De la frizerie la muzeu

15 mai 2020
Bătălia cu giganții jpeg

Cuvîntul esențial nu suportă grade de comparație. Experiența pandemică ne-a arătat că, pentru o perioadă limitată de timp, sîntem dispuși și capabili să renunțăm la drepturi și libertăți considerate inamovibile. Apoi, odată cu suspendarea activităților non-esențiale, am putut constata că lucrurile cu adevărat indispensabile sînt, de fapt, mai puțin numeroase decît ne-am fi imaginat. Relaxarea treptată a restricțiilor ne pune în situația unei reevaluări a modului de viață – și a felului în care ne raportăm la lumea din jur.

În curînd se redeschid frizeriile. E un serviciu esențial, mai ales în mediul urban. Autoritățile au propus noi reglementări și micile întreprinderi vor găsi soluții pentru a le pune în aplicare: clientul tuns va plăti și, dacă e fericit, poate va lăsa bacșiș. Job done! – toată lumea e mulțumită. Și librăriile se pot redeschide în condiții de securitate sanitară: cu norme de igienă mai stricte, mască obligatorie, mai puțin cash și distanță fizică între oameni. Multe alte afaceri mai mici sau mai mari se vor putea redeschide și doar bunul-simț și responsabilitatea individuală îi vor feri pe clienți și pe angajați de pericolul COVID-19.

Dar instituțiile de cultură? În ce condiții vor putea fi redeschise teatrele, cinematografele, sălile de concerte, muzeele? Dacă sînt esențiale – și, pentru o parte deloc semnificativă a populației, așa și sînt! –, atunci autoritățile trebuie să caute soluții de relansare în siguranță chiar și pe timpul pandemiei. Dacă sînt mai puțin esențiale decît, să zicem, frizeriile, atunci redeschiderea lor suportă amînare.

Germania consideră, prin vocea ministrului federal Monika Grütters, că „cultura e un element esențial pentru democrație”. Foarte esențial, am putea spune, judecînd după măsurile adoptate la scurt timp după lockdown și după graba cu care se caută acum soluții pentru redeschiderea sectorului. Sînt vizate toate domeniile și toate tipurile de lucrători culturali, iar ajutoarele oferite de guvernul federal și de landuri depășesc ordinul sutelor de milioane de euro. În Franța, șeful statului e îndemnat, într-o scrisoare deschisă semnată de zeci de creatori, să instituie „starea de urgență în cultură”. Și aici, guvernul a suplimentat fondurile și a modificat reglementările astfel încît artiștii independenți (așa-numiții „intermitenți”) să beneficieze de indemnizații pînă după jumătatea anului viitor și a pus la dispoziția întreprinderilor culturale subvenții generoase menite să susțină un sector economic puternic lovit de măsurile antipandemie.

Însă nici măcar în Germania și în Franța nu e ușor să restitui circuitului public instituții cu potențial de contaminare – așa cum sînt, de exemplu, muzeele. În Franța, de pildă – altă doctrină. Guvernul face distincția între muzeele „mici” și cele „mari”, cum ar fi Luvru sau Centrul Pompidou. Ambele categorii prezintă probleme specifice. Muzeele „mici” au, adesea, încăperi înghesuite, care nu permit vizitarea în condiții de distanțare socială, și au culoare de acces și scări insuficiente pentru a asigura un trafic în două sensuri. În schimb, nu reprezintă o atracție atît de mare încît să existe un mare risc de contagiune. Ele pot fi deci redeschise cu precauție și cu o bună coordonare a publicului. Muzeele „mari” sînt, cel puțin teoretic, mai adaptate pentru situația pandemică. Sau, măcar, dispun de fondurile necesare pentru implementarea măsurilor cerute de autoritățile sanitare. Ele vor trebui să se doteze cu sisteme noi de prelucrare a vizitatorilor: rezervare prealabilă a slot-urilor orare de vizitare, reducerea fluxului de oameni, recalibrarea circuitului de vizitare, sporirea numărului de agenți de ordine pentru a putea supraveghea distanțele dintre vizitatori și grupuri, scurtarea duratei vizitelor etc.

În Germania, pentru a se putea conforma noilor reguli, guvernul federal a pus la dispoziția muzeelor naționale un fond de zece milioane de euro. Muzeele regionale primesc fonduri de la autoritățile locale. „Doctrina” se bazează pe distanțare socială, norme de igienă stricte și reconfigurarea traseelor prin muzeu. Reducerea numărului de vizitatori e un risc calculat și asumat. În 2019, cele 7.000 de muzee și spații memoriale din Germania au avut aproape 115 milioane de vizitatori. În Franța, cele 64 de muzee „mari” au atras anul trecut în jur de 50 de milioane de vizitatori. Cifrele astea spun multe: devine evident că muzeele sînt foarte esențiale!

În România, ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a anunțat că își dorește ca muzeele să fie redeschise, dar lasă totul în seama directorilor. Se vor putea conforma noilor norme, mult mai stricte? Deocamdată nu știm cu precizie care sînt cifrele de vizitare ale muzeelor românești. Probabil că cifrele sînt modeste de vreme ce nimeni, în afară de muzeografi și de cîțiva amatori înfocați nu a deplîns închiderea lor. Și, cum turismul e în continuare restricționat, numărul vizitatorilor va scădea oricum. Muzeele nu ar avea deci de ce să prezinte un risc special de infecție. Pentru a preveni chiar și acest risc, e nevoie de un plan bun și de bani de la Ministerul Culturii. Rețeaua Națională a Muzeelor din România a schițat acest plan. Mai e nevoie de fonduri pentru a-l susține.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.