De la micul Paris la micul Stambul

Publicat în Dilema Veche nr. 885 din 25 - 31 martie 2021
Bătălia cu giganții jpeg

De ani întregi, edilii Capitalei par să fi urmărit un singur lucru: fluidizarea traficului auto. Și – dacă e să ne luăm după studii – au eșuat spectaculos: București e capitala europeană cea mai aglomerată și cu cel mai congestionat trafic. Cumva, toate energiile și resursele au fost îndreptate pentru a facilita deplasarea cu mașina personală. De-a lungul bulevardelor au fost îngustate trotuarele și s-au defrișat spațiile verzi pentru a crea locuri noi de parcare ori pentru a lăți benzile de circulație. Și, cu toate acestea – sau tocmai de aceea –, orașul s-a transformat într-o imensă parcare aproape golită de sens și de civilizație. Sîntem, din nou, în urmă. În materie de politici de urbanism, retardul e de cel puțin 50 de ani. Aplicăm, acum, măsurile pe care le-au încercat alte orașe mari și pe care le-au abandonat, între timp. În vreme ce Bucureștiul e năpădit, la propriu, de mașini, alte orașe, cum ar fi Parisul, sînt restituite pietonilor. Anne Hidalgo promite „Parisul în 15 minute”. Un concept în care traversările pe distanțe lungi, cu mașina, sînt înlocuite cu plimbări de scurtă durată în cartiere. E o adevărată luptă împotriva mașinii și pentru transportul pietonal sau alternativ.

Printre altele, primarul a decis pietonalizarea unor străzi centrale și a creat zeci de kilometri de piste dedicate bicicliștilor. Criza generată de COVID-19 și restricțiile antipandemie au accelerat transformarea orașului. Din cele 85.000 de locuri de parcare stradale, Anne Hidalgo intenționează să desființeze 60.000. Scopul e lărgirea trotuarelor sau înființarea unor noi piste ciclabile. O altă măsură de descurajare a traficului auto: viteza maximă de deplasare a mașinilor în oraș va fi de 30 km/h, cu excepția cîtorva bulevarde și a șoselei periferice, unde se permite deplasarea cu 50 km/h (față de 70 km/h cît e acum). Asta înseamnă revoluție în trafic. Pentru zona centrală, misiunea e probabil fezabilă – deja funcționează parțial. Însă nu e clar cum va putea livra ce a promis locuitorilor din cartierele mărginașe. Mulți o acuză de eco-populism, pentru că, în absența unei restructurări a transportului în comun, orașul de 15 minute e o utopie. O metropolă de dimensiunea Parisului nu are nici o șansă să funcționeze ca Oslo, de pildă, unde pietonalizarea unor largi porțiuni ale orașului chiar a scăzut semnificativ poluarea și a crescut calitatea vieții. Însă prioritățile au fost mutate de pe autovehicule personale pe pietoni – tendința e clară și va marca evoluția orașului.

La București, planificarea urbană merge exact în sensul opus. Primarul sectorului 4, Daniel Băluță, vrea să construiască mai multe pasarele pietonale. Cea mai mare va traversa, pe mai multe sensuri, intersecția bulevardelor Șincai și Tineretului. Nu vă lăsați păcăliți de cuvinte. Pasarela „pentru pietoni” e, de fapt, tot pentru mașini. Primarul speră că, degrevînd intersecția de trecerile de pietoni, va putea să accelereze traficul auto. O dublă eroare, spun urbaniștii: pe de o parte, pentru că mașinile și tramvaiul oricum vor trebui să oprească, alternativ, pe cele două mari bulevarde; pe de altă parte, pentru că pasarela va îngreuna, în loc să înlesnească, circulația pietonală. E o pseudo-soluție la o problemă inventată: ambuteiajul evitat aici se va muta la următorul semafor, iar pietonii vor avea de parcurs un drum mai lung deasupra șoselei, ceea ce constituie încă o formă de descurajare a mersului pe jos. E și inestetic. Și, pe deasupra, scump…

