Cu toții am trecut prin Transporturi

Publicat în Dilema Veche nr. 971 din 17 noiembrie – 23 noiembrie 2022
HCorches prel jpg

În primii ani de învățămînt, am fost profesor într-un liceu tehnologic, Liceul de Transporturi. Acolo mi-am făcut ucenicia, timp de vreo opt ani, cu o întrerupere de un an, în care am fost solicitat într-un liceu de top, unde eram detașat în interesul învățămîntului, pentru că decedase cu cîteva zile înaintea începerii anului școlar o admirabilă profesoară și delicată prietenă, Adriana Cean. În liceul tehnologic în care mă aflam, primisem, desigur, și clase de profesională și de ucenici. Pentru cine nu știe, clasele de ucenici erau cu un nivel mai jos decît clasele de profesională, pregătirea lor școlară după gimnaziu se reducea la doi ani de studiu și practică, față de cei trei ani ai claselor de profesională. 

Programa de limba și literatura română pentru aceste clase era, de fapt, o selecție restrînsă din programa de liceu, dar fără nici o ajustare prin care să se țină cont în mod real de potențialul și de interesul acestor elevi. Trebuia să faci istoria literaturii române, doar că numărul de texte și de autori era mai restrîns decît în cazul claselor de liceu. Ei bine, acești elevi nu știau, o parte dintre ei, nici să citească și să scrie, decît la un nivel de clase primare. Mulți, poate majoritatea, erau interni, veniți de la țară și cazați în căminul liceului, toți fiind din familii sărace și adesea disfuncționale. Mediul de proveniență nu îi ajuta deloc, probabil nici gena, astfel încît, dacă e să ne referim la factorii influențării personalității, conform teoriei pedagogiei, rămînea ca al treilea, educația, să amelioreze dezavantajele din destinele lor.

Naiv și neexperimentat încă, aveam ambiția de a face cu ei studiu de literatură aproape așa cum făceam la liceu, unde, de asemenea, plusam prea mult, în contextul în care clasele de liceu tehnologic nu erau nici ele populate cu elevi foarte înzestrați cu simțul literaturii și al esteticii. Desigur, încercam să mă apropii de ei, să îi cuceresc, să le par interesant, dar fără să îmi dau seama, din primul an sau poate nici în următorul, că insistînd pe o abordare filologică cvasi-elitistă nu am nici o șansă. Cu timpul, însă, am început să înțeleg și ajunsesem, în cele din urmă, să nu mai respect programa școlară la aceste clase de ucenici și de profesională, decît în termeni vagi, găsind alte soluții pentru a-i sprijini să se dezvolte și să rămînă cu seturi de informații și de competențe care chiar să-i ajute în viață. Dar munca cu ei era foarte dificilă și nu o dată am simțit că-mi pierd răbdarea, mințile, că o iau razna. A rămas, între noi, cei cîțiva prieteni care am fost în etape succesive profesori acolo, o vorbă: „Cu toții am fost prin Transporturi”.

Îmi aduc aminte de un episod, care și acum mi se derulează cinematografic în minte. Aveam într-o astfel de clasă un elev care mă depășea în înălțime cu mai bine de un cap, bine făcut, genul pe care atunci l-ai fi încadrat în categoria cocalar. Într-o zi nu era prezent la începutul orei. La cîteva minute după ce intrasem, am auzit muzică pe coridor și aproape imediat a bătut la ușă și a intrat. Avea pe umăr un casetofon cu boxe detașabile, mai țineți minte, poate, modelele acelea, mari, voluminoase. A intrat, așadar, și a solicitat să fie primit la oră, fără a opri muzica. Unii dintre colegii lui erau împietriți de uimire, alții pe sub bănci, împrăștiați de rîs. L-am primit, rugîndu-l doar să oprească muzica. Și l-am întrebat ce melodie asculta. Nu mai țin minte exact ce era, o manea, în tot cazul. În următoarea oră cu ei, am mers cu textul acelei manele și am discutat pe marginea lui. A fost unul dintre momentele bune, care au contribuit la transformarea mea și a percepției, respectiv atitudinii lor.

