Cultura nu e un lux. Sau e?

Publicat în Dilema Veche nr. 839 din 19 - 25 martie 2020
Bătălia cu giganții jpeg

● Totul a pornit cumva pe nesimțite la scurt timp după ce în Italia au apărut primele semne ale pandemiei de acum. Mai întîi, restricții de circulație în cîteva localități izolate, apoi o carantină generală aplicată unei regiuni, în fine, măsurile severe de izolare aplicate acum aproape peste tot în Europa. Cu mult înainte de globalizarea acestei crize și de adoptarea măsurilor de urgență în vigoare acum, cele trei mari Tîrguri de Carte de la Leipzig, Paris și Londra au fost anulate. Apoi, sute de evenimente culturale, peste tot în Europa, au fost suspendate pentru a reduce răspîndirea noului virus. Adesea, organizatorii au anunțat suspendarea activității din responsabilitate civică, fără să fie constrînși de autorități. Starea de urgență se constată și fără să fie decretată. Brusc, în cultură devin vizibile toate contradicțiile și vulnerabilitățile pînă acum necunoscute. Pe de o parte deplîngem absența publicului la spectacole și evenimente culturale, pe de altă parte acum ne temem că prezența publicului reprezintă un risc de propagare a virusului și adoptăm măsuri care restricționează accesul la teatru, cinema, muzee etc.

 Alt paradox: acum, în perspectiva interdicției totale de a participa la evenimente publice, realizăm importanța culturii pentru societate: cultura ca ritual, cultura ca factor de dezvoltare economică etc. Pe de altă parte, criza (economică) iminentă pe piața culturală ne amintește de precaritatea ei – factor de risc preexistent, din păcate insuficient tratat.

 Cultura altminteri invizibilă își recîștigă statutul de-abia acum, cînd accesul la evenimentele publice e limitat. „Cultura-Cenușăreasă“, „cultura-lux“: instituirea stării de urgență schimbă perspectiva. A publicului. A statului-finanțator.

Dacă statul se simte îndreptățit să subvenționeze sectoarele economice afectate de criză, dacă va interveni pentru a salva băncile, e legitim și necesar să salveze și sectorul cultural.

 Dacă instituțiile culturale ale statului traversează o criză, încă și mai vulnerabil e sectorul cultural independent. Situația e de-a dreptul dramatică. Fondurile disponibile erau oricum (prea) puține pentru a susține o comunitate artistică de-abia ajunsă la maturitate. Criza generată de virus se manifestă pe două niveluri: scădere semnificativă pînă la totală a consumului cultural public (constrînși de împrejurări, oamenii se reprofilează pe consum domestic), ceea ce înseamnă mai puține bilete vîndute; apoi, prin suspendarea/anularea evenimentelor co-finanțate din fonduri publice, organizațiile se află în imposibilitatea de a deconta cheltuieli deja realizate ori angajate pentru producțiile aflate în lucru. Asta înseamnă că, de pildă, artiști care deja au lucrat nu vor mai putea fi plătiți corespunzător. Mare parte a sistemului cultural independent funcționează în regim de ONG. Nu doar nonprofit, ci, adesea, la limita subzistenței. 

 Deficitul bugetar se va accentua odată cu cheltuielile necesare pentru acoperirea crizei medicale și cu încercările statului de a redresa economia. Prioritățile se vor reașeza. Urgențele vor fi cu totul altele. Cultura n-a fost niciodată o prioritate, pentru nici un guvern. Unde mai poate coborî, în acest top al priorităților – dacă există așa ceva? Optimiștii vor spune că mai jos de-atît nu se poate, deci n-avem de ce să ne mai facem griji. Pesimiștii vor spune că mergem din rău în mai rău. Realiștii ar trebui să caute soluții pentru a rezista.

 Oamenii nu sînt imuni la noul COVID-19. Un virus nou, încă necunoscut, pentru care corpul nostru e nepregătit: nu are anticorpi. Mai ales cei vulnerabili sînt afectați de noul coronavirus: oamenii vîrstnici și cei care suferă deja de alte boli. Cele mai multe organizații care operează în domeniul culturii au dobîndit, în timp, un soi de imunitate la crize de tot felul. Pentru că au operat mereu în condiții de criză, au dezvoltat tehnici de supraviețuire și strategii de rezistență pe „piață“. Vulnerabile sînt aproape toate. Mai mult ca sigur, nici un manager nu a prevăzut o pandemie și nici nu a putut lua în calcul efectele unei asemenea crize asupra propriei organizații. Dar orice manager cultural e obișnuit să prevadă imprevizibilul: o reducere substanțială a fondurilor, anularea unor evenimente din rațiuni exterioare organizației sale, o complicație legală sau fiscală sau toate acestea la un loc.  

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

farul fcsb jpg
dresaj caini   foto pixabay jpg
Câinii pot comunica prin apăsarea butoanelor? Ce au descoperit cercetătorii care au urmărit comportamentul a mii de exemplare
Comportamentul câtorva mii de câini, ale căror apăsări de butoane au fost înregistrate folosind o aplicație, a fost urmărit de cercetători, ajungându-se la concluzia că animalele înțeleg semnificația cuvintelor utilizate mai frecvent pe aceste plăci de sunet, scrie The Washington Post.
image png
Igor Cuciuc a primit un semn din „lumea de dincolo”. Crede că vine din partea fiicei sale decedate, Andreea
Igor Cuciuc nu-și poate reveni în urma morții fiicei sale, Andreea. Tânăra în vârstă de 17 ani s-a stins vulgerător din viață în timp ce se afla la petrecerea de la Balul Bobocilor. Părinții ei încă nu pot accepta moartea sa și zilnic postează diverse mesaje pe rețelele de socializare.
Fly Project  photo credit Ramona Murgu(1) jpg
INTERVIU Tudor Ionescu – Fly Project: „Al doilea album l-am înregistrat într-o garsonieră plină de mucegai“ FOTO
Muzica nu a lipsit niciodată din viața lui Tudor Ionescu, însă, când era mic, fiecare membru al familiei îi vedea un alt viitor decât cel de artist.
irinel columbeanu jpg
Orgiile pe care le organiza Irinel Columbeanu la vila de la Izvorani, povestite de o vedetă TV: „Era Hugh Hefner de România!”
Acesta a vorbit de perioada de glorie a lui Irinel, când acesta o avea iubită pe Anna Lesko.
erotica 4512433 1280 jpg
Planul elaborat pe care un bărbat l-a pus la cale pentru a fugi cu amanta. Și-a înscenat moartea, dar a avut parte de o surpriză
Un bărbat din Statele Unite a pus la cale un plan care ar putea părea demn de un scenariu de film: și-a înscenat moartea pentru a fugi cu amanta, lăsând în urma sa o operațiune de căutare masivă și o întreagă familie îngrijorată.
FOTO IPJ Alba
Jandarmii au intervenit pentru deblocarea unei mașini din nămeți. În vehicul se afla și un copil
Jandarmii din Alba au deblocat din nămeţi, duminică seara, o maşină în care se aflau doi adulţi şi un copil în vârstă de doi ani. Ei au povestit jandarmilor că se întorceau de la ski şi s-au rătăcit, iar apoi au rămas blocaţi în stratul gros de zăpadă din zonă.
Schengen shutterstock 8 jpg
Cu cât ar putea să crească PIB-ul României după aderarea la spațiul Schengen. Principalii beneficiari în următorul deceniu
Aderarea României la spaţiul Schengen poate genera o creştere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimti pe parcursul următorilor 10 ani, arată un comunciat al asociaţiei patronale RESTO Constanţa.
ianis hagi rangers profimedia jpg