Dezindustrializarea Germaniei – o amenințare încă reală

Dalia MARIN
Publicat în Dilema Veche nr. 995 din 4 mai – 10 mai 2023
Automobil electric Wuling © wikimedia commons
Automobil electric Wuling © wikimedia commons

Cu cîteva luni în urmă, Germania se pregătea pentru o iarnă dură. După ce Rusia a tăiat aprovizionarea cu gaze naturale a Europei și prețurile au crescut de mai bine de două ori, oficialitățile din Germania au avertizat în privința unor eventuale întreruperi în furnizarea energiei și a unor pene frecvente de curent electric. Unele orașe planificaseră, se pare, transformarea unor săli de sport în „hale încălzite” pentru săraci și bătrîni, iar mass-media făcea speculații despre raționalizarea energiei. Dar aceste previziuni nu s-au materializat. În fața acestor provocări istorice, Germania s-a arătat mai rezilientă decît și-au imaginat cei mai mulți.

Și totuși, Germania e încă panicată. Dar în loc să se agite pentru a procura încălzitoare cu gaz, nemții sînt bîntuiți acum de spectrul dezindustrializării. Nu trece nici o zi fără ca vreun trust de presă sau un institut de cercetare să nu facă previziuni potrivit cărora închiderea fabricilor și creșterea puterii Chinei vor duce țara la faliment. Banca deținută de stat Kreditanstalt für Wiederaufbau a avertizat de curînd că Germania se confruntă cu „o eră a prosperității în declin”. Iar Yasmin Fahimi, directoarea Uniunii Germane a Sindicatelor (Deutscher Gewerkschaftsbund – DGB), a avertizat că actuala criză energetică va duce la dezindustrializare și la concedieri masive.

Între timp, Centrul pentru Cercetare Economică Europeană (Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung – ZEW) din Mannheim a numit Germania „marele perdant” al economiei mondiale actuale, plasînd-o pe locul 18 din 21 în ierarhia competitivității țărilor industrializate. Alți experți au avertizat că prețurile crescute ale energiei vor obliga producătorii să-și relocheze activitatea în Europa de Est și în SUA, ca răspuns la protecționismul american.

Cum se explică această dispoziție sumbră? Șefii mediului german de afaceri au evocat pentru prima oară amenințarea dezindustrializării în aprilie anul trecut, cînd Germania își punea problema boicotării gazului rusesc, care acoperea pe atunci mai mult de jumătate din necesarul de gaze naturale al țării. Directorii executivi ai corporațiilor, printre care și Markus Krebber, directorul general al companiei RWE, au avertizat că un embargou pentru energia rusească va duce la șomaj în masă, la sărăcie și la ample tulburări sociale.

Aceste avertismente erau în răspăr cu un studiu academic precedent, făcut de economiști germani proeminenți, care estima că embargoul pentru energia rusească va provoca o recesiune ușoară pînă la moderată. Autorii argumentau că o economie de amploare, ca aceea a Germaniei, are mai multe căi de acomodare la un astfel de șoc, cum ar fi găsirea unor furnizori alternativi și trecerea la alte surse de energie. Mai mult, argumentau ei, Guvernul ar putea interveni și atenua efectele economice negative ale boicotului.

După cum s-a arătat, scenariile apocaliptice nu s-au adeverit niciodată, nici chiar după ce președintele rus Vladimir Putin a închis conducta Nord Stream care alimenta Germania. Guvernul federal a reușit într-adevăr să găsească alternative la energia rusească, măsurile de economisire a energiei au redus consumul de gaze cu 30%, iar iarna a fost, în cele din urmă, mai blîndă decît se preconiza. Proviziile de gaz ale țării s-au refăcut, iar prețurile au scăzut de la 350 de euro per megawatt/oră, în vară, la 80 de euro per megawatt/oră. Nu au avut loc pene de curent, iar diminuarea consumului de gaz nu a dus la nici o scădere a producției industriale, firmele germane devenind, pur și simplu, mult mai eficiente.

Pe fondul îndelungatei dependențe de gazul rusesc, războiul din Ucraina și creșterea vertiginoasă a prețurilor energiei au reprezentat cea mai mare criză trăită de Germania după al Doilea Război Mondial. Dar economia germană a învins furtuna și a crescut anul trecut, se estimează, cu 1,9% – o situație aflată la ani-lumină de scenariul recesiunii preconizat de atît de mulți.

Dar adevărata amenințare pîndește după colț. Faptul că R.P. Chineză a depășit recent Germania ca al doilea cel mai mare exportator de autovehicule din lume e un semn îngrijorător. Cota-parte a Chinei din piața globală a automobilelor electrice a crescut anul trecut la 28%, datorită poziției de frunte în fabricarea de baterii și a succesului fabricanților chinezi precum BYD Auto, Wuling, GAC Motor, în vreme ce cota-parte a unor companii germane precum Volkswagen a scăzut de la 7% la 4%.

În mod similar, exporturile de autovehicule chineze către Europa au crescut vertiginos, de la 133.465 de unități în 2019 la 435.808 în 2021, datorită creșterii cererii pentru vehicule electrice fabricate în China. Europa importă actualmente mai multe autovehicule din China decît exportă, în condițiile în care tranziția spre „zero emisii nete” și eliminarea iminentă, în Europa, a motoarelor cu combustie internă amenință să scoată din circulație industria germană producătoare de automobile.

Dar competiția chineză amenință nu numai industria producătoare de autovehicule, ci și sectorul producției de mașini și utilaje, un segment-cheie pentru Mittelstand – producătorii mici și medii care alcătuiesc coloana vertebrală a industriei țării. Mai devreme, anul acesta, Asociația Germană a Fabricanților de Mașini și Utilaje (Verband Deutscher Maschinen-und Anlagenbau – VDMA) a publicat un raport în care arăta că exporturile chineze de mașini-unelte le-au depășit pe cele ale Germaniei. În vreme ce exporturile de utilaje din Germania au crescut cu aproape 10% în 2021, importurile de utilaje din China au crescut cu 26%. În mod ironic, firmele germane care operează în China au contribuit în mod hotărîtor la această transformare: ele erau obligate să lucreze în parteneriat cu firme locale, ceea ce a accelerat transferul tehnologic, prin instruirea efectivă a chiar viitorilor competitori.

În 2022, Germania a luat prin surprindere întreaga lume, reușind să se desprindă de gazul rusesc fără să cadă într-o recesiune severă. Dar refacerea competitivității țării e o provocare chiar mai dificilă. Cu trei decenii în urmă, Germania a reușit să devină din „bolnavul Europei” motorul ei economic. Pentru a putea concura în economia globală tot mai feroce a secolului XXI, Germania trebuie să se reinventeze din nou.

Dalia Marin, profesor de Economie internațională la Școala de management a Facultății Politehnice din München, este bursier cercetător la CEPR (Centrul pentru Cercetare în Politică Economică) și bursier nerezident la Bruegel (Brussels European and Global Economic Laboratory).

Copyright: Project Syndicate, 2023

www.project-syndicate.org

traducere de Matei PLEŞU

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.