În anul în care am fost detașat într-un liceu de top, cum spuneam, am fost surprins să mă confrunt cu probleme de atitudine și de disciplină pe care le credeam specifice doar liceelor tehnologice. Deși aveam elevi înzestrați intelectual mult mai bine decît cei din tehnologic. Problemele le-am constatat însă mai ales la clasele de gimnaziu și la clasa a IX-a de liceu, în vreme ce cu o clasă de a XII-a, cu elevi mai maturi, a mers ca uns, aproape. Fără să mai amintesc episoade concrete (poate doar secvența în care un elev de-a IX-a a apărut la oră cu o bîtă de baseball, cu care amenința în jur), spun doar că o vreme, pînă cînd am reușit să îi seduc, am avut și acolo dificultăți de gestionare a cîtorva colective de elevi. M-au ajutat, însă, sfaturile și sprijinul colegelor de catedră, mai ales Dorina Kudor, Tenzi Popa și celelalte.

De ce am relatat aceste experiențe personale? Am văzut zilele trecute o postare a unei profesoare debutante pe un grup al profesorilor. Evident disperată, cerea ajutorul pentru a scăpa de o clasă dificilă: „Vă rog să mă ajutați cu o informație. Pot face cumva astfel încît să nu mai predau la o clasă? Să renunț la acele ore? Cu riscul de a rămîne cu ore mai puține... Efectiv nu pot face nimic cu ei. Sînt nesimțiți, vorbesc urît […], nu vor să scrie, nu își fac temele, fac mișto toată ora de mine sau de alți colegi. Nu mai vreau să intru la această clasă. Nu am găsit nici o soluție pînă acum și, sincer, nu cred că există o soluție...”.  

Mi-a plăcut răspunsul pe care i l-a dat o profesoară, Haraniță Ana-Maria-Claudia, pe care îl reproduc parțial, cu acordul dînsei. „E normal să simțiți îngrijorare, furie și dorința de a renunța la ore. O spun din proprie experiență. În al doilea an de învățămînt mi s-au dat trei clase de a XII-a dificile, pe care titularii nu le-au dorit. În primul semestru am spus că, dacă nu îmi dau demisia, voi fi din ce în ce mai bună în domeniul meu. Mă dezarma tupeul unora, iar ideea de a mă plînge la diriginți sau la director nu mă mai ajuta la nimic. Atunci cînd închideam ușa, eram tot eu cu ei. Ușor-ușor, am început măcar să nu mă mai doară atît de mult ceea ce făceau, căci nu era despre mine, ci despre ei. Am predat, am ascultat și am pus notele așa cum am crezut de cuviință. S-a ameliorat situația și le mulțumesc acelor copii că au existat în viața mea. Mi-au dat o forță extraordinară de a intra la orice clasă! Nu vă fie teamă că unele ore nu le veți face, reglați comportamentul cu blîndețe și apoi orele vor ieși. Pe testate! A renunța nu e o soluție. Sînt provocări care vă vor face mai puternică!”

Cine nu a trecut prin astfel de experiențe poate să creadă orice. Dar cine a trecut știe cît sînt de dificile și că nu tu, profesor debutant sau poate chiar cu experiență, ești vinovat pentru cum arată un astfel de colectiv de elevi. Iar ca să îl schimbi, efortul este cu multă, multă muncă și consum nervos, dar obligatoriu și cu ingeniozitate, cu experiența împărtășită de alți colegi, cu sprijinul direcțiunii etc. Și, desigur, cu puțină vizibilitate și apreciere, spre deloc, dinspre societate. 

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română. Cea mai recentă carte publicată: O rochiță galbenă, ca o lămîie bine coaptă, Editura Polirom, 2022.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.