D'ale publicului

Publicat în Dilema Veche nr. 150 din 8 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În general, publicul românesc de teatru, operă, concert clasic ori balet are două trăsături fundamentale: nu e punctual şi aplaudă în picioare, cu ovaţii, întotdeauna. Lipsa de punctualitate dovedeşte (e cazul să explic de ce?) o crasă lipsă de respect faţă de toată lumea. Ceilalţi spectatori, dar şi artiştii sînt evident incomodaţi, dacă nu de-a dreptul deranjaţi, de cei foarte mulţi care afluiesc în sală la minute bune după începerea reprezentaţiei şi îşi caută locurile, folosind diverse surse de iluminat din dotarea personală, cu o evidentă preferinţă pentru lumina verzuie a ecranului telefonului mobil. Mai mereu, pe locul întîrziatului e altcineva aşezat, care va ceda locul doar după explicaţii. Săptămîna trecută, la o reprezentaţie de la sala "Amfiteatru" a Naţionalului, chiar şi la 30 de minute de la ora de începere anunţată pe afiş, spectatori întîrziaţi şi-au căutat şi găsit locurile în sală, cu toată recuzita de zgomote adiacentă - foşneli, şoapte apăsate, manevrări de fotolii, şiruri întregi de spectatori ridicate în picioare cînd întîrziatul intră pe rînd, dar şi cînd uzurpatorul iese etc. Politica oricărui mare teatru al lumii este aceea că, după ce cortina s-a ridicat sau, maximum, la 5 minute după aceea, oricine vine este poftit să aştepte pauza în foaier. La noi însă, dreptul de a te aşeza pare imprescriptibil. Dar despre lipsa de punctualitate s-a tot vorbit aici, la Porţile Orientului, însă frenezia cu care se aplaudă orice este o trăsătură mai nouă a publicului nostru şi - cred eu - e semn că ceva grav, mai grav decît lipsa de punctualitate, se petrece cu noi. La finalul oricărei reprezentaţii, independent de calitatea celor petrecute pe scenă, publicul nostru apaludă în picioare, ovaţionează, mimează frenetic plăcerea estetică maximă, cu larmă şi urale. Am văzut, recent, o producţie teatrală la Naţional care nu merita doar firave aplauze de curtoazie - sala era în delir. La Operă, se strigă "Bravo!" unor bieţi cîntăreţi la limita penibilului, de parcă asistăm, de fiecare dată, la acea seară istorică din 1972 de la "Metropolitan Opera" din New York, cînd tînărul Pavarotti a făcut impecabil pe fiecare din cei 9 do din aria lui Tonio, în Fiica Regimentului de Donizetti.* Cînd eram mic - îmi amintesc bine -, primele mele experienţe de spectator de operă sau de concert simfonic însemnau şi deprinderea codului aplauzelor. Nu mama, nu tata, ci sala întreagă mă învăţa două lucruri esenţiale pentru orice spectator: cînd se aplaudă şi cum se aplaudă. Regulile deprinse de mine acum cîteva (totuşi, puţine) decenii nu mai valorează acum doi bani. La Ateneu sau la Sala Radio, aplauzele între mişcările concertelor simfonice au devenit tot mai frecvente. La Operă, nu se mai aşteaptă finalul ariei, ci se aplaudă oricînd solistul respiră mai lung şi lumea crede că s-a terminat. Faptul că publicul nostru aplaudă vraişte, şi numai într-un fel triumfal, mă năuceşte. Adesea, mă jenează chiar. Lumea a uitat că aplauzele în picioare sînt rezervate doar marilor succese, iar aplauzele în picioare cu ovaţii se acordă doar momentelor unice. Publicul românesc a devenit un grup de nuntaşi - orice li se serveşte e foarte bine primit în numele unei bune dispoziţii generale. Cum lipsa reperului şi a justei măsuri e un handicap general al lumii româneşti, nu ar trebui să fiu mirat că nu mai există spirit critic şi, mai grav, că nu se mai utilizează criterii. Merită totuşi să explorăm posibilele explicaţii ale entuziasmului fără motiv care cuprinde pe român la finalul oricărei piese de teatru sau oricărei reprezentaţii de operă. Pe de o parte, sînt deceniile de aplauze frenetice care sună şi acum în urechi celor care, ca mine, le-au trăit. La congrese sau la şedinţe de partid festive, se aplauda oricînd, continuu, mereu în picioare, cu scandări. Se ovaţiona orice platitudine rostită pe podium şi se aplauda, muncitoreşte, fără nici o noimă, de multe ori, de cîte trei ori în timpul aceleiaşi fraze. Ştiu bine că existau aplaudaci la capul rîndului şi că toată asistenţa era ţinută să îi urmeze. Dar acum, la Operă sau la Teatru, nu mai sînt aplaudaci. Nimeni nu te mai obligă să te ridici în picioare şi să vocalizezi pe propriile aplauze. Insistenţa aplaudacilor de atunci a produs un fel de reflex Pavlov şi, de cîte ori palmele se ating, genoflexiunea se declanşează şi gîtul de deblochează. A doua explicaţie ar fi că publicul nu mai este educat să fie public. E ipocrit sau de-a dreptul neinstruit. În ambele situaţii, el este otrăvitor pentru artist care, pe bună dreptate, îşi apreciază prestaţia (mai ales) după reacţia publicului. În orice se exprimă pe o scenă, fie că e politică sau sport sau artă, oamenii văd ceva extraordinar şi reacţionează, pradă unei năuceli