Cu părinți/fără părinți

Publicat în Dilema Veche nr. 845 din 18 - 24 iunie 2020
Fascinații profesorale jpeg

Clișeul conform căruia la fotbal și la educație se pricepe toată lumea este atît de uzat, încît evidențiază o stare de fapt cronică, ale cărei efecte, din păcate, sînt vizibile și în prezent, dar vor deveni, cîtă vreme clișeul are aplicabilitate și în ziua de azi, vor deveni așadar vizibile și în viitor. Dacă în privința fotbalului însă efectele sînt marginale în ceea ce privește calitatea vieții organismului social, în privința educației lucrurile nu stau tocmai așa.

Totuși, pornesc de la acest paralelism pentru a observa că, în privința fotbalului, chiar dacă există un dialog cu suporterii, aceștia nu au propriu-zis capacitatea de a determina modul în care se desfășoară antrenamentele sau alegerea de către antrenor a strategiei de abordare a meciurilor. În schimb, în privința educației, este tot mai incisivă pretenția unor factori nespecializați, ca să spun așa, de a influența politicile educaționale naționale.

În acest punct, fac o paranteză în care vreau să delimitez două paliere ale sistemului educațional, încercînd să o fac cît mai puțin tehnic. În linii foarte generale, putem delimita un palier al planificării procesului educațional și unul al practicii, adică al implementării. Palierul planificării ar cuprinde, spus iar foarte pe scurt, generic, stabilirea politicilor macrostructurale, începînd de la fixarea idealului educațional, a finalităților educației, pînă la stabilirea planurilor-cadru și a ofertei curriculare naționale care să fie în acord cu finalitățile și cu idealul educațional. De cealaltă parte, pe palierul practicii, al implementării, se situează actul propriu-zis educațional, furnizat la firul ierbii de profesori, sub umbrela organizatorică a instituțiilor pe care le numim școli, licee, universități etc.

Dacă admit că, în privința palierului practicii, implementarea permite și chiar necesită, în general, dialogul reglator permanent cu societatea, în speță cu părinții, cu mass-media, în ceea ce privește stabilirea politicilor naționale, macrosistemice, cred că acest dialog nu se poate lăsa bruiat de presiunea factorilor subiectivi nespecializați.

La noi s-a ajuns într-un punct în care, în privința unor strategii macrosistemice, părinții au pretenția de a decide măsura necesității acestora, ceea ce mi se pare impropriu și periculos. Ca orice domeniu, și educația beneficiază de munca unor specialiști, și aici nu mă refer la factori decizionali de tip funcționăresc, directori, inspectori școlari sau diverși funcționari din minister, ci la specialiști în științele educației și psihologi, care lucrează în instituții și comisii specializate și care validează prin studii necesitatea abordării unor strategii naționale educaționale. Așa cum nu se cere acordul părinților cu privire la obligativitatea școlarizării elevilor, nici în privința asumării unor alegeri curriculare nu cred că aceștia trebuie să își exprime acordul sau dezacordul. Nu se cere acordul pentru studiul matematicii sau al limbii și literaturii române; în mod similar, cînd vine vorba despre o nevoie educațională receptată ca fiind stringentă, nu cred că acordul părinților este de solicitat. Părinții au, de foarte multe ori, o perspectivă retrogradă, mentalități formate sub semnul temerilor sau al rușinii, needucați ei înșiși în anumite privințe, deci incapabili să înțeleagă nevoile copiilor lor, dintr-o perspectivă a prezentului sau a viitorului care să-i favorizeze pe propriii lor copii.

Discuțiile recente despre educația sexuală în școală sînt, desigur, cele care mi-au generat considerațiile de mai sus. Mi se pare că sîntem întristător de medievali în viziune, mulți dintre noi, părinții. Crescuți sub semnul tăcerii și al rușinii în privința abordării educației sexuale, avem acum pretenția de a ne da acordul cu privire la educarea copiilor noștri, aducînd pretextul absurd al pierderii inocenței ca argument, ba chiar, așa cum se ridică unele voci ultraradicale, presupunând că o astfel de educație va face ca țărișoara noastră să se transforme în Sodoma sau Gomora. Aceste rușini și frici de noi înșine ca ființe umane complete dau măsura scăderii noastre de fapt în raport cu noi înșine. Nu e o alegere să te naști cu sexualitate, cu sex, cu fiziologie și cu tensiune hormonală. Însă a nu ți le cunoaște, a ți le refula sau a te rușina de ele este calea sigură spre o viață cu șanse la frustrare sau, în cazuri mai nefericite, cu șanse la dezvoltarea unor patologii.

Ne indignăm cînd auzim despre violențe cu fond sexual, despre abuzuri, despre manipulări, fără să ne întrebăm dacă nu cumva sînt și rodul unei educații deficitare sau lipsă. E lipsă de educație a celor ce resping sau impun acord pentru educație în această dimensiune a umanului, concretizată în neputința de a înțelege că nu este vorba despre a face sex, despre a cultiva promiscuitatea, ci din contra, despre a te cunoaște pe tine, despre a te cunoaște și prin celălalt, și că nu este o problemă doar de fiziologie, ci și de psihologie și de igienă personală și socială. Puritanismul impus în această privință e o frînă în privința formării unor tineri cu șanse mai mari de a fi autonomi și, în cele din urmă, fericiți, în dezacord cu idealul național formulat prin lege: „dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sînt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală”.

În fond, e o problemă de etică. Educația sexuală e subsumabilă unei educații morale, dar nu puritane, care să permită o situare în propria viață și în viața cetății de pe o poziție autonomă, nu a uneia condiționate de temeri, de frici, de frustrări. Ca părinți, deși știu că retorica potrivnică e vocală și impermeabilă la argumente, cei ce contestă aceste necesități ar trebui să se uite cu onestitate la ei înșiși, la ce nu merge în viața lor și la ce nu-i mulțumește real, nu la constructele prin care-și filtrează aceste resentimente, și să se întrebe dacă nu vor, totuși, pentru copiii lor, o altă situare, mai verticală, în propria lor viață.

Horia Corcheș este scriitor și profesor de limba și literatura română.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cu ce se ocupă românii când stau la rând să ia Lumină. „Un părinte m-a șocat. Mi-am făcut cruce când am auzit ce spunea”
O fostă profesoară de religie din Craiova spune că a rămas cu un gust amar după ce a participat la slujba de Înviere. A ales să meargă la Catedrala Sfântu Dumitru din centrul orașului unde erau adunați mii de oameni. Discret, femeia a ascultat ce discutau creștinii în timp ce așteptau să ia Lumină.
image
Putin a scos inima unei căprioare și i-a dăruit-o lui Berlusconi: „Vladimir mi-a arătat o natură violentă pe care nu mi-am imaginat-o”
În anul 2013, președintele Rusiei și fostul prim-ministru italian au fost împreună într-o vacanță. Vladimir Putin ar fi făcut atunci un gest de neimaginat în fața lui Silvio Berlusconi, pe care un fost senator din partidul său și-l amintește și acum.
image
Cum arată satul fantomă Curpenii Silvașului, părăsit de cinci decenii. Pădurea crescută în voie l-a înghițit complet VIDEO
Doar ruinele unei biserici mai sunt vizibile în imagini aeriene din satul Curpenii Silvașului din Hunedoara, părăsit în anii ’70. Așezarea izolată a fost înghițită de pădure

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.