În schimb, la sectorul 6, primarul Ciprian Ciucu încearcă, în premieră, să restituie pietonilor trotuarele descurajînd parcările abuzive. E un demaraj dificil, căci edilul se lovește de inerția unui sistem care, de decenii, s-a străduit să-și acopere propria neputință tolerînd parcarea neregulamentară a mașinilor pe trotuare. Însă, cîtă vreme nu se vor găsi soluții unitare la nivel de oraș, pașii mici spre normalizare întreprinși în sectorul 6 vor rămîne doar un experiment social. Iar Bucureștiul, în loc să redevină micul Paris, va semăna tot mai mult cu micul Stambul.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

WhatsApp Image 2025 06 16 at 14 41 57 jpeg
Cele două zodii cărora Dumnezeu le va da tot ce vor. Rugăciunile le sunt ascultate, iar dorințele cele mai mari li se împlinesc
Există perioade în care parcă totul se așază la locul lui, în care viața pare să curgă mai lin, iar ceea ce ne dorim prinde contur fără eforturi prea mari. Pentru două zodii, această etapă începe acum.
horoscop png
Horoscop marți, 17 iunie. Taurii se gândesc să își părăsească jumătatea, Leii sunt sfătuiți să se supună regulilor
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale pentru marți, 17 iunie.
Isu Smurd
Un copil de doi ani a murit după ce a căzut de la etaj, în Capitală. Poliția a deschis un dosar penal
Polițiștii Direcției Generală de Poliție a Municipiului București au fost sesizați, luni, cu privire la un incident petrecut la o adresă din Sectorul 1, unde un copil ar fi căzut de la un etaj superior.
salariu pe vas jpg
Ce salariu are o româncă ce lucrează pe vas: „Nu ai nevoie de experiență”
Salariile românilor care lucrează pe vasele comerciale, în special pe navele de tip Ro-Ro Pax, sunt atractive și pot ajunge până la 2.700 de euro pe lună, plus bonusuri semnificative. Aceasta este realitatea pentru o româncă care a povestit într-un video pe TikTok despre experiența sa profesională.
dietă  foto   Shutterstock jpg
Cele trei alimente care încetinesc metabolismul și opresc slăbirea. Ce arată un studiu Harvard
Mulți oameni care vor să slăbească se concentrează pe ce să adauge în dietă, însă adevărata schimbare vine din eliminarea unor alimente care, de fapt, sabotează metabolismul în fiecare zi.
Sumeet Sabharwal, căpitanul avionului Air India, este considerat „erou” Foto X jpg
Căpitanul avionului Air India, considerat erou după ce a deviat în ultima clipă zborul. „Ar fi existat alte sute de victime”
Căpitanul Sumeet Sabharwal, unul dintre piloții avionului Air India 171, a fost considerat „erou” de către localnici, după ce a deviat în ultima clipă zborul pentru a evita un bloc de locuințe.
Reținut de polițiști după ce a înjunghiat o persoană în autobuz Foto X jpg
Atac mortal cu un cuțit într-un autobuz, în Belgia. O persoană a murit, iar alta a fost rănită
O persoană a fost ucisă și o alta a fost rănită luni, 16 iunie, de un bărbat care a atacat la întâmplare cu un cuțit un pasager într-un autobuz din oraşul belgian Antwerp (Anvers).
2 cum sa alegi un pepene verde jpg jpeg
Cum îți dai seama dacă pepenele verde este bine copt. 4 lucruri la care trebuie să fii atent pentru a-l alege cum trebuie
Vara este sezonul pepenelui verde, iar nimic nu se compară cu gustul dulce și răcoritor al unui fruct bine copt. Totuși, alegerea unui pepene perfect din grămada de pe tarabă sau din supermarket poate fi o adevărată provocare.
cancer plamani webp
Simptomele ignorate ale cancerului de plămâni, boala de care suferă Ion Iliescu. „Nu are receptori de durere”
Cancerul pumonar, afecțiunea de care suferă fostul președinte al României, Ion Iliescu, este cancerul care determină pe glob cele mai multe decese. Atunci când apar simptome care ne trimit la medic este deja tardiv, iar asta pentru că plămânul nu doare. Sunt însă investigații pe care le putem face.