voioase şi candide, în consecinţă. Acum vreo 30 de ani, cînd dintr-un motiv oarecare au dispărut elefanţii dintr-un parc naţional african, administratorii au decis să importe pachiderme. Astfel, urmînd o logică evidentă, au fost cumpăraţi numai elefanţi tineri, ca să crească şi să se obişnuiască cu locul; e normal să dai banii pe ceva care are o mult mai lungă perspectivă. Aduşi în noul habitat, elefanţii tineri s-au dovedit a fi un dezastru: violenţi, complet nebuni, atacau şi devastau totul în cale, nestăpîniţi, parcă posedaţi de un duh rău. Atunci, zoologii au atras atenţia administratorilor că, într-o comunitate precum cea a elefanţilor, cei bătrîni disciplinează pe cei tineri, îi ţin sub control, le temperează excesele exercitînd asupra lor o pedagogie subtilă. Astfel, importînd doar exemplare tinere, administratorii au rupt un ciclu natural de educare şi ceea ce a rezultat nu a fost o familie de elefanţi, ci o hoardă smintită de zurbagii care cîntăresc, fiecare, cîteva tone. De atunci, toată lumea ştie că elefanţii tineri se importă numai cu familia şi că, dacă vrei exemplare tinere şi viguroase, trebuie să aduci şi bătrînii care îi educă. În sălile noastre, pline acum de tineri, lipsesc elefanţii în vîrstă, care impun "hoardei" temeiuri, criterii şi coduri. E drept, şi "hoarda" de azi nu e prea receptivă. ________________ * Aria "Ah! mes amis, quel jour de f

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Mark Carney2 jpg
Canada a votat: Liberalii rămân la putere, dar cu un mandat fragil. Ce rol a avut Trump?
Canadienii au ales stabilitatea în fața nesiguranței internaționale. Mark Carney, noul lider al Partidului Liberal, a reușit să câștige alegerile anticipate, dar viitorul guvernului său se va construi sub semnul unei presiuni tot mai intense din partea lui Donald Trump, relatează BBC.
Christie Brinkley  foto   Instagram jpg
Nu-i de mirare că l-a părăsit! Christie Brinkley: „Când eram căsătoriți, Billy Joel lipsea cu zilele de-acasă!”
Modelul de 71 de ani a vorbit despre a doua căsnicie a ei, cea cu muzicianul Billy Joel, alături de care a petrecut câțiva ani plini de pasiune.
CRIN ANTONESCU DECLARATIE 006 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Crin Antonescu, mesaj puternic de final de dezbatere: „Voi uni, voi întări și voi ridica România”
În încheierea dezbaterii electorale de la Digi24, Crin Antonescu a transmis un mesaj puternic și coerent, care a sintetizat viziunea sa de președinte autentic: România trebuie să transforme crizele în oportunități, să devină mai puternică și să se unească în fața provocărilor.
3 ozana si andrew barabancea jpg jpeg
Momente grele pentru Ozana Barabancea. Fiul său, Andrew, a făcut infarct. Cum se simte băiatul în vârstă de 24 de ani: „O perioadă extrem de dificilă”
La doar 24 de ani, Andrew Barabancea, fiul sopranei Ozana Barabancea, a trecut printr-un episod medical extrem de grav: un infarct.
masini distruse piatra neamt, foto Stirineamt jpg
Scandal în Piatra Neamţ. Un bărbat care a distrus patru maşini şi ameninţa trecătorii a fost internat la Psihiatrie
Un bărbat în vârstă de 45 de ani a fost internat la secția de Psihiatrie a Spitalului Județean de Urgență din Piatra Neamţ, după ce a vandalizat patru maşini şi a ameninţat trecătorii cu o dală de beton în centrul oraşului.
Spania și Portugalia au fost lăsate în beznă de o pană de curent masivă FOTO EPA EFE jpg
De ce au rămas fără curent Spania și Portugalia. Implicații pentru sistemul energetic al Europei
O pană de curent masivă care a afectat luni Spania și Portugalia a declanșat o chestionare frenetică a cauzelor probabile ale opririi alimentării cu energie electrică, lăsând milioane de oameni fără acces la servicii esențiale, relatează Poltico.
Momentul în care un tânăr urmărit de poliție intră în mașina unui viceprimar
Momentul în care un tânăr urmărit de poliție intră în mașina unui viceprimar. Intervenția Poliției, criticată
Un tânăr de 22 de ani a fost plasat sub control judiciar după ce duminică, 27 aprilie, a intrat în mașina viceprimarului din Vicovu de Jos, în timp ce era urmărit de polițiști.
mei istock jpg
Superalimentul subestimat pe care mulți nici nu-l consumă. Reface ficatul, pancreasul și previne diabetul. E foarte bun și pentru ten
Este un aliment pe care cei mai mulți oameni îl ignoră, însă care are nenumărate efecte benefice pentru sănătate. Este vorba despre mei, care deși este considerat de multă lume drept un simplu aliment pentru păsări, el poate fi foarte benefic și pentru oameni!
soc sampanie istock jpg
Consumul de șampanie ar putea reduce riscul de stop cardiac, sugerează un nou studiu
Consumul de șampanie, o dietă bogată în fructe, menținerea unei greutăți corporale sănătoase și o atitudine pozitivă în viață ar putea contribui la reducerea riscului de stop cardiac, potrivit primului studiu de acest tip din lume.