Dă-mi să-ți arăt cum pun cratima-n „vi s-a”

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

Unul dintre studiile de caz pe care le utilizăm în cursul de educație media este o replică a lui Gigi Becali în care explică raportul său cu alți doi oameni de fotbal, Dumitru (zis Mitică) Dragomir, respectiv Marian Iancu. Replica lui Becali sună așa: „M-am certat cu Mitică Dragomir, dar fără jigniri. El m-a făcut oligofren, eu l-am făcut zdreanță, dar nu ne-am insultat. În schimb, Marian Iancu e obraznic și umblă cu tot felul de jargoane care nu e bine să le dai la presă”. Marian Iancu afirmase că „Gigi Becali e nimeni. Și el, și echipa lui!”. Este un exemplu despre cum funcționează libertatea de exprimare, pornind de la care se poate dezvolta și înțelege cum funcționează limitarea acesteia, apoi cenzura. În exemplul dat, avem o limpede percepție cu dublă măsură a libertății de exprimare. În raport cu Mitică Dragomir, Gigi Becali nu percepe ofensa, în schimb în raport cu Marian Iancu o percepe. De ce? Pentru că între ei sînt alte tipuri de relații. În fond, este ca între amicii care folosesc între ei apelative din spectrul termenilor obsceni, nepercepîndu-i ofensatori, dar pe care i-ar percepe ca atare dacă le-ar fi adresați de alte persoane, nu în cadru camaraderesc.

Pornesc de la acest exemplu pentru a deschide și eu cadrul. Libertatea de exprimare este un drept fundamental într-o societate democratică. Este unul dintre cele mai importante drepturi, fiind garanția celorlalte drepturi, de fapt. Aceasta acoperă toate formele de exprimare și de manifestare, inclusiv informații și idei care șochează, care ofensează sau care deranjează. Totuși, libertatea de exprimare este un drept relativ, nu unul absolut, cum este, de exemplu, dreptul de a nu fi supus pedepsei cu moartea. Ce înseamnă asta? Că un drept absolut nu poate fi supus nici unei limitări, cîtă vreme drepturile relative pot fi supuse unor limitări legitime. 

Constituția României, în Articolul 30, alineatul 2, menționează că Cenzura de orice fel este interzisă, iar alineatul 7 subliniază că Sînt interzise de lege defăimarea țării și a națiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură națională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violență publică, precum și manifestările obscene, contrare bunelor moravuri. Aparent, cele două articole intră în contradicție, dar în realitate este vorba tocmai despre faptul că există posibilitatea de a supune unele drepturi, în cazul de față cel al liberei exprimări, unor limitări legitime. Nu intru în detalii legate de alte prevederi legislative, dar punctez faptul că o limitare legitimă impusă libertății de exprimare este cea care protejează „morala publică”. Termenul este însă destul de vag, deoarece indivizii au înțelegeri diferite despre ceea ce este „moral”. Ceea ce poate fi scandalos pentru unii este total acceptabil pentru alții. Sau ceea ce este acceptabil într-un context este jignitor în altul. Mai este o chestiune. Cenzura este, de fapt, un act mai abuziv. Ea presupune o intenționalitate premergătoare manifestării, exprimată ca atare și asumată la nivel de politică de stat. Altfel, vorbim despre încălcări ale unor drepturi sau despre limitări legitime ale acestora.

Toată această explicație o formulez în contextul scandalului Untold cu Gheboasă, care de la articolul precedent a cunoscut ramificații, respectiv amendarea interpretului și a altor cîțiva participanți de către Jandarmerie. Sînt multe nuanțe ale problemei care se ridică. Dar poate cea mai importantă este aceea legată de actul de creație, de exprimare creativă, artistică. În ce măsură acesta se supune unor reglementări care țin de natura legislativă, respectiv de posibilitatea limitării dreptului de exprimare liberă. 

În istoria îndepărtată sau apropiată a artei avem destule exemple de reacții de tipul sancțiunilor sau interzicerilor aplicate ca urmare a unor exprimări creativ-artistice. Dacă ar fi să ne referim la celebra publicație avangardistă scoasă de Gherasim Luca și de prietenii săi, al cărei titlu nu-l scriu aici, la Poemul invectivă al lui Geo Bogza pentru care a fost și arestat cu motivația că atentează la bunele moravuri, dar și la multe altele. Ce facem cu Henry Miller, cu Bukovski sau cu conaționalul nostru Emil Brumaru? Se poate obiecta că aceștia au creat artă adevărată, iar unul ca Ghboasă este doar un rostitor de vulgarități. Dar cum măsurăm granița fină dintre ele? 

Sigur, aici mai intervin alte nuanțe. Respectiv, o importantă problematică ideologică. Versurile lui Gheboasă au o componentă discriminatorie, sexistă, incitatoare la violență. Dar dacă vrem cu adevărat, le vom putea găsi și în opere ale unor mari scriitori. În fond, Vitoria Lipan a lui Sadoveanu mînca bătaie de la soțul pe care se pare că, totuși, îl iubea. Răspunsul corect este că ceea ce aparține unor epoci trecute trebuie citit sau interpretat în grila contextuală și amendat ideologic (nu estetic sau valoric!) în grila actuală, a principiilor contemporaneității. Și, pe cale de consecință, produsul contemporan de creație, de exprimare artistică, în care derapajele de la principii sînt prezente, trebuie repudiat și, eventual, sancționat. Cum facem asta, însă? Cum repudiem? Păi, zicem „bleah!“. Cum sancționăm? Păi, prin dezbateri, analize, critici. Sau, poate, dacă ne încadrăm juridic în limitarea legitimă a unui drept, prin amendă, cazul lui Gheboasă. Este posibil să fie o sancțiune legitimă. Deși n-aș fi sigur, am argumente (unele exprimate mai sus, deja) că nu chiar e. 

În fapt, revin la ideea din articolul precedent. Doar educația este cea care permite repudierea și sancționarea. Și nu în termeni obosiți, cum am auzit la unii, care vorbesc în limbaj de lemn despre faptul că muzica actuală e proastă și te scoate din fire. Risc să închei cu cîteva versuri, pe care le-am scris, în joacă, și i le propun lui Gheboasă:

E OK,

Mi-ai dat o amendă de 1.000 de lei.

Dă-mi o amendă de 100 de cărți,

Dă-mi să citesc relieful pe hărți,

Dă-mi, la Gheboasă, o culegere de Gheba,

Dă-mi să-ți arăt cum pun cratima-n „vi s-a”

Năzărit să veniți cu amenda de-o mie,

Dați-mi amendă-n idei, nu-n hîrtie.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura românăCea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.