Cum manageriem inteligența?

Publicat în Dilema Veche nr. 1019 din 19 octombrie – 25 octombrie 2023
image

O prietenă a ajuns directoare într-o școală cu potențial mare. De fapt, nu directoare plină, ci adjunctă. Dacă directoarea plină este una cu stil de conducere autoritar și tradiționalist, mai rigidă, concentrată pe dimensiunea administrativă, iar în privința celei educaționale mai lipsită de viziune, prietena mea este mult mai deschisă experienței noului, mai creativă, cu viziune educațională, fără a fi, desigur, nici lipsită de abilități administrative. Odată cu apariția ei în școală, s-a creat, relativ explicit, un fenomen de polarizare. Profesorii au migrat în mare parte înspre ea, pe care o simt mai deschisă negocierilor, argumentelor, o simt mai flexibilă, confundînd, mă refer la profesori, uneori, flexibilitatea cu relaxarea, cu lipsa de exigență. 

Astfel, profesorii s-au simțit mai confortabil să înceapă să meargă la ea pentru a i se plînge de una sau de alta, pentru a deschide fronturi de negociere pentru diverse nevoi, uneori justificate, alteori nu. Toate bune și frumoase, pentru că și prietena mea își dorea să creeze o atmosferă mai dinamică, lipsită de sentimentul rigidității sau al terorii. Dar, în același timp, își dorea și să mențină sentimentul de ordine, să reușească să pună puțin echilibru acolo unde nu exista sau să provoace comunitatea școlară la dezvoltarea unor proiecte noi, care presupun, desigur, implicare, muncă, efort colectiv și individual. 

Dacă, spre exemplu, a temperat zelul directoarei de a merge în inspecții încă din a doua săptămînă de școală, fapt care, desigur, a fost pe placul profesorilor, cînd le-a explicat de ce testele inițiale date de aceștia elevilor nu sînt corect construite și cînd le-a cerut să nu le treacă în catalog ca note, pentru că nu este normal să fie notați pentru cît au uitat peste vară, altul fiind scopul testelor inițiale, respectiv de evaluare predictivă, profesorii n-au mai fost încîntați, au protestat, s-au arătat nemulțumiți. 

Prietena mea mi-a spus, cumva cu amar, dar și cu determinare: oamenii inteligenți sînt greu de manageriat.  

Într-adevăr, gestionarea unei comunități școlare în care profesorii sînt inteligenți poate fi o provocare semnificativă. Inteligența aduce cu ea o dorință naturală de a analiza, de a critica și de a căuta nod în papură. Aceasta poate crea rezistență la schimbare, deoarece profesorii inteligenți pot fi mai critici și mai reticenți în fața noilor idei sau practici. În cazul prietenei mele, va trebui să navigheze cu pricepere între dorința de a stimula creativitatea și de a menține un standard ridicat de performanță în școală.

Inteligența poate fi, de asemenea, o frînă în acceptarea nevoii de schimbare. Profesorii inteligenți pot fi atașați de metodele lor de predare și pot fi reticenți în a le schimba în favoarea unor abordări inovatoare. Aceasta nu înseamnă că acești profesori nu sînt deschiși la îmbunătățiri, ci doar că procesul de schimbare poate fi mai dificil și mai complex atunci cînd avem de-a face cu minți analitice și critice.

Cu toate acestea, deși gestionarea unei astfel de comunități școlare poate fi provocatoare, este preferabil, fără îndoială, să ai de-a face cu un colectiv de profesori inteligenți. Inteligența aduce cu ea idei proaspete, inovație și o abordare critică, premise esențiale pentru progresul și dezvoltarea școlii. Prietena mea, cu toate dificultățile întîmpinate, a înțeles că această polarizare în comunitatea școlară a apărut tocmai pentru că profesorii simt că pot fi ascultați, că ideile lor contează și că schimbările sînt posibile.

Profesorii inteligenți pot fi motivați să participe activ la proiecte și inițiative educaționale noi. Pot aduce cu ei expertiză și viziune, contribuind la crearea unui mediu educațional mai bogat și mai complex. Este important ca această inteligență să fie ghidată și îndrumată către direcții constructive, să fie folosită pentru a aduce îmbunătățiri semnificative în procesul de învățare al elevilor.

Cu timpul, prietena va reuși să gestioneze această comunitate școlară inteligentă cu pricepere și înțelepciune. Căci este, și ea, inteligentă, pricepută și înțeleaptă. Va crea un mediu în care inteligența să poată fi valorizată și folosită pentru a aduce schimbări pozitive. Desigur, acest lucru implică multă negociere, comunicare deschisă, energie și răbdare. Cu toate acestea, rezultatele pot fi remarcabile.

Educația se bazează pe inteligență și pe inovație. Gestionarea profesorilor inteligenți poate fi provocatoare, poate uneori îți vine să renunți în fața rezistenței lor, a împotrivirilor acestora, a rezervelor pe care le secretă. Dar tot inteligența lor este și esențială pentru progresul educației. Prin abordarea adecvată, inteligența devine o resursă vitală, aducînd cu ea nu doar complexitate, ci și oportunități nesfîrșite pentru îmbunătățirea sistemului de învățămînt și, implicit, a vieților elevilor. Este un echilibru subtil, greu de manageriat, dar necesar, între încurajarea ideilor noi și menținerea unui standard înalt de performanță. Astfel, gestionarea unei comunități școlare cu profesori inteligenți este, într-adevăr, o provocare, dar una care merită cu siguranță tot efortul. Un director care să-i provoace pe profesorii inteligenți nu prin tehnicitatea sa administrativă perfect calibrată, ci unul care să-i provoace tocmai prin interogarea inteligenței lor creative, didactice, este unul care va cîștiga mai mult respect, cînd misiunea sa va începe să dea rezultate.           

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.