chiar de războaie. 

La o privire sumară, mai puțin analitică, sigur că se poate vedea așa. Existența națiunilor, a statelor este cea care duce la războaie, spunea, cu alte cuvinte, interlocutoarea mea, iar dacă nu ar exista națiuni și sentimentul de patriotism, lumea ar trăi fericită, în pace eternă. Doar că lucrurile nu sînt atît de simple și nu pot fi reduse simplist la o schemă atît de banală. 

Omenirea, în forma în care se află ea astăzi, este rezultatul unei evoluții în timp îndelungate. Îmi place cum definește la un moment dat Noah Harari această evoluție, prin împărțire a oamenilor în „noi” și „ei”: „Noi” era grupul aflat nemijlocit în jurul tău, oricine ai fi fost, iar „ei” erau toți ceilalți. De fapt, nici un animal social nu este vreodată ghidat de interesele întregii specii căreia îi aparține“ (Noah Harari, Sapiens. Scurtă istorie a omenirii). Mai mult, întreaga evoluție culturală a omenirii, în universalitatea ei, este rezultatul coagulării comunităților umane, în diverse forme, inclusiv a celor care au dus la apariția statelor-națiuni. Frumusețea, chiar dacă uneori și tragicul culturii umanității, stă tocmai în diversitatea acestor coagulări de grup, care au inclusiv forma națiunilor și care nasc sentimentul de patriotism. 

Îmi place enorm imaginea unei umanități în care nedreptatea, războiul, violența sînt eradicate definitiv. Și nu știu vreo utopie narativă care să surprindă o astfel de umanitate fără ca ea să se dizolve la un moment dat, pentru că este artificială, fără să devină distopie. Mi-aș dori ca umanitatea să ajungă la un nivel care să asigure autentic o astfel de unificare a binelui. Din păcate, nu cred în ea, nu pentru că există națiunile, ci pentru că omul în sine nu este un animal exclusiv bun. Pentru că indivizii sînt cei care fac răul, chiar dacă folosesc pentru a-l instrumenta națiunile. Și pentru că, în absența națiunilor, individul ar găsi alte instrumente prin care să facă și răul posibil.

În școală, prima rubrică din catalog este a limbii și a literaturii române și printre primele se află și istoria. Educăm generațiile următoare vorbindu-le și despre valorile naționale, despre o cultură națională, despre o istorie națională. Și o facem încercînd să insuflăm dragostea pentru om, pentru diversitatea sa, încercînd să insuflăm toleranță, în egală măsură sau poate chiar mai mult decît sentimentul de patriotism și de atașament identitar. Dar a vitriola ideea de națiune, sentimentul de patriotism, în numele unui bine universal, înseamnă, în fapt, a-ți nega propriul ideal al unui umanism absolut, pentru că te situează pe o poziție intolerantă. Și, mai ales, înseamnă a nu înțelege deloc construcția umanității, așa cum este ea astăzi, ca rezultat al unei evoluții istorice.

Revenind la o imagine utopică, poate va veni momentul cînd, în școală, vom preda valorile universalului, într-o lume a globalizării fără granițe statale. Dar am convingerea că și într-o astfel de lume patriotismul ar trebui să-și găsească locul, pentru a marca diversitatea umanului, alături de toleranța și de respectul față de celelalte grupuri etnice, cultural-lingvistice. Altfel, ne-am prăbuși repede ca umanitate într-o uniformitate aneantizantă.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.