Dacă imitațiile nu fac o literatură, nici șabloanele nu fac o educație

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
HCorches prel jpg

Nu este prima dată cînd scriu despre acest subiect și, probabil, nici ultima. Pentru că este unul dintre domeniile din învățămînt în care am ceva mai multă expertiză, începînd de la formările pe care le-am parcurs, trecînd prin formările pe care le-am susținut eu (și încă le susțin) în calitate de formator, prin munca mea de autor de manuale și de auxiliare școlare care vizează această componentă și pînă la activitatea mea propriu-zisă, în calitate de colaborator direct (ca să nu spun expert) cu structuri ministeriale, vizînd același domeniu: evaluarea. 

La ce vreau să mă refer, acum? O iau, cum îmi place uneori, pe ocolite și de departe, dinspre experiența mea de elev, deși probabil am mai scris despre ea. Pregătirile pentru examenele naționale din acele timpuri erau cu totul altfel decît ceea ce înseamnă ele astăzi. Examenele însele erau cu totul altfel structurate, subiectele aveau alte principii de construcție, evaluarea lucrărilor era și ea un proces diferit față de cum arată ea astăzi. 

Pentru examenul de treapta I, adică cel de la sfîrșitul clasei a VIII-a, trebuia să te pregătești din română și matematică. Subiectul în sine, pe care îl primeai la examen, nu avea însă o structură fixă, din cîte îmi amintesc. La română, avea vreo trei părți: literatură, morfo-sintaxa propoziției și morfo-sintaxa frazei. Pe undeva, printre acestea, se strecura și cîte ceva legat de lexic. Cum te pregăteai, însă? Nu existau, și acesta este aspectul asupra căruia insist, culegeri de teste similare celor de la examen. Existau, desigur, culegeri de exerciții de gramatică și de comentarii pentru literatură. Căci la literatură aveai un set de vreo 15-20 de texte pe care trebuia să le pregătești și pur și simplu învățai comentarii despre acestea pe de rost. Iar la gramatică, făceai exerciții pînă nu mai puteai, de toate felurile, de analiză morfo-sintactică a propoziției și a frazei, respectiv de construcție. Cam asta însemna pregătirea. La matematică, oarecum similar, făceai probleme din culegeri, de toate felurile, pînă ți se acrea. 

La bacalaureat, tot cam așa stătea treaba. Nu existau culegeri de teste pe care să exersezi. Existau culegeri de sinteze și de comentarii. Cam atît. Iar la examen, un prof venea și scria pe tablă subiectul, care, din cîte știu, era adus în plic de la București. De exemplu, Lirica de dragoste a lui Mihai Eminescu.

Ei bine, în vremuri noi, structura subiectelor de la examene a devenit standardizată, ceea ce este foarte bine. Ea este cunoscută de profesori și de elevi cu mult timp înainte de examen, chiar cu ani înainte. Și, la începutul fiecărui an școlar, se publică modelul oficial al subiectului, la fiecare disciplină. Este un factor de predictibilitate necesar. 

Pe de altă parte, odată cu această predictibilitate a structurii subiectului, a proliferat afacerea culegerilor de teste. Nu ascund că eu însumi am fost și sînt autor al unor asemenea cărți. Mai bune sau mai proaste, piața oferă o destul de mare varietate, în fiecare an apărînd cel puțin vreo cinci-șase astfel de titluri, numai la editurile mari, plus sumedenii mai puțin vizibile, pe la edituri locale, cu vizibilitate mai mică. Existența acestora pe piață este firească și necesară, desigur. Profesorii au astfel material didactic, iar elevii au material de exersare. 

Ce trebuie spus, însă, este că aceste culegeri de teste nu sînt biblii și nu trebuie privite în această cheie de lectură. Sînt niște auxiliare didactice, complementare procesului educațional curricular, care asigură un plus de cunoaștere și de competență celor care le utilizează. Nu au pretenția, însă, de a garanta succesul și nu pot substitui procesul curricular de predare-învățare-evaluare. 

În anii pandemici, s-a mai făcut un pas. Au apărut așa-numitele teste de antrenament. De data aceasta, însă, aveam de-a face cu teste oficiale, elaborate de aceleași grupuri de lucru care elaborează și subiectele pentru examenele naționale. Apariția lor a fost gîndită ca un sprijin suplimentar în condițiile unui proces educațional îngreunat de pandemie. A unui proces educațional sincopat, cu perioade online și cu perioade hibride, în care materia s-a parcurs mai dificil și mai trunchiat. S-a adunat, astfel, o bază destul de consistentă de teste de antrenament, care, tipărite, ar depăși probabil consistența a două-trei culegeri. 

Ei bine, apariția lor în condițiile speciale amintite a fost urmată de presiunea părinților, an de an, de multiplicare a lor. Inclusiv în acest an școlar, cînd condițiile pandemice au fost anulate total, părinții solicită publicarea altor teste de antrenament. 

Am văzut declarația domnului secretar de stat Sorin Ion, care preia și opinii ale domnului Mircea Miclea, în care afirmă că se va analiza oportunitatea de a mai fi elaborate alte teste de antrenament. Eu aș zice că în declarația domniei-sale se află, de fapt, o rezervă, cu care sînt solidar. Dînsul își exprimă temerea că, prin exagerare cu astfel de teste, se distorsionează procesul educațional propriu-zis și pregătirea pentru examene, în condițiile în care sînt percepute ca fiind literă de lege, dat fiind statutul lor oficial. Și, cred eu, are dreptate. Riscăm, și nu sîntem departe de acest fapt, să ne transformăm întregul parcurs educațional, cel puțin în ultimul an dinainte de examen, într-unul exclusiv de rezolvare de teste. Or nu acesta este scopul evaluării prin examenele naționale, să deținem niște scheme mentale fixe, grilă pe grilă, ci să evaluăm mobilitatea gîndirii și capacitatea de operare cu informațiile acumulate. Iar pentru asta e necesar să avem un parcurs educațional complet, cu predare-învățare-evaluare pînă la capăt, nu să exersăm ca niște roboți aplicarea unor șabloane.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.